Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Gorący temat: akcja dziura

Każdej wiosny wiele dróg przypomina krajobraz księżycowy. Niestety, dziurę nie zawsze da się ominąć. Radzimy, co zrobić, gdy na wybojach uszkodzisz motocykl.

Furorę w necie robił niedawno obrazek, na którym zestawiono powierzchnię Księżyca i dziurawą drogę. Podpis: „Lublin”. Przyznam, że miałem kłopoty ze znalezieniem różnicy między obiema nawierzchniami, a bawiło mnie to do momentu, aż przypomniałem sobie kilka strzałów w podwozie, które zaliczyłem. Obyło się wprawdzie bez strat, jednak nie ma co liczyć, że szczęście nigdy cię nie opuści.

Co ma zrobić motocyklista, który na publicznej drodze wpakuje się w dziurę i skończy jazdę z uszkodzoną oponą, felgą, zawieszeniem itp.? Pierwszy odruch to złapać się za portfel i gorzko zapłakać. Na szczęście nie jest to jedyne wyjście. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji, masz szansę na odszkodowanie. Trzeba jednak od razu przystąpić do działania.

Zacznij od zebrania oświadczeń świadków zdarzenia. Pamiętaj, aby wziąć od nich namiary! Zrób zdjęcia dziury, uszkodzeń motocykla oraz ustal, gdzie dokładnie zdarzenie miało miejsce: miejscowość, dzielnica, numer drogi, kilometr. Jeśli nikt nie ucierpiał, odpuść sobie wzywanie policji, bo funkcjonariusze nie muszą w takich sytuacjach sporządzać notatki służbowej. Ich interwencja jest natomiast wskazana, gdy miał miejsce wypadek, bo z dokumentacji przygotowanej przez policjantów będą później korzystać ubezpieczalnie, prokuratura i sąd.

Sprawa jest łatwiejsza, gdy masz AC, bo dajesz znać ubezpieczycielowi i korzystasz z polisy. Jeśli natomiast rzeczoznawca uzna, że złamałeś przepisy, odszkodowanie może zostać obniżone, oprócz tego jest jeszcze kwestia zniżek. Jeśli nie masz autocasco, musisz ustalić zarządcę danej drogi, czyli winnego. Drogi publiczne dzielą się na krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Zarządzają nimi odpowiednio: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (jest 16 oddziałów wojewódzkich), zarządy dróg wojewódzkich, zarządy dróg powiatowych oraz gminne wydziały lub zarządy zajmujące się drogami. W miastach na prawach powiatu za drogi w granicach miasta (z wyjątkiem ekspresowych i autostrad) odpowiadają władze miejskie. Autostradami płatnymi zajmują się natomiast odrębne spółki.

O pomoc w ustaleniu zarządcy możesz poprosić policję albo urząd gminy. Jeżeli zarządca ma ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, zgłaszasz szkodę zarządcy, a on swojemu ubezpieczycielowi. Jeśli zaś się nie ubezpieczył, musi wypłacić odszkodowanie sam. W przypadku rozbieżności zdań niestety musisz zdać się na drogę sądową. I pamiętaj, aby nie zaczynać naprawy, dopóki uszkodzonego motocykla nie obejrzy rzeczoznawca.

Jeżeli uszkodziłeś motocykl na zniszczonym asfalcie:

1. USTAL, gdzie miało miejsce zdarzenie: miejscowość, numer drogi, punkty charakterystyczne, kilometr.  

2. ZBIERZ OŚWIADCZENIA od ludzi, którzy widzieli, jak wpadasz w dziurę. To ważne dla dalszej procedury, jeśli nie wzywasz policji.

3. PAMIĘTAJ O ZDJĘCIACH: uszkodzonego motocykla, dziury, otoczenia. Koniecznie zwróć uwagę na znaki drogowe lub ich brak.

4. SPRAWDŹ, kto jest zarządcą drogi, bo to na nim spoczywa odpowiedzialność. Pomogą ci w tym urząd gminy lub miasta oraz policja.

5. JEŻELI MASZ AC, zgłoś sprawę ubezpieczycielowi. Nie zaczynaj naprawiać motocykla, zanim rzeczoznawca nie przeprowadzi oględzin.

6. JEŻELI NIE MASZ AC, zgłoś się do zarządcy drogi lub do jego ubezpieczyciela. Licz się z tym, że sprawa może trafić do sądu.

mc

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: