Motocykl poleca:

Dwa studyjne modele od Husqvarny

Poleć ten artykuł:

Po kilku burzliwych latach nowy właściciel Husqvarny wydaje się kierować ją na spokojne wody.   

Dowodem na to są dwa interesujące modele studyjne, dające przedsmak tego, jakich motocykli możemy wkrótce spodziewać się po Husce. Stefan Pierer, szef koncernu KTM, będącego właścicielem Husqvarny, słynie z buńczucznych zapowiedzi, jednak nawet jego krytycy muszą przyznać, że wiele z jego śmiałych obietnic zostało w ostatnim czasie spełnionych. Pierer po stronie sukcesów może zapisać np. to, że pod względem liczby sprzedanych w Europie maszyn KTM jest w ścisłej czołówce, a jeśli pominąć skutery i dodać tysiące dziecięcych crossówek, byłby numerem 1. Firma z Mattighofen wyprodukowała około 140 000 pojazdów, podczas gdy BMW w 2013 roku dobiło „ledwie” do 115 000 maszyn.    

 

Mimo że wielu ludzi z branży uznało przejęcie Husqvarny za błąd KTM-a, rzeczywistość szybko wykazała, że było wręcz przeciwnie. Już w pierwszym roku Austriacy sprzedali 15 000 maszyn tej marki, zaś KTM poinformował o 29-procentowym zysku. Wynika z tego, że „efekt kanibalizmu”, czyli rywalizacja podobnych maszyn z jednej stajni, utrzymał się w akceptowalnych granicach. Taka dwutorowa strategia, która w przypadku maszyn off-roadowych niewątpliwie odniosła sukces, ma być niebawem przeniesiona na sprzęty szosowe.

W myśl deklaracji Stefana Pierera, Husqvarna za kilka lat ma być w Europie numerem 3 – tuż za KTM-em i BMW – pozostawiając za plecami takich renomowanych producentów, jak Ducati czy Triumph. Co ciekawe, ma to nastąpić nie tylko za sprawą sportowych off-roadów. Otóż pod niebiesko-żółtym znakiem ma się objawić cała paleta maszyn szosowych o pojemnościach od 125 do 1300 cm3, które pod względem technicznym będą bazować na maszynach KTM-a. Tak więc w ubranku Husqvarny pojawią się zapewne Super Duke czy Adventure.

   
 Husqvarna 401 Svartpilen  Husqvarna 401 Vitpilen
   

To, jak należy wyobrażać sobie takie motocykle, w przybliżeniu pokazują dwa prototypy: 401 Svartpilen oraz Vitpilen, pokazane przez Pierera późną jesienią ub.r. podczas targów EICMA w Mediolanie. Obie maszyny mają oddawać ducha 111-letniej historii (do 1987 roku szwedzkiej) firmy i wyglądają przekozacko. To, że pod stylowymi wdziankami skrywa się Duke 390, wyniuchali tylko lepiej zorientowani, szeroka publiczność była natomiast zachwycona.

Nawet jeśli oba prototypy niewiele różnią się od przyszłych maszyn seryjnych, nadal nie wiadomo, a jeśli tak, to kiedy rozpocznie się ich produkcja. Bardziej realna jest natomiast trzecia zaprezentowana w Mediolanie Husqvarna – 701 Supermoto. Nie da się ukryć, że bazuje ona na podzespołach. Największa różnica między nimi to wygląd – w 701 Supermoto jest on całkiem nowy. Sprzęt wejdzie do sprzedaży jesienią 2015 roku, a jego cena ma się kształtować na poziomie 690 SMC R.

Husqvarna 701 Supermoto
Na początek tego sezonu zapowiedziano start seryjnej produkcji zaprezentowanego w ubiegłym roku studyjnego 701 Supermoto. Podobnie jak KTM 690 SMC R, stanowiący jego bazę techniczną, ma on generować moc „zaledwie” 67 KM zamiast deklarowanych wówczas 75 KM. Niby szału nie ma, ale jeśli wziąć pod uwagę jego masę (145 kg na sucho), zaczyna robić się ciekawie.   
 

Co ciekawe, prawa do marki należą ciągle do szwedzkiej Husqvarny, która obecnie skupia się na produkcji pił spalinowych i sprzętu ogrodniczego (KTM płaci jej za licencję). Ostatecznie zakończył się natomiast włoski epizod Husqvarny. Fabryka w Varese została niedawno sprzedana chińskiemu koncernowi Shineray, który chce tam produkować tanie motocykle szosowe i terenowe, sygnowane marką SWM, a bazujące na starszych rozwiązaniach i technice Husqvarny. W każdym razie przygotowania podobno idą pełną parą.

Tak więc ciekawe czasy nastały dla Husqvarny, zwłaszcza że w 1995 roku KTM przejął Husaberga, który powstał z pozostałości po sprzedanej Husqvarnie. Mało tego – część starej szwedzkiej ekipy, na przykład dawny mistrz enduro Thomas Gustafsson, dziś znów pracuje w Husqvarnie. I on, i inni raczej spokojnie patrzą w przyszłość.    

Tagi: Husqvarna

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij