Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ
47


OCEŃ
3.5

BMW F 850 GS - Legenda napisana na nowo

Przez ostatnią dekadę BMW F 800 GS uczciwie zapracowało na miano maszyny kultowej. Jednak mimo że zarówno "800" jak i modele F 650 GS i F 700 GS sprawdziły się w każdych warunkach, nadszedł czas na zmianę warty. Poznajcie nowe modele BMW F 750 GS i F 850 GS.

Choć trudno w to uwierzyć, od premiery BMW F 800 GS minęło już 10 lat. Przez ten czas maszyna ta stała się ikoną turystycznego enduro i synonimem motocykla sprawdzającego się w absolutnie każdych warunkach, od codziennej jazdy aż po dalekie wyprawy. "Mały GS" okazał się bowiem świetnie dobraną mieszanką przydatności do pokonywania sporych dystansów, sportowej dynamiki, komfortu, trwałości, dzielności w terenie i rozsądnego obchodzenia się z paliwem. Można nim odkrywać najdalsze zakątki świata albo jeździć co rano po bułki i w każdej z tych ról sprawdzał się znakomicie zarówno w wersji F 800 GS jak i w słabszych F 650 GS i F 700 GS.



BMW F 850 GS BMW F 750 GS

 

Czas jest jednak nieubłagany dlatego po dziesięciu latach odświeżania i doskonalenia obu modeli, inżynierowie BMW postanowili zrobić kolejny krok i wykorzystując zebrane przez lata doświadczenia i spostrzeżenia użytkowników zaprojektowali te turystyczne enduro od nowa. Nowe F 750 GS i F 850 GS są więc jeszcze bardziej zorientowane na potrzeby użytkowników ceniących wrażenia z jazdy, komfort obsługi, dynamikę, zasięg, wygodną pozycję i terenowa dzielność.

Sercem modeli F 750 GS i F 850 GS jest nowy, rzędowy dwucylindrowiec z przestawionymi o 90° wykorbieniami i dwoma wałkami wyrównoważającymi. Zastosowanie takiej koncepcji silnika pozwoliło poprawić kulturę jego pracy nadając mu przy okazji bardzo intrygujące brzmienie (zapłony co 270°). Konstruktorzy dodali też trochę mocy oraz skupili się na redukcji zużycia paliwa. Nowa jednostka współpracuje z sześciobiegową skrzynią, na którą napęd trafia za pośrednictwem antyhoppingowego sprzęgła. Za napęd wtórny odpowiada łańcuch, który w nowych modelach ulokowano po lewej stronie. W wersji bazowej silnik dysponuje trybami „Road” oraz „Rain”, zaś motocykl wyposażony jest w ABS i kontrolę trakcji ASC (Automatic Stability Control). Tryby „Dynamic”, „Enduro” i „Enduro Pro” dostępne są opcjonalnie przy czym "Enduro Pro" tylko w F 850 GS. W opcji oferowana jest również dynamiczna kontrola trakcji DTC (Dynamic Traction Control) oraz ABS Pro, czyli ABS na zakręty.

Nowy model ma wykonaną z elementów tłoczonych stalową ramę grzbietową, obejmującą będący elementem nośnym silnik. Rozwiązanie to pozwoliło na zoptymalizować geometrię podwozia i zapewniło większą sztywność skrętną. Przednie koło prowadzone jest przez nowy widelec upside-down, zaś tylne przez aluminiowy wahacz z centralnym amortyzatorem. W celu lepszego wyważenia maszyny zbiornik wrócił na tradycyjne miejsce między siedzeniem a główką ramy.

 

F 750 GS i F 850 GS napędzane są nową dwucylindrową jednostką o pojemności 853 cm³ (poprzednio: 798 cm3). W słabszej, napędzającej model F 750 GS wersji silnik generuje 77 KM przy 7500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 83 Nm przy 6000 obr/min, w mocniejszej F 850 GS - 95 KM przy 8250 obr/min i maksymalny moment obrotowy 92 Nm przy 6250 obr/min co pozawala na rozwiniecie odpowiednio; 190  i 200 km/h prędkości maksymalnej. Co istotne - z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 - obie maszyny oferowane są też w wersjach o obniżonej do 48 KM (35 kW) mocy. Tak zestrojony silnik generują ją przy 6500 obr/min, a jego maksymalny moment obrotowy to 63 Nm przy 4500 obr/min.

F 750 GS i F 850 GS napędzane są tym samym nowym dwucylindrowcem o pojemności 853 cm³. W zależności od zestrojenia na potrzeby konkretnego modelu generuje on 95, 77 lub 84 KM. Silnik ma wał korbowy z przesuniętymi o 90 stopni i 270-stopniowy odstęp zapłonów co sprawia że brzmi i zachowuje się jak widlasta dwójka.

 

 

Podobnie jak w poprzednich modelach chłodzony cieczą, rzędowy twin ulokowany jest poprzecznie do kierunku. Jednak w przeciwieństwie do nich jego wał korbowy ma przesunięte o 90 stopni czopy korbowodów i 270-stopniowy odstęp zapłonu (poprzednie modele: 0-stopniowe przesunięcie czopów, 360stopniowy odstęp zapłonu). Efektem tej modyfikacji jest charakterystyka i brzmienie przypominające 90-stopniowy silnik V2. Nowe są też dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające i  układ smarowania z suchą miską olejową (w silniku poprzedniej generacji masy wirujące kompensowane były przez umieszczony centralnie na wale korbowód wyrównoważający z przeciwwagami).

Silnik nowego typu wyposażony jest w układ z suchą miską olejową bez oddzielnego zbiornika oleju, co pozwala wyeliminować niedostateczne smarowanie i zapewnić maksymalną niezawodność – nawet podczas wymagającej jazdy w terenie. Wypływający z głównych łożysk olej smarowy zbiera się w separatorze, skąd jest nieprzerwanie zasysany przez pompę do przekładni, a potem spływa swobodnie do miski olejowej. Warto przy okazji wspomnieć, że w bardziej off-roadowym F 850 GS miskę olejowa chroni przed mechanicznymi uszkodzeniami solidna osłona.

 

F 750 GS i F 850 GS dostały też całkowicie przeprojektowany układ przeniesienia napędu. Ulokowany z prawej strony silnika napęd pierwotny przenosi za pośrednictwem kół zębatych moment obrotowy z wału korbowego do sprzęgła. W obu modelach zastosowano samowspomagające, mokre sprzęgło antyhoppingowe, które nie tylko odczuwalnie redukuje siłę potrzebną do obsługi dźwigni sprzęgła, ale też znacząco zmniejsza moment hamujący silnika. Z sześciobiegowej skrzyni napęd trafia na koło za pomocą ulokowanego po lewej stronie łańcucha (wydech dla odmiany powędrował na prawo). W ofercie wyposażenia dodatkowego dostępny jest asystent zmiany biegów Pro umożliwiający szybką zmianę biegów w górę i w dół bez użycia klamki sprzęgła.

Zarówno F 750 GS, jak i F 850 GS wyposażone są standardowo w dwa tryby jazdy „Road” i „Rain” pozwalające na dopasowanie właściwości jezdnych motocykla do panujących na drodze warunków. W wyposażeniu standardowym jest także dbająca o bezpieczeństwo automatyczna kontrola stabilności ASC (Automatic Stability Control).

 

 

W trybie „Road” silnik optymalnie reaguje na gaz, zaś systemy regulacji ABS i ASC oraz układ ABS Pro i dynamiczna kontrola trakcji DTC (Dynamic Traction Control) zapewniają doskonałą trakcję niemal na każdej nawierzchni. W trybie „Rain” reakcja na gaz jest łagodna a systemy ASC i DTC jak również ABS i ABS Pro dostosowują reakcje motocykla do mokrej, bardziej śliskiej nawierzchni.

Tryby jazdy Pro: "Dynamic" i Enduro" oraz dynamiczną kontrolą trakcji DTC i system ABS Pro działający również w pochyleniu (ABS na zakręty) oferowane są jako wyposażenie dodatkowe. W modelu F 850 GS dostępne jest także dodatkowy tryb „Enduro Pro” dający dodatkową możliwość dopasowana charakteru motocykla do preferencji jeźdźca.

Jazda w trybie „Dynamic” podkreśla sportowe cechy nowego F 750 GS i F 850 GS, silnik żwawo reaguje na gaz, reakcje systemu DTC i układu ABS Pro nastawione są na zapewnienie maksimum przyczepności. Z kolei terenowe zdolności obu maszyn najlepiej eksponuje tryb „Enduro” poprzez złagodzoną reakcję silnika i ograniczoną interwencję kontroli trakcji DTC pozwalającą na kontrolowane uślizgi tyłu. Tryb "Enduro Pro" to już coś dla bardziej ambitnych entuzjastów off-roadu. Dostępny jedynie dla F 850 GS stworzony został z myślą o jeździe z kostkowanymi oponami. W trybie „Enduro Pro” kierowca może indywidualnie konfigurować reakcję na gaz oraz sposób działania systemu DTC i układu ABS Pro. W ustawieniu tym dostosowane do terenowej jazdy są także parametry systemu Dynamic ESA.

Zaprojektowana specjalnie dla modeli F 750 GS i F 850 GS nowa rama grzbietowa wykonana jest z tłoczonych, spawanych ze sobą elementów z blachy stalowej, a dwucylindrowy silnik stanowi jej element nośny. Innowacyjna konstrukcja skorupowa zapewnia zwiększoną sztywność skrętną w porównaniu ze stosowana wcześniej ramą kratownicową. Oprócz zmodyfikowanej ramy, w nowych modelach zmieniła się również pozycja zbiornika, który poprzednio znajdował się pod siedzeniem. 15-litrowy bak nowego GS-a wrócił do klasycznej pozycji pomiędzy siedzeniem a główką ramy. Rezultatem tej zmiany jest redukcja wahań obciążeń kół, obniżenie środka ciężkości, lepsze rozmieszczenie mas i smuklejszy tył motocykla.

 

Istotną zmianą jest też udoskonalona geometria oraz zmiany w zawieszeniach dzięki czemu F 750 GS i F 850 GS są bardziej stabilne i precyzyjniej się prowadzą.

W F 750 GS za prowadzenie przedniego koła odpowiada odporny na skręcanie widelec teleskopowy o średnicy lag 41 mm, zaś w F 850 GS widelec upsude-down z lagami o średnicy 43 mm. W porównaniu z poprzednimi modelami nowe widelce zapewniają jeszcze bardziej czułą reakcję. W F750 GS skok przednich amortyzatorów wynosi 151 mm (przy obniżonym zawieszeniu 131 mm), natomiast w F 850 GS - 204 mm (przy obniżonym zawieszeniu 184 mm). Koło tylne prowadzone jest przez dwuramienny, aluminiowy wahacz z bezpośrednio mocowanym amortyzatorem, który w nowym F 750 GS wyposażony jest w wygodną, hydrauliczną regulację napięcia wstępnego i regulację stopnia odbicia, a jego skok 177 mm (przy obniżonym zawieszeniu 157 mm). Zastosowany w nowym F 850 GS amortyzator WAD automatycznie dopasowuje tłumienie do skoku zawieszenia i również oferuje możliwość regulacji napięcia wstępnego oraz stopnia odbicia. Skok tylnego zawieszenia wynosi w tym wypadku 219 mm (przy obniżonym zawieszeniu 199 mm).

Elektroniczne zwieszenie Dynamic ESA dostosowujące siłę tłumienia tylnego amortyzatora do warunków jazdy dostępne jest jako wyposażenie dodatkowe i zapewnia jeszcze większy komfort i lepszą dynamikę jazdy, również na długich trasach. Zamontowany w tylnym zawieszeniu czujnik skoku rejestruje ruch i prędkość pracy amortyzatora i automatycznie dostosowuje tłumienie do aktualnych warunków. Odpowiednią siłę tłumienia amortyzatora wymuszają sterowane elektrycznie zawory regulacyjne, a dostosowanie dynamiki tłumienia do warunków trwa milisekundy.

Oprócz różnic w osiągach silnika i skoku zawieszeń nowe modele BMW różnią się także typami kół i oponami. W bardziej szosowym F 750 GS montowane są aluminiowe felgi o wymiarach 2,50 x 19” z przodu oraz 4,25 x 17” tyłu. Natomiast F 850 GS wyposażony jest w koła Cross Spoke z aluminiowymi obręczami o wymiarach 2,15 x 21” z przodu oraz 4,25 x 17” tyłu. Standardowo motocykle wyposażone są w bezdętkowe, szosowe opony do turystycznych enduro. W F 750 GS w rozmiarze 110/80 R19 z przodu i 150/70 R17 z tyłu, zaś w F 850 GS w rozmiarze 90/90 21 z przodu i 150/70 R17 z tyłu.

Nad osiągami dynamicznych silników pomagają zapanować solidne hamulce z seryjnym ABS-em lub opcjonalnym ABS Pro. W obu maszynach z przodu pracują po dwie hamulcowe o średnicy 305 mm i dwutłoczkowe zaciski pływające, z tyłu zaś tarcze o średnicy 265 mm i jednotłoczkowe zaciski pływające. Oferta wyposażenia dodatkowego w kombinacji z trybami jazdy Pro obejmuje dodatkowe, poprawiające bezpieczeństwo funkcje takie jak układ ABS Pro oraz dynamiczne światło stop. W trybach jazdy „Rain” oraz „Road” układ ABS Pro jest skonfigurowany do jazdy po nawierzchniach o niskiej i średniej przyczepności i zapewnia optymalną stabilność hamowania i szybką reakcję. Charakterystyka regulacji układu ABS Pro w trybie „Dynamic” uwzględnia nawierzchnie o dużej przyczepności i wysokim współczynniku tarcia. Odpowiednio opóźniona reakcja na unoszenie się tylnego koła pozwala na uzyskanie optymalnego opóźnienia. W trybie „Enduro” układ ABS dostosowany jest do jazdy na drogowych oponach enduro w lekkim terenie, natomiast w trybie „Enduro Pro” (tylko F 850 GS) ustawienia ABS do sportowej jazdy w terenie na oponach klockowych. W tym trybie ABS nie działa na tylnym kole, umożliwiając doświadczonym motocyklistom wprowadzanie maszyny w kontrolowane uślizgi tyłu.

Poprawiona ergonomia i różne wysokości siedzenia gwarantują radość z jazdy enduro. Nowe F 750 GS i F 850 GS cechują typowe dla maszyn enduro długie skoki zawieszenia i spory prześwit. Mimo to motocykle te zapewniają komfort nie tylko osobom słusznego wzrostu. Dzieje się tak za sprawą zoptymalizowana długość łuku krokowego, kilku opcjonalnych wysokości kanapy oraz udoskonalonej ergonomii trójkąta "kierownica – siedzenie – podnóżki".

Nowy F 750 GS ma siedzenie na wysokości 815 mm i nie różni się pod tym względem od swojego poprzednika, natomiast w przypadku w F 850 GS wysokość siedzenia została zmniejszona o 20 mm i wynosi teraz 860 mm. Z niższym zawieszeniem i niższym siedzeniem (fabryczne wyposażenie dodatkowe) minimalna wysokość kanapy to 770 mm w F 750 GS i 815 mm w modelu F 850 GS.

Nowe maszyny wyposażone są w pełni diodowe reflektory z diodowym światłem dziennym jako wyposażeniem dodatkowym. Oświetlają one drogę tak jasnym i klarownym światłem, jak nigdy dotąd i zapewniają motocykliście lepszą widoczność. Co więcej, zaprojektowany w kształcie poziomego kamertonu element świetlny stanowi znak rozpoznawczy nowego GS-a.

Standardowy zestaw wskaźników na pokładzie nowego F 750 GS i F 850 GS został całkowicie przeprojektowany i oprócz nowego rozmieszczenia kontrolek zawiera analogowy obrotomierz i wielofunkcyjny wyświetlacz.

Szybki i jeszcze bardziej precyzyjny odczyt kluczowych informacji przy minimalnym odwracaniu uwagi od sytuacji na drodze zapewnia nowa opcja Connectivity, w której informacje te prezentuje kierowcy 6,5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT. W połączeniu z przełącznikiem wielofunkcyjnym BMW Motorrad system Connectivity oferuje błyskawiczny dostęp do wszystkich funkcji związanych z motocyklem i łącznością.

 

Możliwe jest także wygodne korzystanie z telefonu oraz słuchanie muzyki podczas jazdy. Poprzez połączenie smartfonu z kaskiem wyposażonym w system komunikacyjny BMW Motorrad za pomocą wyświetlacza TFT kierowca uzyskuje łatwy dostęp do odtwarzania mediów i funkcji telefonu. Przy czym z funkcji telefonu i odtwarzania mediów można korzystać bez instalowania dodatkowych aplikacji. Wystarczy łącze Bluetooth.

BMW Motorrad udostępnia także dedykowaną aplikację Connected, którą można bezpłatnie pobrać w sklepach App Store i Google Play. Umożliwia ona dostęp do intuicyjnej nawigacji za pomocą strzałek na wyświetlaczu TFT. Aplikacja BMW Motorrad Connected App oferuje również inne funkcje, takie jak rejestracja przejechanych tras lub wyświetlanie statystyk i innych informacji dotyczących jazdy. Ta podstawowa nawigacja szczególnie zainteresuje motocyklistów, którzy codzienne przejażdżki lub krótkie podróże chcą odbywać komfortowo, bez konieczności zabierania ze sobą dodatkowego wyposażenia.

W razie wypadku, awarii lub zagrożenia jak najszybsza pomoc może uratować życie ludzkie. Po raz pierwszy w klasie średniej turystycznych enduro, nowe F 750 GS i F 850 GS wyposażone zostyały w opcjonalne „inteligentne połączenie alarmowe” w systemie eCall, którego celem jest zapewnienie możliwie szybkiej pomocy w razie awarii i wypadku. Automatyczna lub ręczna aktywacja inteligentnego połączenia alarmowego powoduje wysłanie współrzędnych miejsca zdarzenia z motocykla oraz uruchomienie działań ratowniczych za pośrednictwem specjalnej infolinii BMW. Co ważne motocyklista może komunikować się z pracownikiem infolinii BMW w wybranym przez siebie języku. Do nawiązania połączenia wymagana jest dostępność co najmniej jednego operatora sieci komórkowej. Panel obsługi połączenia alarmowego znajduje się po prawej stronie kierownicy. Oprócz ukrytego pod osłoną przycisku SOS do inicjowania i przerywania połączenia alarmowego ma wbudowany mikrofon i głośnik.

W oparciu o system czujników pozwalający rozpoznać typ zdarzenia, połączenie alarmowe uwzględnia trzy scenariusze:
1. Automatyczne zadziałanie przy poważnym wywróceniu / zderzeniu. W tym przypadku połączenie alarmowe aktywowane jest automatycznie i bez opóźnienia. Za pośrednictwem połączenia audio infolinia BMW utrzymuje stały kontakt z motocyklistą aż do momentu przybycia służb ratunkowych.
2. Automatyczne zadziałanie przy lekkim wywróceniu / zderzeniu. Połączenie alarmowe aktywowane jest z niewielkim opóźnieniem. Jeśli wezwanie pomocy nie jest konieczne, kierowca może odpowiednio wcześnie przerwać połączenie alarmowe przez naciśnięcie przycisku.
3. Ręczna aktywacja przez naciśnięcie przycisku – na przykład w celu wezwania pomocy dla innych poszkodowanych. W tym przypadku połączenie alarmowe nawiązywane jest przez naciśnięcie przycisku SOS po prawej stronie kierownicy. Również w tym przypadku kierowca ma możliwość przerwania połączenia alarmowego przez naciśnięcie przycisku.

Podobnie jak wiele wcześniejszych motocykli BMW, również nowe F 750 GS i F 850 GS zostały wyposażone w system Keyless Ride. Blokada kierownicy, zapłon, wlew paliwa, system alarmowy – za ich aktywację odpowiada transponder w kluczyku, który emituje sygnał radiowy o odpowiedniej częstotliwości. Kluczyk może przy w tym znajdować się w kieszeni kierowcy, przy czym  blokada kierownicy zostaje odryglowana automatycznie po zbliżeniu się kluczyka na odległość mniejszą niż 2 m od motocykla. Z kolei po wyłączeniu zapłonu i zabezpieczeniu blokady Keyless Ride automatycznie aktywuje działanie systemu alarmowego, gdy tylko kluczyk znajdzie się poza strefą 2 m od pojazdu

Nowy, dynamiczny design i bardziej drapieżny profil to cechy charakterystyczne nowych F 750 GS i F 850 GS. Typowego członka rodziny GS na pierwszy rzut oka zdradzają charakterystyczne detale jak asymetryczny reflektor, wysokie zawieszenie i łatwo rozpoznawalna linia boczna z charakterystycznym dziobem górnej część błotnika. W ślad za tym idą lepsze własności terenowe i skuteczniejsza ochrona przed wiatrem i kaprysami pogody.

Bezkonkurencyjną w segmencie klasy średniej możliwość indywidualizacji nowego BMW F 750 GS i F 850 GS zapewnia szeroka gama wyposażenia dodatkowego, która w porównaniu z poprzednimi modelami została bardzo wyraźnie rozbudowana. Wyposażenie dodatkowe montowane jest bezpośrednio w fabryce, a montaż jest zintegrowany z procesem produkcyjnym. Oryginalne akcesoria mogą też być montowane przez dealerów BMW lub samego klienta. Dzięki temu wyposażenie motocykla można uzupełniać również w późniejszym czasie.

Więcej na temat BMW F 750 i F 850 GS znajdziecie na bmw-motorrad.pl

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij