Motocykl poleca:

Jazda motocyklem bez ubezpieczenia

Poleć ten artykuł:

Towarzystwa ubezpieczeniowe prześcigają się w ofertach dla kierowców. Jednocześnie najwięcej skarg ich klientów dotyczy właśnie ubezpieczeń komunikacyjnych. Radzimy, jak wybrać najlepszą polisę i nie przepłacić (dane z połowy roku 2015).

Zobacz całą galerię

Teoretycznie możesz jeździć bez ubezpieczenia motocykla. Robi tak około 1 proc. bikerów. Jednak to bardzo głupi pomysł. Po pierwsze, grożą ci za to kary, po drugie, jeśli zrobisz komuś krzywdę, prowadząc nieubezpieczony motocykl, możesz się nie wykaraskać z kłopotów do końca życia. Nawet jeśli dosiadasz motocykla (albo motoroweru), który nie jest twój, a jest on zarejestrowany, zgodnie z prawem musi on być ubezpieczony.

Nie daj się doić

Ofert ubezpieczeń komunikacyjnych na rynku jest mnóstwo. Na szczęście, bo im ich więcej, tym lepiej dla ciebie. Niestety, bo nietrudno się pogubić. Dobrą metodą wyboru propozycji najbardziej pasującej do twoich potrzeb jest ich porównanie (w sieci znajdziesz sporo multiagencji, które się w tym specjalizują – patrz ramka „Pomoc w kieszeni” na str. 117).
 Najważniejsze, żebyś nie dał się wydoić. Zakres ubezpieczenia OC (obowiązkowego) jest taki sam niezależnie od ubezpieczyciela i ceny polisy. Dlatego w tym przypadku kieruj się wyłącznie ceną. Z zestawienia przygotowanego dla nas przez CUK Ubezpieczenia wynika, że rozbieżności mogą sięgać nawet kilkuset złotych – w zależności od miasta i ubezpieczyciela.
Weźmy OC dla Suzuki GSF 1250 SA, rocznik 2010. Klientem jest 30-letni mężczyzna z prawkiem od 5 lat, który nie ma zniżek ani zwyżek składki. Najmniej za OC zapłaci w Warcie w Łodzi – 158 zł. Ponadpięciokrotnie więcej, niezależnie od miasta, w Gothaerze – 842 zł.

W pakiecie i poza nim

– Towarzystwa ubezpieczeniowe kuszą dodatkami do polis OC – tłumaczy Grzegorz Wróblewski, ekspert CUK Ubezpieczenia. – Może to być np. Zielona Karta lub/i podstawowy wariant Assistance (zakres ograniczony do pomocy w razie wypadku). Natomiast pełen pakiet Assistance, dostosowany do potrzeb motocyklisty, jest płatny.
Wykupione w Polsce OC działa w większości państw Europy. Natomiast planując wypad np. na Ukrainę, do Rosji czy Czarnogóry, powinieneś mieć Zieloną Kartę. Często jest dodawana w gratisie do OC, choć trzeba się o nią upomnieć. Towarzystwa proponują i inne usługi, np. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) – może być ono przypisane do bikera albo do motocykla. Dzięki niemu nie musisz się martwić o koszty związane np. z leczeniem po szlifie, a w ostateczności rodzina dostanie odszkodowanie.
Najpopularniejszym ubezpieczeniem dobrowolnym jest Auto Casco. Jego zakres różni się w zależności od towarzystwa i preferencji klienta. Różne są też ceny. Za AC wspomnianego Bandita zapłacisz od 691 zł w Toruniu (Allianz, wariant kosztorysowy) do 5555 zł (!) (Interrisk, wariant serwisowy + odstąpienie od redukcji sumy ubezpieczenia) – niezależnie od miasta.
Mnóstwo AC
Rodzajów AC jest wiele, dlatego bądź czujny. – Aby mądrze ubezpieczyć motocykl, zwróć uwagę, czy towarzystwo oferuje AC w pełnym zakresie, tzn. czy np. obejmuje kradzież – radzi Grzegorz Wróblewski z CUK Ubezpieczenia.
Ważne są oczywiście suma ubezpieczenia (podawana przez właściciela albo wyceniana przez systemy Eurotax lub Info-Expert) i jego wariant (serwisowy,  na wycenę, ze zniesieniem udziału własnego czy odstąpienie od redukcji sumy ubezpieczenia – patrz ramka na dole poprzedniej strony).
Coraz więcej towarzystw oferuje ubezpieczenie od utraty zniżek. Tę opcję warto rozważyć, jeśli masz maksymalne zniżki i zamierzasz pożyczać motocykl niezbyt doświadczonemu bikerowi. Wtedy nawet w przypadku szlifu twoje zniżki nie stopnieją.

Zgryź żargon

Możliwości jest wiele, dlatego przed kupnem polisy zastanów się, na czym ci zależy. Potem skontaktuj się z agentem i poproś, żeby przygotował ofertę zgodną z twoimi oczekiwaniami. Być może będziesz mógł skorzystać ze zniżek (możesz je przenieść z samochodu). Ceny poszczególnych wariantów ubezpieczeń są bardzo zróżnicowane, jednak zwykle nieco zaoszczędzisz, jeśli kupisz kilka ubezpieczeń w jednym towarzystwie.
Pełen zakres ubezpieczenia, a także sytuacje, w których ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania (wyłączenia odpowiedzialności), znajdziesz w OWU, czyli Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. – Przykładowo w AC oferowanym przez Allianz jest wyłączenie: nie obejmuje szkód powstałych podczas udziału w wyścigach pojazdów, również mających charakter spontaniczny, niezorganizowany, konkursach, rajdach, treningach, podczas jazd próbnych do wyścigów, rajdów, a także podczas prób szybkościowych – zauważa Grzegorz Wróblewski.
A to oznacza, że ubezpieczenie nie obejmuje szkoleń na torze. W standardowych ubezpieczeniach AC to niestety norma. Ale możesz ubezpieczenie rozszerzyć, oczywiście za dodatkową kasę.
– Ważne! Niezależny doradca pomoże ci dobrać ochronę, jakiej potrzebujesz – radzi Grzegorz Wróblewski.
OWU to dokument nudny i trudny, bo napisany żargonem prawniczym. Jednak żeby wybrać dobre ubezpieczenie, musisz go rozgryźć. Przede wszystkim zwróć uwagę na wyłączenia od odpowiedzialności ubezpieczyciela. Dzięki temu dowiesz się, w jakich okolicznościach towarzystwo nie wypłaci ci odszkodowania. W tym dokumencie znajdziesz, na co możesz liczyć ze strony ubezpieczyciela w razie W. Niestety, większość z nas przed zakupem polisy nawet tam nie zagląda.

TRZY WARIANTY auto casco
wariant serwisowy (bezgotówkowy), tzw. warsztat
Pojazd jest naprawiany bez twojego udziału. Uszkodzony motocykl wstawiasz do warsztatu (najczęściej będzie to serwis autoryzowanej sieci naprawczej towarzystwa), a rozliczenie szkody następuje między warsztatem a ubezpieczycielem.
    bez kradzieży bez kradzieży   
Allianz    Interrisk    Hestia    Uniqua    Warta
903 4200    2696    3043    3157
wariant kosztorysowy (gotówkowy), tzw. na wycenę
Na podstawie oględzin pojazdu i po określeniu szkód przez likwidatora ubezpieczyciela powstaje kosztorys kosztów naprawy motocykla. Odszkodowanie wypłacane jest bezpośrednio ubezpieczonemu, po wcześniejszej akceptacji kosztorysu.
    bez kradzieży bez kradzieży   
Allianz    Interrisk    Hestia    Uniqua    Warta
1004 4830 3173 3355 4420
odstąpienie od redukcji (konsumpcji) sumy ubezpieczenia
Ten wariant zapewni ci wypłacenie pełniej kwoty odszkodowania podczas ewentualnej kolejnej szkody w trakcie trwania ubezpieczenia (nie zostanie pomniejszona o wcześniej wypłacone odszkodowanie).
    bez kradzieży bez kradzieży  
Allianz   Interrisk    Hestia    Uniqua    Warta
1154    5555    3807    3856    5082
Co robić w razie wypadku?
1 Zabezpiecz miejsce wypadku, sprawdź, czy są ranni i jeśli trzeba wezwij pomoc, podając miejsce oraz liczbę poszkodowanych. Udziel pierwszej pomocy.
2 Zrób zdjęcia (lub narysuj sytuację) miejsca zdarzenia i ustawienia pojazdów. Jeśli nie było rannych, bezzwłocznie usuń je z jezdni. Warto też wezwać policję.
3 Jeżeli rezygnujecie z policji, spiszcie oświadczenie, w którym sprawca przyznaje się do winy (opis zdarzenia, data, godzina, dane kierującego, właściciela pojazdu oraz dane polisy OC). Na wszelki wypadek sfotografuj (np. aparatem w telefonie) prawko, dowód rejestracyjny oraz polisę OC sprawcy.
4 Zbierz namiary świadków, a jeśli nie chcą ci ich podać, dyskretnie spisz lub sfotografuj ich numery rejestracyjne. Jeżeli sprawca był pijany, naćpany, nie chce pokazać dokumentów albo coś kręci, dzwoń po policję.

ważne litery i cyfry
Literami ICE oznacz telefon osoby, która ma być zawiadomiona o twoim wypadku, a pod numer zadzwoń112 po pomoc.
W tych przypadkach zapomnij o odszkodowaniu

Niezależnie od tego, jak dobre (i drogie) ubezpieczenie AC wykupiłeś, w pewnych przypadkach nie dostaniesz pieniędzy:

1. prowadziłeś pod wpływem alkoholu, narkotyków itp. środków
2. wykazałeś się rażącym niedbalstwem (np. zostawiłeś kluczyki w stacyjce)
3. jeździłeś sprzętem bez ważnych badań technicznych
4. motocykl rozbił kumpel bez prawka
5. wykorzystywałeś motocykl w akcjach protestacyjnych, blokadach itp.
6. celowo zniszczyłeś motocykl
7. rozwaliłeś moto podczas wyścigów (o ile nie miałeś wykupionej odrębnej polisy)
8. dzwon przydarzył się za granicą, gdzie nie działało ubezpieczenie.

O tym, w jakich okolicznościach ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, przeczytasz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) – zrób to, zanim podpiszesz umowę.

 

 

Pomoc w kieszeni
Warto zawsze mieć pod ręką gotową instrukcję, jak zachować się w razie dzwona. Aplikacja „Na wypadek” (jest w Google Play i AppStore) przeprowadzi cię krok po kroku przez proces dokumentowania wypadku, wzywania pomocy, robienia zdjęć, zabezpieczenia miejsca zdarzenia. Dzięki niej szybko sprawdzisz, czy inni uczestnicy zdarzenia mają wykupione OC (na podstawie numeru rejestracyjnego) – ta opcja przyda się, jeśli np. będziesz chciał pożyczyć motocykl, a nie będziesz pewien, czy właściciel go ubezpieczył.
   

 

 

Zdaniem eksperta
To się nie opłaca
Aleksandra Biały
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
 
Kary za jazdę motocyklem bez ważnego OC wynoszą od 120 zł (przerwa w ubezpieczeniu do 3 dni) do 580 zł (powyżej dwóch tygodni). Weryfikujemy to nie tylko dzięki policji: mamy bazę polis komunikacyjnych OC i potrafimy zidentyfikować np. przerwę w ubezpieczeniu, porównać stan rejestracji z polisami. Wtedy sami zgłaszamy się do właściciela i ściągamy należność.
Znacznie gorsze konsekwencje pojawiają się, gdy nieubezpieczony motocyklista spowoduje wypadek. Wtedy to my wypłacamy ofierze odszkodowanie, którego później dochodzimy od posiadacza motocykla, jak i sprawcy wypadku (jeśli motocykl był pożyczony). Ścigamy do skutku.
A odszkodowania są coraz wyższe, ze względu na m.in. prężnie działające kancelarie odszkodowawcze, które potrafią zadbać o interesy swoich poszkodowanych klientów. Mówimy tu o np. zadośćuczynieniu za ból i cierpienie, odszkodowaniu za zerwane więzi rodzinne, niemożność wykonywania zawodu itp. Średnio od sprawcy odzyskujemy 10-11 tys. zł, a rekordowe odszkodowanie wyniosło aż 1,6 mln zł.

Tagi: ubezpieczenia

Oceń artykuł:

3.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij