Motocykl poleca:

Jak robić zdjęcia: Zamrażanie czasu

Poleć ten artykuł:

Jak podczas wypraw motocyklowych robić zdjęcia, aby u oglądających nie powodowały one zapalenia spojówek i problemów z pęcherzem.

Pełen ogień. To lubimy najbardziej. Niemniej nigdy nie zapominaj o bezpieczeństwie swoim i jeźdźca.

Często po powrocie z wyprawy przeglądasz zdjęcia i nie widzisz w nich ani śladu euforii, jaka towarzyszyła ci przy ich robieniu. Masz przed oczami widok, który rzuca na kolana. Co robisz? Jeżeli światło jest dobre, ustalasz kompozycję kadru, czyli co się w nim zmieści, a co nie. Jeśli uwieczniasz ludzi, nie ucinaj im nóg i głów. Jeśli trzeba, postawcie obok siebie rozrzucone po parkingu maszyny. Stosuj się do reguły trójpodziału. Czyli podziel obraz trzema poziomymi i trzema pionowymi liniami, po czym najważniejsze elementy umieść w punktach ich przecięcia. Następnie tak dobierz czas naświetlania, aby zdjęcie nie było poruszone (minimum to 1/125 s). Jeżeli świeci słońce, tak się ustaw, aby cienie nie przecinały twarzy na pół. Gdy jest pochmurno lub wieczorem, możesz pierwszy plan doświetlić lampą błyskową (pod warunkiem że nie pada).

Zamiast pstrykać widoczek gór za widoczkiem, lepiej wjedź w ciasne uliczki miasteczka nie opodal. Motocykl przyciąga uwagę. Emocje otoczenia, które nigdy nie pozostaje obojętne na czar maszyny, są warte uwiecznienia. Ponieważ i tak wyróżniasz się z tłumu, więc nie ma znaczenia, jaką bazookę wyciągniesz z torby. Dobrze jednak, jeśli będzie to lustrzanka lub bezlusterkowiec z podpiętym odpowiednim szkłem, np. 28 mm. Czas naświetlania ustaw na 1/250 s i strzelaj migawką.

Jeżeli chcesz, aby głównym motywem na zdjęciu był motocykl, sfotografuj go w jego naturalnym środowisku. Wybierz więc np. szeroką, pełną zakrętów drogę i ustaw się w sporej odległości od niej. Śledząc pojazd, nie zdejmuj palca ze spustu. Ważne, abyś autofocus ustawił na tryb ciągły i aby czas naświetlania był krótki (1/100 s). Otrzymasz wtedy piękne, dynamiczne ujęcie pędzącej maszyny, przy czym ona będzie ostra, a tło rozmyte. Nie zrażaj się, jeśli udany kadr będzie co setny, a porywający może nie trafi ć się wcale. Następnym razem będzie lepiej.

Aparaty cyfrowe pozwalają nie martwić się o koszty materiałowe. Korzystaj z tego! Zmieniaj kąty ustawienia aparatu i parametry ekspozycji, kładź się na ziemi i wchodź na drzewa... Eksperymentuj i łam zasady!  

zdjecia na sztuki

Jeden z najwybitniejszych polskich fotografików Tomasz Tomaszewski radzi, jak znaleźć swoją drogę w fotograficznym chaosie.  

o robieniu zdjęć komórką:
Fotografia powinna wyrażać fotografa. Nie ma znaczenia, czym fotografujesz, może to być nawet telefon komórkowy. Warto jednak użyć narzędzia, które pozwala lepiej zaplanować ujęcie. Komórka nie daje takich możliwości, ale osoby niezdające sobie sprawy z ograniczeń, które nękają zawodowców, mają wielki potencjał. Działają bowiem instynktownie, często z zaskakująco dobrym skutkiem. Najważniejsze, aby nie zabić w sobie zdziwienia i być dość krytycznie nastawionym do tego, co zasługuje na naciśnięcie spustu migawki.
o szukaniu inspiracji w internecie:
Traktowanie internetu jako źródła inspiracji jest niebezpieczne. Internet jest zalany przeciętnością, nie oferując narzędzi do odsiania bylejakości. Trafi ają tam rzeczy, które nie powinny. Ludzie szukający wskazówek są zagubieni i powielają złe wzorce. Inspiracji lepiej szukać w albumach i książkach. Wtedy mamy gwarancję, że opublikowane obrazy nie znalazły się tam przypadkowo.
o Photoshopie:
Jeśli traktujesz zdjęcie jak sztukę – czyli jeśli chcesz, aby było na nim nie to, na co patrzył fotograf, lecz aby wyrażało to, co masz w głowie – możesz je zmieniać i przerabiać. Niemniej fotografia dziennikarska powinna być gwarantem rzetelnej informacji o świecie, w którym żyjemy. Nie życzę sobie oszukiwania w fotografii, poprawiania i zmieniania zdjęć. Mój świat jest światem realnym i kiedy widzę kadr, który potrafi uchwycić jego harmonię bez stosowania trików, jestem zachwycony.

Nowa era bezlusterkowców: Nowy aparat fotograficzny Sony A7R doskonale nadaje się do zabrania w trasę. Niewielką wagą przebija wszystkie lustrzanki, a jest to istotne przy pakowaniu sakw. Pełnoklatkowa matryca i doskonałe odwzorowanie barw sprawiają, że zdjęcia będą tak dobre technicznie, iż nadadzą się nawet na billboardy. Pozostaje tylko zatroszczyć się o oryginalne ujęcie.

Tagi: fotografia | zdjęcia | porady | poradnik

Oceń artykuł:

2.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij