Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Plebiscyt Best Bikes: Kim jest polski motocyklista

Procenty, promile i Polacy to doskonały przepis na imprezę. Ale nie o tym będzie mowa. Dociekamy, jaki jest nasz czytelnik, czyli polski motocyklista.

W odpowiedzi na to pytanie pomagają nam ankiety, które wypełniacie co roku, głosując na najlepsze motocykle roku w naszym plebiscycie Best Bikes. W ostatnim, pod koniec ubiegłego roku, wzięło udział 6575 spośród Was. Procesory komputerów w naszym tajnym centrum przeliczeniowym rozgrzały się niemal do białości, ale sporo się o was dowiedzieliśmy. 

Jaki jest polski motocyklista? Polaków jest plus minus 38,5 mln, a liczba zarejestrowanych motocykli nieco przekracza milion. Czyli niby nieźle. Ale to pozór: w zeszłym roku po raz pierwszy zarejestrowano 45 469 nowych i używanych motocykli, czyli o 9,5% mniej niż w 2011 roku, ale zaledwie co szósty z nich wyjechał prosto z salonu (7750 sztuk). Zdecydowana (miażdżąca?) większość kupuje i śmiga... 

...na maszynach używanych

Stwierdziło to 85% czytelników. Na szczęście nie boicie się marzeń, tyle że spełniacie je raczej ostrożnie. Najbardziej podobają się wam Ducati, Harleye, Triumphy i beemki. I nic dziwnego, bo Włosi słyną z designu, a Amerykanie ze stylu stworzyli swoją najgroźniejszą broń. Ostro atakują europejskie marki, a Japonia jest w odwrocie. Tylko 26% z was uważa, że Hondy są ładne (można było zaznaczyć więcej niź jedną odpowiedź). A Kawasaki, mimo że ostro ostatnio popracowało, jest przez was mocno niedoceniane – zieloni zajęli odległe 10. miejsce w tym zestawieniu – tylko 17% z was uważa, że Kawa robi fajne motocykle. Przed nią uplasowały się Moto Guzzi, Aprilia i MV Agusta. 

85% motocyklistów jeździ maszyną używaną.

Co ciekawe, głos rozsądku jest u was bardzo silny: ponad 80% bikerów dosiada „japońców” (Hond 27,1%, Yamah 23,2%, Suzuki 20,9% i Kawasaki 9%). Do tego niemal w połowie przypadków (48,8%) mają one silniki o pojemności między 501 a 750 cm3Nasze tajne centrum przetwarzania danych wyliczyło, że masz około 35 lat i prawie na pewno jesteś facetem (dziewczyny stanowią tylko 10,1% naszej grupy). Dlatego nie dziwi, że tylko 18,4% jeździ na pięćsetkach lub mniejszych sprzętach. Jeśli chodzi o moc, to wybieramy sprzęty od 99 KM wzwyż (w 30% przypadków). Niewiele mniejsza grupa (28,6%) śmiga na sprzętach o mocy od 71 do 98 KM. 

Cieszy, że sporo jeździmy – średnio co roku nawijamy 7800 km. To dziwne, ale w pobitym polu zostawiliśmy Niemców (7,5 tys. km), a trzeba pamiętać, że po pierwsze mają oni lepszej jakości drogi, po drugie „ciut bardziej” rozbudowaną sieć autostrad (u nas 1342 km, u nich 12 800 km), a po trzecie zarabiają zdecydowanie lepiej. Ale nie ma co popadać w hurraoptymizm, bo trochę brakuje nam np. do Hiszpanów (9,4 tys. km) czy Brazylijczyków (11,5 tys. km). Co dziesiąty z nas rocznie przejeżdża 15 000 km i więcej.

Mniej niż inni przywiązujemy się do maszyn. Wyliczyliśmy, że średnio co 3,9 roku zmieniacie motocykl. Dla porównania: Czesi jeżdżą jednym sprzętem prawie 6 lat, a Niemcy nieco ponad 6. Na największym europejskim rynku motocyklowym, czyli we Francji, maszynę zmienia się co 4 lata. Wygląda na to, że u nas...

...marki z Kraju Kwitnącej Wiśni...

...ciągle mają się nieźle, ale jeśli Japończycy nie wezmą się do roboty, to za kilka lat obudzą się z ręką w nocniku. Bo przecież np. ostatnie dokonania BMW – pierwszy seryjny ksenon, kontrola trakcji, coraz bardziej zaawansowany ABS oraz półaktywne zawieszenia – w połączeniu z niezłymi wynikami w wyścigach procentują: pod względem nasycenia sprzętów najnowocześniejszymi rozwiązaniami nie ma na nich mocnych.

Ducati zrównało się tu z Hondą, co jeszcze trzy lata temu było nie do pomyślenia. Uważacie, że Japończycy odpuścili sprawę jakości (czyżby chodziło o przenoszenie produkcji do innych krajów Azji?), a także za słabo dbają o bezpieczeństwo (C-ABS oraz airbag w Goldasie mają już swoje lata). 

Dlaczego marzycie o Dukatach i Harleyach, a kupujecie Hondy? Odpowiedź jest banalnie prosta: decyduje kasa! To „najprawdziwsza prawda”, bo cena jest bardzo istotna dla większości z was. Ale to nie wyjaśnia wszystkiego. Oprócz tego wysoko oceniacie ważną na co dzień dostępność części zamiennych oraz jakość serwisu. A do tego według was „japończyki” mają najlepszą relację ceny do jakości. Krótko mówiąc, Honda, Yamaha oraz Suzuki są u nas nie do ruszenia.

Japońska technika generalnie uchodzi w Polsce za dopracowaną i trudną do zajechania.

Ale to się zmienia – pod względem niezawodności tuż za plecami Hondy czai się BMW, a reszta japońskiej czwórki musi się zadowolić miejscami od trzeciego do piątego. Jak tak dalej pójdzie, już za kilka lat Europa jeszcze poważniej zagrozi Japonii.

Jaki zatem jest polski motocyklista?

Z naszych badań wynika, że – uśredniając – jest facetem, ma 35 lat, a jego motocykl ma silnik o pojemności 722 cm3, który rozwija moc 81 KM. Najbardziej interesują go sprzęty uniwersalne, turystyczne oraz nakedy. Jego ulubioną marką jest Honda (53%), a to dlatego że jej sprzęty uznaje za bezawaryjne i że według niego ceny Hond najbardziej odpowiadają jakości. Za ważny uznaje najlepszy dostęp do części zamiennych i serwis na poziomie.

Jeśli nasz statystyczny polski motocyklista w ciągu najbliższych lat planuje zakup motocykla (47,7% ma taki zamiar), to z dużym prawdopodobieństwem (21% przypadków) postawi na Skrzydło. Nowym zjawiskiem jest to, że coraz częściej marzy o BMW i Ducati, bo ma coraz głębsze przekonanie, że te maszyny z roku na rok wyglądają lepiej i są napakowane najnowocześniejszą techniką.

No tak, ale przecież procenty i promile to jedno, a rzeczywistość to czasem zupełnie inna sprawa. Niemniej również z waszych głosów wynika, że świat nie stoi w miejscu, więc niektórzy producenci mogą się zdziwić, i to szybciej niż myślą.

 

Polska - dane w liczbach
Zarejestrowane jednoślady: 1 069 000 sztuk
Liczba ludności: 38,5 miliona
Powierzchnia kraju: 312 tys. kilometrów2
Łączna długość autostrad: 1342 kilometry
Limit prędkości na autostradach: 140 km/h
Kary za przekroczenie prędkości o 51 km/h lub więcej: mandat 400-500 zł oraz 10 punktów karnych
Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy: 0,2 promila

 

Jakiej marki motocyklem obecnie jeździsz?

 

Czym jest Best Bikes

Plebiscyt Best Bikes organizujemy już od 15 lat. Pod koniec każdego roku stajecie się jurorami i wybieracie najlepsze, waszym zdaniem, motocykle nadchodzącego sezonu. A przy okazji wypełniacie krótką ankietę, dzięki czemu możemy was lepiej poznać. 

Plebiscyt jest organizowany aż w ośmiu rajach europejskich: Polska, Czechy, Węgry, Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Francja i Hiszpania oraz w Brazylii. Motocykliści w każdym kraju mają swoje zdanie i ulubione modele. Motocykle podzieliliśmy na 8 kategorii (turystyczne, sportowe, choppery i cruisery, enduro i supermoto, uniwersalne, naked bike’i, „125” oraz skutery). W 2012 r. udział w głosowaniu wzięło 6575 spośród was, drodzy czytelnicy. Co ciekawe, najbardziej kręciły was (w kolejności): motocykle uniwersalne, naked bike’i oraz enduro i supermoto.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Prezentujemy wyniki naszego corocznego plebiscytu Best Bikes. Jakie marki są obecnie najpopularniejsze? Jaki rodzaj motocykla wybieracie najczęściej? Zobaczcie, czego udało nam się dowiedzieć o Was w tym roku.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-11-11 03:52:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij