Bieszczady: wielka pętla to dużo za mało

W bieszczadzkiej Przystani Motocyklowej w Czarnej Górnej nie musisz się martwić o sprzęta: każdy znajdzie miejsce pod wiatą.

Nie miałem czasu na planowanie trasy, więc wsiadłem na motocykl i zacząłem jechać. Droga nabrała uroku, gdy minąłem Rzeszów: piątkowy wieczorny ruch na drogach zaczął ustawać, mogłem więc przekładać motocykl z zakrętu w zakręt. Na miejsce noclegu wybrałem Przystań Motocyklową w Czarnej Górnej. Gdy tam wjeżdżałem, przywitała mnie brama ozdobiona wiszącymi motocyklami i banda zmarzniętych zapaleńców przy ognisku. Jak chyba każdy przyjeżdżający w Bieszczady założyłem, że na szybko zrobię małą i dużą pętlę bieszczadzką i w niedzielę wrócę na Mazowsze. Sobotni poranek zmienił ten plan. Gość o ksywie „Włóczykij”, właściciel Przystani Motocyklowej, przy porannej kawie stwierdził, że musi nam coś pokazać. Niedługo potem grupa na siedmiu totalnie różnych motocyklach ruszyła po przygodę.

Wystartowaliśmy z Czarnej Górnej drogą 896 na południe. Już po paru kilometrach na punkcie widokowym w Lutowiskach podziwialiśmy piękną panoramę połonin. Po niespełna 10 km zjechaliśmy z pętli bieszczadzkiej, potem był Dwerniczek, drewniany most, którym przekroczyliśmy San, Dwernik, Nasiczne, Brzegi Górne, do kolejnego postoju na przełęczy Wyżnej z wielkim parkingiem. Panowie z obsługi parkingu zaopiekowali się kaskami i kurtkami, a „Włóczykij” zabrał nas na godzinny spacer, obiecując kawę i piękne widoki na Połoninę Wetlińską. Widoki były warte zmęczenia, kawa też. Następnym punktem był wodospad w Wetlinie. Stamtąd polecieliśmy do miejscowości Dołżyca. Po raz kolejny zjechaliśmy z pętli bieszczadzkiej na wąską drogę asfaltową, biegnącą przez miejscowości Buk, Polanki i Terka do Bukowca, potem w lewo w drogę 894 przez Wołkowyję, Polańczyk, w prawo na 895 przez Solinę, Bóbrkę i Orelec do Uherzec Mineralnych. Tu krajówką nr 84 do Leska. Na wylocie z Leska skręciliśmy w prawo w średniej jakości drogę asfalto- wą na Załuż. Doleciawszy do drogi nr 28 skręciliśmy w prawo na Przemyśl.

Widok z przełęczy Wyżnej na połoninę Caryńską.

Piękne serpentyny doprowadziły nas kolejnego punktu widokowego. Tu była zawrotka i kolejne łamanie własnych granic strachu przez zamykanie opon na zjeździe. Kolejnym miejscem postoju była Bezmiechowa Górna z szybowiskiem i kawiarnią na szczycie. Po raz kolejny panorama Bieszczadów. Po godzinnym postoju, wąskimi asfaltowymi drogami z Bezmiechowej Górnej dojechaliśmy do przeprawy przez bród na potoku Wańkówka. Tu nikt nie odpuścił: wszyscy, nawet cruiserami, pokonali go. Dalej przez Ropienkę z szybami naftowymi, do Wojtkówki i w prawą w drogę nr 890 do Krościenka. Następnie do Ustrzyk Dolnych i z powrotem do Czarnej Górnej. Przy wieczornym ognisku czterometrowa Wańkówka nabrała w opowieściach wymiaru rwącej rzeki. Ta kapitalna, licząca około 190 km trasa miała jeden mankament: narobiła mi apetytu. Jeden dzień to dużo za mało jak na Bieszczady. Muszę jak najszybciej śmignąć tam na dłużej!

Codzienne jazdy po Mazowszu spowodowały, że poczułem głód drogi, zakrętów i widoków. Wybór był prosty: Bieszczady. Nie było nikogo, kto zrezygnowałby z przeprawy przez potok Wańkówka.

CO, GDZIE I DLACZEGO

Długość trasy: 190 km motocyklem i ok. 2,5 godz. pieszo, w tym kilka postojów w zacnych miejscach widokowych. 24 h

Trasa: trudna, milion zakrętów, dobre asfalty, kilka zjazdów z głównych dróg, bez przewodnika trudno ogarnąć temat.

Drogi: jak na polskie warunki wyśmienite, asfalty pozwalają cieszyć się zakrętami, kilkaset metrów szutrem i jeden przejazd przez bród.