Motocykl poleca:

Produkcja opon: Czarna magia

Poleć ten artykuł:

Opona motocyklowa musi łączyć kilka sprzecznych cech – np. dobrą przyczepność i dużą trwałość. Sprawdziliśmy, czy w fabryce opon Dunlopa we Francji zatrudniają szamana, który łączy ogień z wodą.

Produkcja opon: Czarna magia Zobacz całą galerię

Produkcja opon przypomina układanie puzzli, tyle że zamiast palców używasz do tego maszyn za grube miliony euro, wysokiego ciśnienia i równie wysokich temperatur. Do produkcji każdej pojedynczej opony wykorzystuje się niemal 200 materiałów – zarówno naturalnych, jak i syntetycznych (m.in. kauczuk, krzemionka, włókna węglowe, aramidowe, olej, siarka, stal, przyspieszacze i utrwalacze). Wygląda na to, że opona jest jednym z najbardziej skomplikowanych elementów motocykla.

Długość równika

Przede wszystkim trzeba wyprodukować poszczególne elementy układanki. Zacznijmy od mieszanki bieżnika. Każdego dnia (dwie zmiany) powstaje jej 250 ton. Składniki (krzemionka, sadza techniczna, olej, guma naturalna i dodatki) są w odpowiedniej temperaturze mieszane w mikserach, a następnie całość jest walcowana, wygładzana, chłodzona i zwijana, stając się gumowym pasem. Przechodzi on kontrolę jakości. Linia składa się z kilku maszyn, które hałasują jak diabli, a przy tym w nosie aż kręci od zapachu rozgrzanej gumy. W zeszłym roku w tę linię produkcyjną zainwestowano 3,2 mln euro. Następnie za pomocą maszyny łączy się trzy różne mieszanki.

W Sport Smartach 2 zastosowano nowe rozwiązanie – JLT (jointless tread, czyli bezkońcowe opasanie mieszanki gumy bieżnika). Chodzi o to, że mieszanka jest nakładana na oponę w kilkucentymetrowych paskach. To pozwala precyzyjniej ułożyć poszczególne jej rodzaje oraz zapewnić płynniejsze przejście między nimi, lepsze rozłożenie sił działających w oponie, jak również stabilność przy wysokich prędkościach. Proces przygotowywania mieszanki w tej technologii jest bardziej tajny niż działalność służb specjalnych.

Równolegle przygotowywane są kolejne puzzle: 1. stopki opony (czyli elementy, które odpowiadają za przyleganie do felgi), w skład każdej wchodzi siedem okręgów z drutu stalowego; 2. karkas, czyli element usztywniający, wzmacniający konstrukcję oraz zapewniający lepsze przyleganie opony do podłoża. Tutaj zamiennie z włóknami aramidowymi stosuje się drut stalowy. W przypadku Sport Smartów 2 wyłącznie ten ostatni. Jest on wulkanizowany w gumie i dopiero w tej postaci używany do produkcji opon (JLB – joint less belt, czyli bezkońcowe opasanie). Jego roczną produkcją można opasać równik – 40 000 km robi wrażenie.

Tagi: opony | serwis | Dunlop

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij