Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Przegląd olejów silnikowych: Białe latanie

Nie tylko biegacze i skoczkowie potrzebują odpowiedniego smarowania. Równie niezbędny jest właściwy olej do latania motocyklem po białym. Będziesz mógł, tak jak narciarze, cieszyć się urokami zimy.  

oleje silnikowe - przegląd

Czy wiesz, że podczas odpalania zimnego silnika w trakcie srogich mrozów zużycie pracujących w nim części jest porównywalne do tego, jakie występuje podczas normalnej pracy na dystansie nawet 450 kilometrów? Najbardziej obrywają łożyska ślizgowe (np. te na wałkach rozrządu, które znajdują się zazwyczaj najwyżej i najdalej od pompy oleju). W takich warunkach zgęstniały olej potrzebuje nawet kilku sekund, by dotrzeć do najbardziej oddalonych punktów układu smarowania.

Świadomość tego niezbyt pocieszającego faktu zapewne odwiedzie niejednego od pomysłu przepalania maszyny w trakcie zimowego snu. Kto jednak nie zamierza dać odpocząć swojej terenówce czy quadowi w zimie lub przesiada się na skuter śnieżny, nie musi zagryzać zębów, czekając, aż piecyk złapie temperaturę. Problem można zniwelować w prosty sposób podczas najbliższej wymiany oleju silnikowego. Odpowiednie warunki pracy silnika już od pierwszych obrotów wału korbowego można zapewnić, dobierając odpowiedni do panującej temperatury olej. O jego właściwościach   mówi jego lepkość, czyli to, jak płynny pozostaje w zależności od temperatury. Jest to ważne, zwłaszcza gdy spada ona mocno poniżej zera.

Lepkość określają specjalne normy, których kody (np. 10W40) oznaczają temperatury otoczenia, w jakich dany olej jest w stanie zapewnić należyte smarowanie już w momencie rozruchu. Im niższa cyfra przed literą W, tym niższa temperatura pracy oleju. Najniższą klasą lepkościową olejów silnikowych jest 0W, a dla olejów przekładniowych 70W. Przykładowo olej o oznaczeniu 0W40 zapewnia smarowanie w temperaturze nawet poniżej -35O C. Warto pamiętać, że aby przy takich wskazaniach termometru z oleju nie robiła się gęsta maź, musi on być w pełni syntetyczny. Jest to ważne, gdy chcemy polatać podczas dużych mrozów starszą maszyną, dla której producent zaleca stosowanie olejów mineralnych i półsyntetycznych. Wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie zalanie półsyntetyka o możliwie najniższej lepkości.

Problem ze smarowaniem dotyczy również silników dwusuwowych. Na szczęście producenci olejów zadbali i o nie. Nowoczesne oleje zimowe do smarowania dwusuwów nie przysparzają problemów dozownikom oleju ani nie wytrącają się z mieszanki nawet w temperaturach przekraczających -50O C.

I jeszcze jedno: przymierzając się do zmiany oleju na zimowy, sprawdź w instrukcji obsługi, czy producent twojego pojazdu dopuszcza zastosowanie tego, który chcesz zalać. Fajnej zabawy!  

Bogactwo oferty olejów do motocykli, quadów i skuterów śnieżnych odpowiednich na niskie temperatury co prawda nie powala, niemniej są w niej wszystkie rodzaje zimowych środków smarnych.
MOTUL SNOWPOWER 4T 0W40: w pełni syntetyczny olej wyprodukowany na bazie estrów. Jest przeznaczony do nowoczesnych czterosuwowych silników skuterów śnieżnych. Zapewnia szybką reakcję na gaz oraz maksymalną moc silnika. Umożliwia bezpieczny rozruch i ochronę w skrajnie niskich temperaturach. Będzie dobry również do quadów oraz ATV w okresie zimowym. Cena: ok. 65 zł/1 l. Więcej na www.motul.pl
MOTUL SNOWPOWER 2T: olej do silników dwusuwowych pracujących w ujemnych temperaturach. Niska temperatura płynięcia (-45O C) utrzymuje silnik w nienagannej kondycji i przedłuża jego żywotność. Niska zawartość popołów, estrowe bazy olejowe i dodatki czyszczące minimalizują zanieczyszczenia tłoków, komór spalania oraz układów wydechowych. Cena: ok. 39 zł/1 l. Więcej na www.motul.pl
IPONE SNOW RACING 2T: półsyntetyczny olej do smarowania dwusuwowych silników pracujących w temperaturach nawet poniżej -50O C. Jest w stanie ograniczyć dymienie oraz zapewnia bezpieczeństwo układom wydechowym z zaworem. Ciekawostka: wyprodukowano również wersję o zapachu truskawkowym. Cena: 39,50 zł/1 l. Więcej na www.olekmotocykle.pl
IPONE STROKE 4 0W40 (5W40) jest to olej silnikowy do wyczynowych silników czterosuwowych na najbardziej ekstremalne warunki. Opracowano go na bazie estrów w 100% syntetycznej technologii. Zapewnia łatwy start oraz doskonale chroni skrzynię biegów. Redukuje ryzyko uślizgu sprzęgła oraz zachowuje właściwości i w niskich, i w wysokich temperaturach. Cena: 64,50 zł/1 l. Więcej na www.olekmotocykle.pl

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie tylko biegacze i skoczkowie potrzebują odpowiedniego smarowania. Równie niezbędny jest właściwy olej do latania motocyklem po białym. Będziesz mógł, tak jak narciarze, cieszyć się urokami zimy.  
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-10-24 11:56:32