Motocykl poleca:

Kontrola policyjna: Co mi zrobią jak mnie złapią?

Poleć ten artykuł:

Wychodzisz z zakrętu na prostą, odkręcasz gaz i kawałek dalej dostrzegasz, że policjant, odłożywszy suszarkę, wskazuje na ciebie lizakiem. No to skończyło się rumakowanie...  

Kontrola policyjna Zobacz całą galerię

Zasady gry są takie, że jak narozrabiasz, to – gdy cię złapią – ponosisz konsekwencje. W większości przypadków ci się upiecze, jednak prędzej czy później w końcu trafisz na człowieka z lizakiem. Najprawdopodobniej będzie to policjant, bo właśnie drogówka przeprowadza większość kontroli drogowych. Ale nie zdziw się, jeśli do kontroli zatrzyma cię Inspekcja Transportu Drogowego, Straż Graniczna, a w pewnych wypadkach nawet Żandarmeria Wojskowa lub Straż Leśna.

Zazwyczaj wygląda to tak, że za dnia umundurowany policjant daje ci sygnał do zatrzymania lizakiem albo dłonią, natomiast nocą używa podświetlanego lizaka lub czerwonej latarki. Jeżeli jest umundurowany, ma prawo zatrzymać cię w każdym miejscu i czasie, niezależnie od tego, czy stoi obok oznakowanego radiowozu, czy nie. Ale bywają sytuacje wątpliwe. Jeżeli np. próba zatrzymania ma miejsce w środku nocy gdzieś na odludziu i nie widzisz oznakowanego radiowozu, możesz się nie zatrzymywać. Musisz jednak wówczas zgłosić próbę zatrzymania cię na najbliższym posterunku.

W trakcie kontroli drogowej policjant ma prawo sprawdzić twoje dokumenty, papiery motocykla i ubezpieczenie. Może też kazać ci dmuchnąć w alkomat albo zbadać stan techniczny maszyny. Jeśli okaże się, że jesteś pod wpływem promili, ma obowiązek uniemożliwić ci dalszą jazdę. Podobnie z maszyną, jeżeli jej stan zagraża bezpieczeństwu na drodze. Do kompetencji drogówki należy też korzystanie z wszelkiej maści radarów (ręcznych i stacjonarnych), fotoradarów oraz wideorejestratorów. Mało tego – w określonych przypadkach na wniosek policji możesz zostać skierowany na badania lekarskie i egzamin sprawdzający kwalifikacje.

Nie tylko niebiescy
Podobne uprawnienia ma Żandarmeria Wojskowa, z tym że na drogach publicznych może ona kontrolować jedynie kierujących pojazdami należącymi do wojska oraz prowadzone przez żołnierzy służby czynnej. Jeśli więc nie śmigasz właśnie po terenie jednostki wojskowej albo nie dzikujesz po poligonie, to żandarm może skontrolować cię tylko w obecności policjanta. Z kolei funkcjonariusz Straży Granicznej może cię wylegitymować, sprawdzić dokumenty pojazdu oraz zbadać twoją trzeźwość, i towarzystwa drogówki do tego nie potrzebuje.

Inspekcja Transportu Drogowego. W kwestii kontroli ruchu jej funkcjonariusze mają te same uprawnienia, co policja. ITD koncentruje się jednak głównie na kontroli przewoźników, czyli na ciężarówkach i autobusach. Nadzoruje też sieć stacjonarnych fotoradarów i ma flotę nieoznakowanych samochodów, uzbrojonych w mobilne fotoradary i wideorejestratory, które może wykorzystywać także gdy pojazd jest w ruchu.

Strażom gminnym i miejskim wolno znacznie mniej. Owszem, strażnicy też mają do dyspozycji mobilne fotoradary, jednak jeśli takie urządzenie jest zamontowane w samochodzie, to podczas pomiaru auto nie może być w ruchu. Oprócz tego strażnicy mogą kontrolować tylko kierowców niestosujących się do zakazu ruchu oraz łamiących przepisy dotyczące zatrzymania lub postoju pojazdów.

Na spotkanie z kolejną służbą są narażeni zwłaszcza miłośnicy off-roadu. Żeby podpaść Straży Leśnej, nie trzeba wcale zryć młodnika albo rozjechać mrowiska, czasem wystarczy kilka metrów leśnej drogi. Do lasu bowiem, z wyjątkiem oznaczonych miejsc, wjeżdżać nie wolno. Straż Leśna ma prawo zatrzymać, wylegitymować i stosownie ukarać. Jeżeli zechcesz uciekać, pamiętaj, że strażnicy mają prawo ścigać cię również po drogach publicznych leżących poza ich jurysdykcją.

W miastach przygranicznych możesz czasem natknąć się na policjantów z sąsiedniego państwa, pełniących służbę w ramach różnych programów partnerskich. Mogą oni dokonywać kontroli tylko w obecności polskiego policjanta.

Element gry
Jeśli zatem kontrola padnie na ciebie, zatrzymaj motocykl, zgaś silnik i zdejmij kask. Policjant powinien podać ci swój stopień, imię i nazwisko oraz powód, dla którego cię zatrzymał. A ty nie spinaj się bez potrzeby. W końcu kontrola drogowa to jeden z elementów tej gry.

Tagi: Policja | radiowozy | mandaty | mandat

Oceń artykuł:

2.6

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij