Motocykl poleca:

Test opony sportowe 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17

Poleć ten artykuł:

W drugim już tegorocznym teście opon katowaliśmy sześć par nowych kapci sportowych. Dołączyliśmy do nich dwa starsze zestawy, które miały pokazać, czy są w stanie dotrzymać kroku nowemu ogumieniu.

opony-sportowe-120_70-ZR-17-i-190_55-ZR-17-13.jpg Zobacz całą galerię

Ile powinien ważyć komplet opon sportowych, aby w tym roku mógł zostać określony jako lekki? Presja, by odchudzać wszystko, co się da, oraz wszechobecna superlekkość dotarły także do przemysłu oponiarskiego. Imponująca ogromnymi tradycjami, a więc i doświadczeniem francuska firma Michelin jako pierwsza otworzyła debatę na temat wagi opon, rzucając hasło „Im lżejsza guma, tym lepsza poręczność w zakrętach”.

Najpierw było hasło, teraz na rynek trafi a jego konsekwencja: kapcie Michelin Power Pure (120/70 z przodu i 190/55 z tyłu), biorące udział w tym teście, ważą zaledwie 9,8 kg. Dla porównania, nowe Sportsmarty Dunlopa to niezłe tłuścioszki – na wadze wyskakuje 11,8 kg. Jest to najcięższy zestaw w tym teście. Tak więc oczekiwania zwolenników lekkich konstrukcji powinny zaspokoić Micheliny Power Pure. Powiadają bowiem, że dla tych, którzy mają świra na punkcie sportu, lekkość jest tym, co najistotniejsze, zwłaszcza w przypadku mas wirujących.


W GP gumy ważą więcej
Gdybyśmy jednak zajrzeli do boksów teamów MotoGP, przekonalibyśmy się, że tam najważniejsze jest co innego. Np. komplet kapci Bridgestone’a przeznaczony dla królewskiej klasy motocykli waży ponad 14 kg. To niemało. A rzecz wygląda jeszcze poważniej, gdy zestawi się owe 14 kg z masą całkowitą maszyny. Masa kompletu opon może wynieść nawet 10% masy motocykla. W seryjnych maszynach sportowych, takich jak FireBlade, wagowy udział opon w maszynie to tylko 5%.

Warto wiedzieć, że dbałość o dobrą poręczność jest zadaniem przede wszystkim przedniej opony. Jeśli przyjrzymy się masom przednich kapci biorących udział w teście, na bank stwierdzimy, że nie odbiegają one znacznie od siebie: przód Power Pure’a waży 4 kg, tuż za nim są Continental Sport Attack i Pirelli Diablo Rosso Corsa, ważące o zaledwie 100 gramów więcej. Najcięższym przednimkapciem jest 4,5-kilogramowy Dunlop SportSmart. Ponownie dla porównania dane z MotoGP: przednia guma używana w królewskiej klasie waży ok. 4,9 kg.

W przypadku tylnych kapci rozpiętość wagowa jest jeszcze większa. Waga Power Pure’a wynosi 5,8 kg, większość gum biorących udział w teście zawiera się w przedziale od 6,2 (Metzeler M5) do 6,6 kg (Bridgestone BT 016 i Continental Sport Attack). Najcięższy ponownie jest Dunlop: SportSmart 190 o wysokości 55 waży 7,3 kg. Wartości uzyskane w teamach MotoGP są analogiczne: tylne kapcie naciągnięte na felgi maszyn Rossiego i jego kompanów ważą ponad 9 kg. Tak więc z tyłu mamy większą oszczędność wagi, tyle że na poręczność podczas wchodzenia w zakręty ma to niewielki wpływ. Na tylnych gumach spoczywa przede wszystkim dbanie o stabilność. Przecież tutaj na asfalt jest przenoszona moc przewyższająca czasem 200 KM.

kryteria oceny
BMW S 1000 RR wykorzystane do testu miało ABS i kontrolę trakcji. Test na mokrym przeprowadziliśmy w trybie sport i z wyłączoną kontrolą trakcji. Na torze zastosowaliśmy tryb slick. Wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką można w przybliżeniu stosować do motocykli o podobnych podwoziach.

Poręczność
Wymagana siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie albo utrzymanie jej na torze jazdy. Była testowana na wolnych i szybkich naprzemiennych zakrętach.

Precyzja prowadzenia*
Testowana podczas pokonywania z różnymi prędkościami trudnych zakrętów. Informuje o tym, czy motocykl jedzie po obranej linii, czy może wymagane są znaczne korekty.

Stabilność w zakrętach
Stabilność w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach. Była oceniana podczas jazdy solo lub z pasażerem. Test przebiegał w maksymalnym złożeniu i podczas fazy przyspieszania, aby stwierdzić, czy gumy nie szkodzą stabilności motocykla.

Tagi: Bridgestone | BT 016 | Continental | Sport Attack | Dunlop | SportSmart | Sportec | Sportec M5 Interact | Michelin | Power Pure | Metzeler | Pirelli | Diablo Rosso Corsa

Oceń artykuł:

4.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij