Motocykl poleca:

Bridgestone BT-003 RS

Poleć ten artykuł:

Po sukcesie w Moto GP japoński Bridgestone atakuje rynek maszyn sportowych nowymi oponami mającymi homologację szosową. Oto nowe BT-003 RS.
Zobacz całą galerię

Marcowy poranek na torze w Almerii. Słońce powoli wstaje nad okolicznymi pagórkami, słupek termometru zbliża się do 20 stopni na plusie. Na torze czekają gotowe do jazdy bike’i – począwszy od sportowo- -turystycznej beemki K 1200 S, przez nowe wersje R-szóstki, GSX-R-a 600, na nowej R-jedynce skończywszy. Na wszystkich maszynach błyszczą czarne jak noc Bridgestone’y Battlaxy BT 003 Racing Street.




Sport w gumach
Opony sportowe mają na europejskim rynku około 50-procentowy udział w sprzedaży gum ogółem. „Nakład” kapci sportowych w sztukach robi jeszcze większe wrażenie – przekracza poziom trójki z sześcioma zerami. Skąd taka ich popularność? To oczywiste – przecinaki ciągle sprzedają się nieźle, co trzyma popyt na opony dla nich, po- nadto takie gumy mają zdecydowanie krótsze przebiegi.

Nowe Bridgestone’y zaprojektowano, korzystając z doświadczeń zdobytych na torach, w tym w MotoGP. BT-003 RS jest rozwinięciem debiutującej przed rokiem wyścigowej opony BT-003 i chociażby z tego powodu w jego konstrukcji pojawiło się kilka rozwiązań z ubiegłorocznego modelu. Np. w RS-ach zdecydowano się na trójwarstwową konstrukcję, wykorzystującą nową mieszankę, nazwaną Ultraction Compound. Zewnętrzne brzegi bieżnika są teraz wykonane z mieszanki o lepszej przyczepności, tak aby zagwarantować znakomite trzymanie w złożeniu. Środek bieżnika jest twardszy, dzięki czemu udało się zmniejszyć opory toczenia, wydłużyć czas życia gumy oraz poprawić jej zachowanie podczas ostrego hamowania.



Nowe również pod spodem
Ponieważ podczas jazdy przednia i tylna opona pracują w różnych warunkach, dlatego szerokość każdej z wymienionych warstw jest inna. Z przodu środkowa część bieżnika jest o wiele szersza niż z tyłu. Wzór bieżnika przejęto ze sportowych BT-003, choć więcej uwagi poświęcono odprowadzaniu wody. To ważne, bo są to gumy z homologacją szosową.

Nowe pomysły pojawiły się również z dala od ciekawskich spojrzeń użytkowników, bo w ich wnętrzu. Mniejsza masa opon oznacza, że mniej energii potrzeba na pokonanie sił bezwładności. To jasne. Z tego powodu Bridgestone zdecydował się na zastosowanie specjalnej konstrukcji karkasu, czyli wewnętrznego szkieletu opony. Przede wszystkim jest on teraz nieznacznie lżejszy, a jego budowa powala ograniczyć ilość ciepła związanego z pracą opony.

Jak spisują się nowe Bridgestone’y, czy lepiej od konkurencji prowadzą się na mokrym, co z ich wytrzymałością i poręcznością – o tym wszystkim przeczytacie w naszym miesięczniku. Właśnie trwa wielki test opon, w ramach którego odbywa się katowanie kilkunastu zestawów gum. Są one sprawdzane i na torze, i na zwykłych szosach na dystansie około 5000 km. Co z tego wynikło, przeczytanie w jednym z najbliższych wydań MOTOCYKLA.


Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij