Motocykl poleca:

Test butów sportowych

Poleć ten artykuł:

Aby zamiatać uchem asfalt, musisz mieć nie tylko przyczepne opony, ale i nadające się do ostrej jazdy buty. Przetestowaliśmy na torze dziesięć par.
Zobacz całą galerię

Jakie warunki powinien spełniać but sportowy, aby można go nazwać idealnym? Jest ich mnóstwo! Musi być maksymalnie stabilny i dobrze chronić stopę oraz podudzie, dobrze przylegać i być elastyczny. Oprócz tego powinien być wykonany z najlepszych materiałów, ważyć mniej niż piórko i kosztować tyle, co bułka. Takich wymagań nie spełnia dziś żaden but na świecie – to jasne. Nie da się bowiem uniknąć kompromisów. But superstabilny i bezpieczny, a równocześnie bardzo elastyczny to na razie marzenie. Do naszego porównania wzięliśmy najlepsze buty wyścigowe 10 producentów. Celem było stwierdzenie, kto najbardziej zbliżył się do ideału, kto najlepiej dał sobie radę z rozbieżnymi wymaganiami. Zastosowaliśmy pięć kryteriów o różnym ciężarze gatunkowym.




Wykonanie i wyposażenie. Czy do produkcji użyto carbonu, kevlaru lub innych szlachetnych i odpornych materiałów, czy królują tworzywa sztuczne? Co z jakością zamków i rzepów? Czy po butach widać, że producent przykładał się do pracy? Temu kryterium przyznaliśmy 10% w końcowej ocenie.

Wkładanie i zdejmowanie. 5% w końcowej ocenie. To łatwa sprawa, czy wymaga sprawności akrobaty? Ile czasu na to potrzeba? Dla przykładu – włożenie i zdjęcie butów Alpinestars trwa cztery razy dłużej niż IXS lub Spidi. Wygoda podczas chodzenia. Nie chodzi o możliwość zdobycia Rysów, raczej o spacer od dystrybutora do kasy i z powrotem. Temu kryterium przyznaliśmy 5-procentowy wpływ na ocenę końcową.

Wygoda w czasie jazdy. Przyznaliśmy jej aż 50% udziału w końcowej ocenie. Czy but dopasowuje się do stopy? Czy podeszwa nie ślizga się na podnóżku? Co z elastycznością – czyli z zakresem ruchów podczas zmiany biegów i hamowania oraz jakie jest wyczucie podnóżka i dźwigni? Twardy jak stal but ze sztywną podeszwą może doskonale chronić stopę, ale nie zapewni odpowiedniego czucia. Czy wzmocnienie buta w punkcie styku z dźwignią zmiany biegów i ślizgacz umieszczono w odpowiednich miejscach?

Bezpieczeństwo. 30% oceny. Ważne kryterium, bo zawsze należy się liczyć z wywrotką. Co ze stabilnością? Jakie części stopy chronią protektory? Jak je wykonano? Czy są z tworzywa sztucznego, czy z carbonu albo kevlaru? Czy staw skokowy jest chroniony przed skręceniem?

Z testu wynikło, że po pierwsze (i najważniejsze) żaden but nie okazał się kompletnym szajsem. Według nas, na zwycięstwo zasłużył Security Evo firmy Daytona: doskonałe wykonanie i najlepsze zabezpieczenia w razie upadku. Najsłabiej wypadła „wygoda podczas chodzenia” (1 pkt. na 5 możliwych).

Jeden wyżej ceni maksymalne bezpieczeństwo, ktoś inny dopuszcza niższe bezpieczeństwo, byle komfort był ekstra. Sam wiesz najlepiej, co dla ciebie najważniejsze. Nasze porównanie ma ci pomóc w podjęciu decyzji, co kupić.






Tagi:

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij