Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

BMW C evolution - wiemy coraz więcej

Wymagania dotyczące środków transportu poruszających się w dużych miastach wciąż się zmieniają. Coraz więcej ludzi bowiem bierze sobie do serca kwestię ekologii, paliwo ciągle drożeje zaś normy emisji CO2 w centrach europejskich miast stają się coraz ostrzejsze. Ludzie z BMW postanowili zmierzyć się z tymi wyzwaniami. W ramach programu „Urban Mobility" w 2011 roku zaprezentowali dwa maksiskutery C 600 Sport oraz C 650 GT. Teraz zaś nadszedł czas na elektryczny model „C  evolution”.

Wymagania dotyczące środków transportu poruszających się w dużych miastach wciąż się zmieniają. Coraz więcej ludzi bowiem bierze sobie do serca kwestię ekologii, paliwo ciągle drożeje zaś normy emisji CO2 w centrach europejskich miast stają się coraz ostrzejsze. Ludzie z BMW postanowili zmierzyć się z tymi wyzwaniami. W ramach programu „Urban Mobility" w 2011 roku zaprezentowali dwa maksiskutery C 600 Sport oraz C 650 GT. Teraz zaś nadszedł czas na elektryczny model „C  evolution”. Oto przedprodukcyjny prototyp elektrycznego skutera, który już wkrótce może pojawić się w sprzedaży. Jako pojazd przeznaczony do dojazdów z przedmieść do centrów wielkich miast musiał on spełniać dwa istotne wymagania: mieć osiągi bliskie możliwościom dużego skutera z napędem spalinowym, oraz zadowalający w warunkach realnej eksploatacji zasięg.

   

Maszyna jest więc wyposażona jest w elektryczny układ napędowy z przeniesieniem napędu we wnętrzu wahacza tylnego koła, silnikiem elektrycznym chłodzonym cieczą, paskiem zębatym i przekładnią planetarną. Jej moc stała to 11 kW zaś moc chwilowa 35 kW. Prędkość maksymalna 120 km/h, zasięg - do 100 kilometrów. Zasilanie zapewniają wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 8 kWh i krótkim czasie ładowania. Jest też inteligentny system odzyskiwania energii kinetycznej w czasie jazdy „bez dodawania gazu” oraz podczas hamowania. Hybrydowe podwozie i nisko położony środek ciężkości zapewnia dobre prowadzenie maszyny, zas za spowolnienia odpowiadaja hamulce z systemem ABS. W celu zmniejszenia oporów tocznie pojazd obuto w lekkie opony Metzeler Feelgreen. Uzupełnieniem tego jest wielofunkcyjny zestaw wskaźników z wyświetlaczem TFT oraz  światła dzienne w technologii LED.

 

"C evolution" jest wystarczająco mocny, by jazda na nim sprawiała radość. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 120 km/h. Skuter jednak znakomicie radzi sobie na drogach szybkiego ruchu, nie sprawia mu też kłopotów wyprzedzanie i to nawet w czasie jazdy z pasażerem, a przyspieszając od 0 do 60 km/h nie elektryczny skuter dotrzymuje kroku swoim spalinowym konkurentom. Dzięki rozbudowanym systemom elektronicznym, silnik zapewnia natychmiastową, spontaniczną reakcję. Nie ma żadnych opóźnień w zwiększaniu momentu obrotowego, co jest typowe przy napędach spalinowych, chociażby ze względu na konieczność załączania i rozłączania sprzęgła.


Jednym z technologicznych wyznań było zapewnienie właściwego chłodzenia wysokonapięciowych akumulatorów. Z jednej strony nie jest wskazane ich przechłodzenie, ponieważ powoduje to istotny wzrost ich rezystancji wewnętrznej, co ogranicza dostępną moc, a jednocześnie nie wolno dopuścić do ich przegrzewania bo to powoduje spadek ich żywotności. W samochodach elektrycznych stosuje się zwykle chłodzenie akumulatorów cieczą, w skuterze "C evolution" zdecydowano się jednak na chłodzenie powietrzem, co wynika z ograniczeń wagowych i gabarytowych. Ciepło wydzielane przez wysokonapięciowe akumulatory jest więc odbierane przez powietrze przepływające specjalnym kanałem w centralnej części obudowy akumulatorów, a wymianę ciepła ułatwiają ulokowane tam żeberka. Aluminiowa obudowa zapewnia nie tylko odpowiednie rozmieszczenie ogniw i mieści wszystkie układy elektroniczne służące monitorowaniu tych ogniw ale także jest także elementem struktury nośnej podwozia.

Skuter "C evolution" ma układ napędowy umieszczony w tylnym wahaczu. Silnik którego maksymalne obroty wynoszą 10.000 obr/min zamontowano za obudową akumulatorów i zintegrowano z wahaczem. Dalej napęd przekazywany jest za pomocą paska zębatego na tylne koło pasowe na wałku napędowym, skąd moc trafia na tylne koło za pośrednictwem przekładni planetarnej. Przełożenie wynosi 1:8,4. Zaró1)no silnik jak i elektronika wysokiej mocy chłodzone są cieczą.

BMW Motorrad prowadziło liczne próby drogowe w celu opracowania systemu odzysku energii, który musiał być dedykowany dla jednośladów i działać w sposób bardzo przewidywalny dla kierowcy. Skuterem "C evolution" można jeździć w taki sam sposób, jak jego spalinowym odpowiednikiem. Jeździec nie musi aktywnie inicjować odzysku energii, ponieważ pojazd zrobi to automatycznie, jeśli tylko odzysk będzie możliwy.

Dla przykładu, odzysk energii rozpoczyna się, gdy manetka przyspieszenia znajdzie się w położeniu zerowym i - analogicznie jak przy napędzie spalinowym – praca silnika elektrycznego w trybie generatora prądu tworzy moment hamujący, który zależy od stopnia odzysku energii. Moment hamujący wytwarzany przez silnik działa tak, jak dobrze znane hamowanie silnikiem, które pojawia się po zwolnieniu manetki gazu w spalinowym jednośladzie.

Odzyskiwanie energii odbywa się również podczas hamowania, przekształcając energię kinetyczną na energię elektryczną ładującą akumulatory. W takiej sytuacji system czujników używany jest do monitorowania ciśnienia obwodów hamulcowych przedniego i tylnego koła. Kiedy elektronika wysokiej mocy otrzyma sygnał, że włączone zostały hamulce, silnik wytworzy moment hamujący, wspomagając w ten sposób manewr hamowania i odzyskując przy tym energię. Poprzez odzysk energii podczas rozpędzania lub hamowania, zasięg skutera może być wydłużony o 10 do 20 procent, w zależności od stylu jazdy.


Akumulatory ładowane są poprzez zintegrowaną ładowarkę, bądź to z wykorzystaniem typowego domowego gniazda elektrycznego, bądź korzystając ze stacji ładowania akumulatorów. Po całkowitym rozładowaniu akumulatorów, czas ładowania w optymalnych warunkach nie przekracza trzech godzin.

Gniazdo ładowania identyczne, jak stosowane w elektrycznych samochodach - obecnie jedyne tego typu rozwiązanie zastosowane w jednośladzie - znajduje się pod pokrywą przy kierownicy po lewej stronie pojazdu. Kabel do ładowania mieści się w schowku po prawej stronie. Jest on wyposażony we wtyczkę odpowiednią do standardów stosowanych w poszczególnych krajach.

Fakt, że gniazdo ładowania jest identyczne z gniazdami stosowanymi w samochodach ma tę zaletę, że akumulatory "C evolution" można będzie ładować na terytorium całych Stanów Zjednoczonych we wszystkich stacjach ładowania za pomocą zintegrowanych z nimi kabli i z wykorzystaniem standardowego gniazda w skuterze. Takiego rozwiązania nie oferuje obecnie żaden inny producent elektrycznych dwuśladów. Po uruchomieniu produkcji seryjnej, przewody ładowania w odpowiednich specyfikacjach umożliwią ładowanie akumulatorów w punktach ładowania w Europie.

W przeciwieństwie do produkowanych obecnie maksiskuterów z napędem spalinowym, "C evolution" nie ma typowej, jednolitej ramy. Opracowując podwozie tego pojazdu postawiono sobie za główny cel uzyskanie najlepszej możliwej stabilności przy dużych, prędkościach, w połączeniu ze zwrotnością wymaganą w ruchu miejskim. W tym celu wykorzystano zalety płynące z wyjątkowo niskiego położenia środka ciężkości pojazdu, co z kolei jest efektem umieszczenia akumulatorów możliwie jak najbliżej asfaltu. Wykorzystując poosiadane atuty, konstrukcję podwozia oparto na zapewniającej wysoką sztywność skrętną, hybrydowej wielomateriałowej strukturze, na którą złożyła się przenosząca obciążenia, sztywna obudowa akumulatorów wykonana z aluminiowego odlewu ze zintegrowanym mocowaniem pojedynczego wahacza. Do obudowy tej przykręcany jest wspornik główki ramy oraz tylna rama pomocnicza ze stalowych rurek. W ruchu miejskim skuter prowadzi się wyjątkowo łatwo, dobrze tez zachowuje się przy małych prędkościach. Co ciekawe, masa "C evolution" pozostała na poziomie porównywalnym z maksiskuterami wyposażonymi w silniki spalinowe.

Dopracowano też geometrię i zawieszenie przedniego koła oraz charakterystykę tłumienia. Zastosowano tu widelec upside-down z goleniami o średnicy 40 mm. Z tyłu zastosowany pojedynczy z amortyzatorem umieszczony po lewej stronie pojazdu. Regulacja charakterystyki może być dokonywana bezpośrednio w miejscu mocowania sprężyny. Skoki zawieszenia z przodu i z tyłu wynoszą po 115 milimetrów. Celem obniżenia oporów toczenia, co umożliwia lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów energii elektrycznej, "C evolution" otrzymał specjalne, lekkie opony Metzeler Feelgreen w rozmiarach 120/70 R15 przód i 160/60 R15 tył. Jeśli chodzi o hamulce, z przodu pracują dwie tarcze o średnicy 270 milimetrów współpracujące z dwutłoczkowymi pływającymi zaciskami. Z tyłu zastosowano także tarczę o średnicy 270 milimetrów oraz dwutłoczkowy pływający zacisk. Chcąc zagwarantować stabilność ciśnień w układzie hamulcowym i maksymalną przewidywalność działania, wszystkie przewody hamulcowe umieszczono w stalowych oplotach.

Wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa zapewnia ABS. Ważące zaledwie 700 gramów urządzenie jest to dwukanałowy system ABS Bosch 9M pozwalający na osobne kontrolowanie zachowania przedniego i tylnego koła. Oprogramowanie systemu zostało dostosowane do współpracy z systemem odzyskiwania energii oraz do innych specyficznych charakterystyk skutera "C evolution". Podobnie jak w innych dużych skuterach BMW Motorrad - C 600 Sport oraz C 650 GT, hamulec postojowy jest załączany automatycznie po rozłożeniu podpórki bocznej.



Zestaw wskaźników „C evolution" wyposażono w duży wyświetlacz w technologii TFT. Oprócz stale pokazywanej prędkości, można obserwować na nim wiele innych parametrów: informację o stanie naładowania akumulatorów oraz aktualny stan równowagi energetycznej. To ostatnie wskazanie ujęto w formie paska, który pozwala ocenić, czy i w jakim stopniu w danym momencie energia z akumulatorów jest zużywana na przyspieszanie lub utrzymywanie prędkości, czy też energia jest odzyskiwana. Informacja ta przydatna jest jeźdźcowi który chce korzystać z akumulatorów w sposób maksymalnie efektywny.

Oprócz typowych wskaźników, na wyświetlaczu pokazywane są też wszystkie informacje wymagane prawem w pojazdach napędzanych elektrycznie. Są to między innymi lampki ostrzegające o problemach ze sprawnością izolacji, czy informacje dotyczące ograniczenia mocy w przypadku przeładowania akumulatorów.


Stylizację oparto o koncepcję znaną z innych jednośladów BMW. Efektownie prezentują się zwłaszcza podświetlane inskrypcje "e" na obu stronach osłon akumulatorów oraz na osłonie silnika, nie pozostawiając wątpliwości co do technicznej natury skutera z napędem elektrycznym.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: