Motocykl poleca:

Poduszka powietrzna Spidi DPS Neck Airbag

Poleć ten artykuł:

Te 0,2 sekundy mogą całkowicie zmienić wasze życie. Specjalnie dla was przetestowaliśmy Spidi DPS Neck Airbag – poduszkę powietrzną dla motocyklistów.
spidi-dps-neck-airbag-2010-07.jpg Zobacz całą galerię

Dla spokojnego sumienia obrońców praw zwierząt i producentów motocykli postanowiliśmy przeprowadzić nasz test w warunkach laboratoryjnych. Oświadczamy, że po eksperymencie królik doświadczalny się świetnie, a my dzięki niemu wiemy, jak działa DPS Neck Airbag.

Analizy skutków wypadków motocyklowych dowodzą, że dość częstymi urazami są uszkodzenia kręgosłupa, a w szczególności odcinka szyjnego. Od lat trwają zatem badania mające na celu poprawienie bezpieczeństwa. Na pewno zauważyliście, że Kuba Przygoński stosuje popularny w off-roadzie neck brace. Przed dwoma laty Dainese pokazało poduszkę powietrzną D-Air, która była testowana przez Marco Simoncellego i przypominała skrzydła motyla. Dzisiaj D-Air jest ciągle testowany, ale chodzą słuchy, że w przyszłym roku trafi do salonów Dainese. Najświeższym patentem jest system Brembo, speców od hamulców. W tym przypadku poduszka powietrzna pompuje się, chroniąc całe plecy oraz klatę piersiową i brzuch.



System Spidi jest uniwersalny i składa się z siateczkowej kamizelki, dokładnie dopasowującej się do kurtki bądź skórzanego kombinezonu (bez znaczenia – z garbem czy bez), naboju ze sprężonym CO2 wraz z zaworem i połączonym przewodami z kołnierzem, w którym ukryta jest poduszka powietrzna.

Gdy podczas wypadku jeździec jest katapultowany z bike’a, linka zamocowana do ramy uruchamia zawór, co umożliwia napełnienie poduszki CO2. Długość linki powinna być taka, żeby była delikatnie naprężona, gdy biker stoi na podnóżkach motocykla. Jeśli będzie ona zbyt krótka, kołnierz odpali się podczas zsiadania z bike’a. Zbyt długa spowoduje za późne zadziałanie systemu i w efekcie zmniejszenie skuteczności.

     
Klatkę dodatkowo chroni mały piankowy pancerz.
Po strzale zużyty nabój wymienia się na nowy. Koszt operacji to ok. 250 zł. Zawór jest wielorazowego użytku.
Tę linkę mocuje się do ramy.
Podczas wypadku  uruchamia ona zawór napełniający  poduszkę gazem.

Poduszka składa się z dwóch komór widocznych na zdjęciu: mniejszej żółtej i większej czarnej. Napełnianie poduszki gazem trwa około 0,2 sekundy. System Spidi działa nieco inaczej niż poduszki samochodowe, w których airbag nie jest szczelny i po krótkiej chwili gaz po prostu ucieka. Po napełnieniu DPS Spidi pozostaje napompowany. Kręgosłup jest usztywniony, a kaskiem praktycznie nie da się ruszyć na boki. Dolna część została wyposażona w dodatkową komorę podpierającą poduszkę na kręgosłupie. Coś na kształt off-roadowego neck brace’a.

Jakie są zalety systemu DPS? Przede wszystkim poduszka jest wielorazowego użytku. Jeśli komory nie zostaną uszkodzone podczas wypadku, poduszka nadaje się do ponownego użycia. Wystarczy wymienić tylko nabój na nowy, co kosztuje ok. 250 zł. W odróżnieniu od konkurencyjnych rozwiązań, Spidi DPS Neck Airbag jest do kupienia i kosztuje 1669 zł.

opinia testera - Piotr Ganczarski
 Inne Poduszka powietrzna Spidi DPS Neck AirbagZałożenie ustrosjtwa wymaga trochę czasu. Regulacje pozwalają dokładnie go dopasować. Jeśli masz na sobie sportowy kombinezon, bez pomocy raczej nie dasz sobie rady. Kamizelka nie krępuje ruchów. Przydałaby się świecąca po oczach naklejka-przypominajka, np. na zbiornik, tak by nie odpalić podczas zsiadania.

Napełnianie kołnierza odbywa się bardzo szybko. Nie jest to wybuch, jak w przypadku poduszki samochodowej, nie ma się więc co obawiać odpalenia. Głowa wraz z odcinkiem szyjnym kręgosłupa wyraźnie się stabilizują. Jest więc metoda w tym szaleństwie.
 
 

Tagi: Spidi DPS Neck Airbag | Spidi

Oceń artykuł:

2.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij