Motocykl poleca:

Wizyta w fabryce Triumpha

Poleć ten artykuł:

Triumph jest dziś najstarszą obecną na rynku marką motocyklową. Historia tej firmy, pełna wzlotów i upadków, jest pasjonująca. W tym roku Triumph obchodzi 110. rocznicę istnienia.  

Triumphy Zobacz całą galerię

Jest wiosenne przedpołudnie 1902 roku. Na Much Park Street w angielskim Coventry zajeżdża omnibus pocztowy. Przed bramę z napisem „Triumph Cycle Co. Ltd” wychodzą dwaj panowie w garniturach w towarzystwie kilku robotników.

„Panie Bettmann, przyszła do pana przesyłka z Belgii, na którą pan czekał” – mówi pocztylion, i po chwili robotnicy wyciągają z wozu skrzynię z napisem „Minerva”. „No Moritz, dziś czeka nas długa praca” – mówi jeden z dżentelmenów. Rzeczywiście, obaj panowie spacerkiem wracają do domów o mocno późnej porze. Ale są zadowoleni: w ich fabryce rowerów, którą opuścili przed chwilą, stoi pierwszy motocykl marki Triumph. Rok później na drogi wyjedzie ich już 500.

Właściwie opowieść o burzliwej historii brytyjskiej firmy należy zacząć jeszcze wcześniej – w 1883 roku. Wtedy z Norymbergi przybywa do Anglii Siegfried Bettmann.

Już w następnym roku pod swoim nazwiskiem niemiecki emigrant zakłada firmę importowo- -eksportową, handlującą maszynami do szycia i rowerami sprowadzanymi z rodzinnego kraju. Po kolejnych trzech latach firma nosi nazwę New Triumph Co. Ltd (później zmieniono ją na Triumph Cycle Co. Ltd). W 1887 roku Bettmann łączy siły z innym niemieckim emigrantem, którego zna jeszcze z Norymbergi, inżynierem Moritzem Schulte. Głównie dzięki pieniądzom jego rodziny wspólnicy kupują upadłą fabrykę tasiemek w Coventry i rozpoczynają produkcję rowerów.

Pilnie śledzący nowinki techniczne Schulte sprowadza w 1895 r. egzemplarz pierwszego „użytkowego” motocykla Hildebrand & Wolfmüller, aby poznać jego budowę. W owym czasie w Anglii obowiązuje prawo, że przed każdym pojazdem mechanicznym ma biec człowiek z czerwoną flagą, ostrzegając otoczenie. Z tego powodu oraz dlatego, że prędkość była ograniczona do 4 mil/h, Bettmann i Schulte rezygnują z produkcji motocykli.

Zanim Triumph zaczął produkować motocykle, w kupionej upadłej fabryce tasiemek w Coventry powstawały rowery.

Z początkiem nowego stulecia rządowa ustawa o nazwie „Locomotive Act” kończy na Wyspach XIX-wieczne zasady obowiązujące w komunikacji i wspólnicy wracają do zarzuconego parę lat wcześniej projektu. Efektem tego jest Triumph NO1 (1902 r.) z 2-konnym belgijskim silnikiem Minerva. Rok później firma otwiera fi lię w Niemczech. Od tej chwili są stosowane bardziej niezawodne 3-konne silniki JAP (produkcji Jamesa A. Prestwicha). Produkcja rozwija się dynamicznie – w 1907 r. wynosi 1000 szt. W 1911 r. Triumphy dostają podnóżki w miejsce pedałów, a po kolejnych dwóch latach Schulte konstruuje pierwszy silnik: 2-cylindrową sześćsetkę.

Gdy w 1914 r. wybucha I wojna światowa, Triumph buduje motocykle Type H. Podczas 4-letnich zmagań wojennych na fronty trafi a ich 30 000. Po wielkiej wojnie fabryka kontynuuje serię sukcesów, wypuszczając coraz to nowe modele. Ale niedługo znowu pojawiają się poważne kłopoty – światowy kryzys gospodarczy (1929-1933). Bettmann sprzedaje niemiecką filię i rezygnuje z kierowania firmą (1929). Mimo to Triumph przeżywa w zdrowiu kryzys, a to głównie za sprawą nowego konstruktora Vala Page’a. Projektuje on nowe silniki: 2-suwowe „150” oraz 4-suwowe „250”, „350” i „500”.

W 1936 r. Triumpha kupuje Jack Sangster – właściciel firmy motocyklowej Ariel. Natychmiast przywraca na stanowisko dyrektora marki Siegfrieda Bettmanna i zatrudnia zdolnego konstruktora Edwarda Turnera, który rok później ma gotowy najsłynniejszy – jak się później okazało – w dziejach Triumpha silnik Speed Twin 500. Wkrótce ta jednostka napędowa doprowadzi firmę na szczyty, a później, ponieważ była produkowana w wielu wersjach przez ponad 40 lat, przyczyni się do jej upadku. Triumph 5T Speed Twin 1937 staje się synonimem brytyjskiego motocykla.

Tagi: fabryka | relacja | Triumph

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij