Motocykl poleca:

Pakowanie bagażu i jego wpływ na prowadzenie motocykla

Poleć ten artykuł:

Pakując motocykl na wakacje, na bank zabierzesz ze sobą mnóstwo bagaży. Na wyjeździe okaże się, że zabrałeś ich dużo, o wiele za dużo. A co na to maszyna? Jej na pewno nie będzie lekko. Podpowiadamy, jak najlepiej spakować motocykl i jak poprawić prowadzenie załadowanego jak osioł bike’a.    

Zobacz całą galerię

Wsprawie pakowania bagaży na motocykl najłatwiej mają ci, którzy kupili zestaw trzech kufrów. Ale ponieważ cena czyni cuda, nie da się zapomnieć o znacznie tańszych miękkich sakwach przerzuconych przez kanapę oraz o wałkach. Na zbiorniku oczywiście najlepszy będzie tankbag. A jeśli wyjazd nie jest zbyt długi, wystarczy najzwyklejszy plecak. Niezależnie od tego, które z rozwiązań wybierzesz, musisz pamiętać, aby ciężar jeźdźca, pasażera i bagażu nie przekroczył ładowności maksymalnej.

Choć wszyscy dobrze wiemy, że nowoczesne maszyny są prawie bezobsługowe, przed wyruszeniem w dłuższą trasę warto poświęcić trochę czasu na przegląd. Dzięki temu lepiej poznasz maszynę i upewnisz się, czy na 100% wszystko jest OK. Przecież gra toczy się o dobrą zabawę, ale też o bezpieczeństwo.

 

Trzy wady zawiasów
W zawieszeniach to, co sprawdza się podczas jazdy solo, może nie podołać, gdy z tyłu siądzie pasażer, a na bagażnik wrzucisz namiot, materac i niezbędne klamoty. Podczas jazdy z bagażami tylne zawieszenie i opona nie mają łatwego życia. Na nich bowiem spoczywa prawie cały ciężar pasażera i klamotów. Dodatkowe kilogramy trzeba zrównoważyć co najmniej zmianą twardości tylnego amortyzatora oraz, o ile to możliwe, odpowiednim ustawieniem regulacji tłumienia do- i odbicia. Oczywiście, motocyklowi podróżnicy mogą zainwestować w akcesoryjne zawiasy, przystosowane do większych obciążeń. To rozwiązanie ma trzy wady: kasa, kasa i jeszcze raz kasa.

 Przed wyjazdem warto sprawdzić ciśnienie w oponach i na bank trzeba je lekko dopompować. Właściwe wartości są w instrukcji obsługi maszyny. Jeśli jej nie masz, możesz założyć, że w tylnej oponie o rozmiarze powyżej 16’’ przy pełnym obciążeniu ciśnienie powinno się wahać między 2,9 a 3,1 bara. Przednie koło jest w takich przypadkach obciążone nieco mniej, więc tu podnieś ciśnienie o 0,2-0,3 bara – do 2,5-2,7 bara. To powinno wystarczyć, aby zapewnić precyzję prowadzenia i stabilność maszyny w czasie hamowania. Większe ciśnienie w oponach ogranicza ich zużycie, bo zmniejsza odkształcenia gumy, zmniejszając tym samym przegrzewanie się bieżnika opony. Wysoka temperatura zawsze oznacza szybsze zużycie.

Ahoj, przygodo! Dla motocykla taka fura klamotów oznacza tylko jedno – dużo ciężkiej pracy.  Obciążony dwiema osobami i bagażem motocykl to mniejszy prześwit w złożeniu i gorsze prowadzenie.    
   

Skoro już klęczysz na asfalcie, rzuć przy okazji okiem na stan łańcucha. Zobacz, czy jest nasmarowany – standardowo powinno się to robić co 400 km, a po jeździe w deszczu jeszcze częściej, czy zębatki wytrzymają dystans wyjazdu. Naciągając łańcuch, trzeba zwrócić uwagę, aby pozostawić wystarczający luz, szczególnie przy mocno ugiętym wahaczu. Najlepszym rozwiązaniem jest zapakować motocykl, posadzić kumpla razem z pasażerem i przyjrzeć się łańcuchowi. Jeśli luz jest w normie, to znakomicie.

Fizyki nie oszukasz
Aby sprawdzić, jak zmienia się prowadzenie motocykla na pusto i przy jego maksymalnym obciążeniu, objuczyliśmy bagażami Suzuki Bandita 1200 S. Mimo pełnego rynsztunku podróżnego Bandit zaprezentował się z jak najlepszej strony: na placu kręcił ósemki, śmigał po górskich przełęczach i nie wymiękał podczas hamowania. Niemniej wyniki pokazały, że dodatkowe 210 kg nie pozostały bez wpływu nawet na tak dużą, mocną i ciężką maszynę. Zmierzyliśmy przyspieszenie, zachowanie w czasie hamowania oraz czas potrzebny na pokonanie najłatwiejszych przeszkód. Dane porównaliśmy z wynikami uzyskanymi na nieobciążonej maszynie.

Tagi: podróże motocyklem | pakowanie bagażu na motocykl | technika jazdy

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij