Motocykl poleca:

Brooklands Centenary Festival

Poleć ten artykuł:

Przed wiekiem, 17 czerwca 1907 roku, w Weybridge (hrabstwo Surrey) na zachód od Londynu rozpoczął działalność pierwszy stały tor wyścigowy na świecie: Brooklands. Z okazji 100-lecia pierwszych wyścigów, zorganizowano tam festiwal rocznicowy.
Zobacz całą galerię

Brooklands był to (i jest do dziś) owal o ostrych, pokrytych betonem wirażach, którego długość wynosiła 2,75 mili (4,42 km), szerokość zaś 30 metrów. Hugh Locke King, który zbudował tor na swojej 330-hektarowej posiadłości, planował, że będą tam tylko wyścigi samochodowe. Jednak wkrótce wokół toru powstały kluby motocyklowe i w 1908 roku odbył się tam pierwszy wyścig jednośladów. Do dziś wspomina się, że Herbert Le Veck i Eric Fernihough przygotowywali w Brooklands swoje maszyny, zanim przystąpili do bicia rekordów świata prędkości. Tor był świadkiem wielu rekordów. Np. w 1935 roku Eric Fernihough, dosiadając Brougha Superiora, pobił rekord okrążenia – 123,58 mph (198,84 km/h). Noel Pope w 1939 roku, również na Broughu Superiorze, krótko przed wybuchem wojny podwyższył go do 124,51 mph (200,33 km/h).



W latach 20. minionego wieku wielu producentów i zakręconych konstruktorów uznało Brooklands za świetne poletko doświadczalne. Dzięki doświadczeniom z tego toru powstało wiele niepowtarzalnych maszyn. Nawet okoliczni mieszkańcy w pewien sposób przyczynili się do rozwoju motocykli sportowych. Otóż w pewnym momencie zaprotestowali oni przeciw ryczącym silnikom. Wyposażono je więc w nowe w maszynach wyścigowych tamtych czasów olbrzymie tłumiki. Powstały tutaj również pierwsze obudowy widelca i kół, by poprawić aerodynamikę.


Niektóre ze skonstruowanych przed prawie wiekiem maszyn można było zobaczyć podczas Brooklands Centenary Festivalu. Z okazji setnej rocznicy otwarcia toru, Muzeum Brooklands i Mercedes-Benz, do których należy obecnie tor, wydały huczne przyjęcie. Chociaż – tak jak przed 100 laty – uwagę przykuwały przede wszystkim samochody, to jednak stare motocykle mogły i na historycznym betonie, i na całkiem współczesnym asfalcie jeszcze raz pokazać całą swoją urodę.


Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij