Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Poradnik: Wymiana płynu hamulcowego

Hamulce nie są już tak precyzyjne, jak wcześniej? Klamka hamulca zapada się aż do kierownicy? Jeśli tak, najwyższy czas wymienić płyn hamulcowy. Podpowiadamy, w jaki sposób szybko i bezpiecznie to zrobić i odpowietrzyć hamulce.

Z naszym poradnikiem szybko i bezpiecznie wymienisz płyn hamulcowy.

Hamulce nie wybaczają niedbalstwa. Musisz mieć absolutną pewność, że po naciśnięciu klamki hebla bike zawsze i w każdej sytuacji zacznie hamować. Dobre hamulce to nie tylko grube klocki, ale również właściwy płyn. Na pewno należy go wymieniać najrzadziej co dwa lata. Kiedy dokładnie Poznasz to po kolorze.

Świeży płyn hamulcowy jest najczęściej jasnożółty, ale w zależności od firmy i rodzaju może mieć zabarwienie beżowe, jasnoniebieskie lub jasnoczerwone. Mówiąc prościej – przypomina oranżadę. W miarę upływu czasu płyn staje się mętny, a w skrajnym przypadku czarny. Wtedy nie ma co kombinować, tylko trzeba natychmiast wymienić go na nowy.

Pamiętaj, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, to znaczy pochłania wodę. Im jest starszy, tym więcej wody wchłonął z powietrza, w efekcie czego podczas ostrego hamowania, gdy wzrasta temperatura, w płynie tworzą się pęcherzyki pary. W takiej sytuacji klamka zapada się niebezpiecznie głęboko, a hamulce działają naprawdę kiepsko. Dzieje się tak dlatego, że pęcherzyki gazu są bardziej podatne na ściskanie niż płyn i wytworzone w układzie hamulcowym ciśnienie jest za niskie, a więc za słabo zaciska klocki na tarczy. Motocyklowi turyści, często latający po górach, wymieniają płyn hamulcowy nawet raz do roku, ponieważ z powodu ciągłego rozgrzewania i schładzania jest on szczególnie mocno obciążony. Koszt wymiany jest śmiesznie mały, jeśli porównać go do kosztów naprawy rozbitego motocykla.

 

Oto nasz poradnik, jak szybko i tanio wymienić płyn, korzystając z najprostszych narzędzi – wężyka, przezroczystego pojemnika (na przykład słoika) i klucza oczkowego.

Po pierwsze, zwróć uwagę, że w układach hamulcowych z ABS-em i bez niego płyn jest wymieniany w ten sposób, że podczas wpompowywania nowego stary jest równocześnie usuwany. Jeśli nie jesteś pewien, czy można zastosować taką metodę także w twojej maszynie, poszukaj informacji na przykład w necie.

Po drugie, starsze beemki z ABS-em mają kilka obwodów hamulcowych, czyli po jednym obwodzie na każde koło plus dodatkowe obwody obsługujące ABS. Dalej – przedni hamulec może być połączony z tylnym. Jest tak np. w Hondach z układem hamulcowym z CBS-em. Również Moto Guzzi z lat 70. i 80. ubiegłego wieku mogą mieć tzw. hamulce zintegrowane. Posiadaczom takich maszyn radzimy, żeby wymianę płynu hamulcowego na wszelki wypadek zlecali autoryzowanym serwisom, ponieważ potrzebne będą specjalne narzędzia. Oprócz tego podczas wymiany musi być przestrzegana odpowiednia procedura. I jeszcze szczegół – po zakończonej robocie trzeba w komputerze skasować pamięć błędów.

Po trzecie, w niektórych maszynach odpowietrznik znajduje się też w pompie hamulca, czyli w okolicy kierownicy. Takie rozwiązanie często mają nowoczesne motocykle wyposażone w radialną pompę hamulcową.

Ostatnia uwaga: momenty dokręcania odpowietrzników w zaciskach hamulcowych i pompie hamulca są różne, w zależności od producenta. Dlatego, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek prace, sprawdź ich wartości, przeglądając instrukcję serwisową.

 

Standardowe wartości:
• odpowietrzniki w zacisku hamulcowym o rozmiarze 7 lub 8 należy dokręcać z momentem maksimum 8 Nm,
• odpowietrzniki w zacisku hamulcowym o rozmiarze 11 należy dociągnąć momentem 15 do 18 Nm,
• odpowietrznik w pompie hamulcowej trzeba dociągnąć momentem 3 do 4 Nm.

 

Wymiana płynu hamulcowego i odpowietrzanie

Odpowietrzanie przedniego i tylnego hamulca są niemal identyczne. Wystarczy zachować kolejność czynności, żeby szczęśliwie dotrzeć do celu.

1.

Odkręć pokrywkę zbiorniczka płynu hamulcowego, wyjmij płytkę dociskową i gumową membranę.

2.

Odessij stary płyn ze zbiorniczka, na przykład strzykawką. Wytrzyj ściereczką pojemniczek od wewnątrz, gumową membranę, płytkę oraz pokrywę.

3.

Nalej do zbiorniczka świeży płyn hamulcowy.

4.

Na każdym zacisku znajdują się odpowietrzniki. Zdejmij z nich gumowe kapturki. Jeśli na pompie znajduje się odpowietrznik, zdejmij kapturek również z niego.

5.

 Wymiana płynu:

a.

Sześciokątnym kluczem oczkowym poluzuj odpowietrznik. Odkręcaj zawsze w lewo. Nie używaj 12-kątnego klucza oczkowego ani tym bardziej klucza płaskiego, aby nie uszkodzić odpowietrznika. Nie zdziw się, jeśli odpowietrzniki będą miały różne rozmiary – pod klucz 6, 8 lub 11 mm.

b.

Na odpowietrznik załóż przezroczysty wężyk i dodatkowo zabezpiecz go opaską przed spadnięciem. Jego drugi koniec włóż do czystego słoika.

c.

Wlej do słoika trochę płynu hamulcowego, tak aby końcówka wężyka była w nim zanurzona i nie zasysała powietrza.

d.

Powieś słoik w taki sposób, żeby poziom płynu hamulcowego znajdował się nieco ponad poziomem odpowietrznika.

e.

Owiń czymś (np. ściereczką) zbiorniczek, tak aby podczas odpowietrzania nic z niego nie wyciekło.

6.

Jeśli klamka ma regulację położenia, ustaw ją tak, aby wykonywała możliwie jak najdłuższy skok.

7.

Kilkakrotnie powoli (to ważne!) naciśnij klamkę aż do oporu. „Pompuj” ostrożnie i od czasu do czasu pozostaw klamkę na kilka sekund w spoczynku, aby płyn hamulcowy mógł wpłynąć do pompy i przewodów.

Teraz czas na odpowietrzanie:

1.

Po czwartym-piątym wciśnięciu przytrzymaj klamkę wciśniętą do oporu.

2.

Trzymając klamkę, odkręć odpowietrznik o 1/4 do 1/3 obrotu. Gdy klamka przesunie się do kierownicy, wtedy zakręć odpowietrznik.

3.

Powoli puść klamkę, podpompuj kilka razy, przytrzymaj klamkę wciśniętą, następnie odkręć i zakręć zawór odpowietrzający.

4.

Czynności przedstawione w punktach 1-3 powtarzaj tak długo, aż z wężyka zacznie wypływać świeży i bez pęcherzyków powietrza płyn hamulcowy.

5.

Podczas odpowietrzania często sprawdzaj, czy w zbiorniczku jest płyn: jego poziom nie może spaść poniżej minimum. W razie potrzeby dolej go – w ten sposób do przewodów nie dostanie się ponownie powietrze.

6.

Jeśli z wężyka odpowietrzającego wydostaje się już tylko świeży płyn hamulcowy bez pęcherzyków powietrza, ponownie do końca wciśnij klamkę hamulca i lekko dokręć odpowietrznik momentem 2 Nm.

7.

Gdy najdalszy zacisk jest już odpowietrzony, powtórz operację z drugim. W tym celu wykonaj czynności przedstawione w punktach 1-6.

Jeśli poradziłeś sobie z przednim hamulcem, pora zaatakować tył. Ponieważ pompa tylnego hamulca nie ma odpowietrznika, ten układ należy odpowietrzyć tylko jeśli w tylnym zacisku jest zaworek. 

Po akcji dużą ilością ciepłej wody z odrobiną płynu do naczyń dokładnie umyj okolice miejsc odpowietrzania, a następnie osusz je. Potem na odpowietrzniki nałóż troszeczkę smaru silikonowego i załóż gumowe kapturki. Na koniec ponownie sprawdź poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby uzupełnij do poziomu maksymalnego. Teraz możesz bezpiecznie wyjechać z garażu i cieszyć się jazdą!

Uważaj! 

Płyn hamulcowy jest trujący i niszczy lakier! Unikaj więc kontaktu z nim i ze skórą. Uważaj też, żeby płyn nie dostał się do oczu, ust, bo podrażni śluzówki. Choć wygląda jak oranżada, nie pij go! Zawsze używaj czystych naczyń.

Ważne. Starego płynu za żadne skarby nie spuszczaj do kanału! Niektóre stacje benzynowe i warsztaty samochodowe przyjmuja je do utylizacji.

Jeśli pojemnik z płynem hamulcowym jest otwarty, uważaj, żeby nie przedostał się do niego żaden brud. Zawsze pracuj w czystym i suchym pomieszczeniu, używając wyłącznie czystych, niestrzępiących się ściereczek. W sklepach z akcesoriami motocyklowymi lub samochodowymi są specjalne przyrządy ułatwiające wymianę i odpowietrzenie układu. Niestety, nie są one tanie. Jeśli nie jesteś właścicielem serwisu motocyklowego, śmiało możesz je sobie odpuścić.

zobacz galerię

Zobacz również:
Uważasz, że jesteś za młody na beemkowego GS-a albo nie chcesz wydawać worka kasy na Multistradę? BMW pomyślało o takich jak ty – S 1000 XR sprawdzi się w miejskiej dżungli, w czasie wakacyjnego wypadu oraz sprawi ci mnóstwo radości w czasie track daya. Ideał? Prawie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij