Motocykl poleca:

Będą kary w Moto GP!

Poleć ten artykuł:

Dorna bardzo mocno wykorzystuje czas przed rozpoczęciem kolejnego sezonu MotoGP. Zmiany w przepisach i nowe zasady mogą narobić kłopotów kilku zawodnikom.

Oprócz wspominanych wcześniej zmian w przepisach dotyczących elektroniki (wszystkie motocykle będą wyposażone w taką samą elektronikę) wchodzą przepisy odnośnie samych zawodników. Tym razem agresywnie jeżdżący zawodnicy będą musieli się pilnować gdyż od przyszłego sezonu za niebezpieczną jazdę będą wręczane punkty karne. Nie mówimy tu oczywiście o przekroczeniu prędkości ale o przepychankach, niebezpiecznych manewrach, wypychaniu z toru i agresywnych zachowaniach wobec stewardów i obsługi wyścigu. Punktów będzie maksymalnie 10, a ich ilość będzie przyznawana odpowiednio do "wykroczenia". Właściwa kara będzie zależna od ilości posiadanych punktów. Za 4 zgromadzone punkty zawodnik wystartuje z końca stawki, za 7 z pit lane, a jak uzbiera bingo czyli 10 punktów to w następnym wyścigu nie pojedzie wcale. Po zdobyciu 10 punktów i odbyciu kary licznik się zeruje. Na razie nie wiadomo czy po odbyciu niższych kar konto również się będzie zerować czy też nie. Trochę nam smutno bo zawsze byliśmy fanami walki na torze (pojedynki Rossiego z Gibernau, Biaggim czy choćby Stonerem lub wcześniejsza walka Schwantza z Doohanem to sól wyścigów), a teraz zapowiada się, że będą rączki na kołdrze, siusiu paciorek i spać.

Inne wprowadzone zasady to opisywana wcześniej zasada kwalifikacji (zakwalifikować się do wyścigu można zdobywając 107% najszybszego czasu uzyskując go podczas treningów zwykłych i kwalifikacji. Ta zasada nie działa tylko w przypadku warm-upu), a także zakaz używania carbonowych kół w sezonie 2013 oraz nakaz używania takich samych rozmiarów hamulców (tarcze 320 mm) zarówno przez prototypy jak i maszyny CRT. W kokpitach motocykli MotoGP będą mogły się pojawić specjalne wyświetlacze informujące o flagach pojawiających się na torze. W 2013 to tylko opcja, ale będą one obowiązkowe już od 2014. Od 2015 planowane są ograniczenia cen i kosztów produkcji hamulców aby wyrównać poziom.

Zmiany nie ominęły też Moto2 i Moto3. W Moto2 dyrekcja wyścigowa przyjrzy się dokładniej quickshifterom - będą one musiały być teraz zatwierdzone przez komisję techniczną (to skutki podejrzeń wobec Marqueza i jego motocykla). W Moto3 od 2014 podobnie będzie z silnikami, które rzekomo mają być losowane przez organizatora (nie do końca wiemy jak to możliwe - część jeźdźców jeździ na silnikach Hondy, część na KTM-ie a jeszcze inni np na Mahindrze - czyżby plany wprowadzenia jednego producenta do Moto3). W przyszłości mają być też ograniczone koszty budowy motocykli w Moto2 i Moto3, ale detale nie zostały jeszcze ustalone.

Tagi: przepisy | zasady | Moto3 | Moto2 | MotoGP

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij