Motocykl poleca:

Hellcat Speedster: Celebryci lubią konfederata

Poleć ten artykuł:

Motocykli z logo Confederate dosiadają m.in. Tom Cruise i David Beckham. Tak się bowiem złożyło, że sprzęty tej firmy z południa Stanów Zjednoczonych cieszą się uznaniem wśród celebrytów. A oto najnowsze dzieło Confederate: Hellcat Speedster.  

Hellcat Speedster Zobacz całą galerię

O firmie Confederate, działającej w Alabamie, czyli na głębokim amerykańskim południu, słyszeli tylko zorientowani w motocyklowej branży. Tymczasem już od 20 lat produkuje ona luksusowe motocykle o bardzo oryginalnym wyglądzie. Spory rozgłos – a to za sprawą upodobania sobie tej marki przez hollywoodzkie gwiazdy i innych celebrytów – przyniósł firmie potężny Hellcat, którego sprzedano do tej pory 780 egzemplarzy.

Jakieś 1,5 roku temu Matt Chambers, szef i właściciel Confederate, namówił na współpracę nie byle kogo, bo byłego szefa działu projektowego Ducati Pierre’a Terblanche’a. Transfer się opłacił, bo powstał czwarty Hellcat, któremu nieprzypadkowo nadano nazwę Speedster. Tak jak poprzednie Hellcaty, napędza go chłodzona powietrzem V-dwójka firmy S&S. Piec ma 2163 cm3 pojemności, 121 KM mocy i generuje 190 Nm momentu obrotowego.

Wpływ Terblanche’a widać w zmianach, które wprowadził do cylindrów, głowic oraz pokryw zaworów. Ponadto motocykl dostał podwozie o geometrii bardziej sprzyjającej dynamicznej jeździe. Nowe siodło i lekko do przodu przesunięte podnóżki poprawiły ergonomię i komfort, zaś wąski, wykonany z carbonu zbiornik paliwa dobrze wpłynął na wygląd motocykla. Nie zaszkodziły mu także carbonowe felgi oraz błotniki. Jedyny w swoim rodzaju blok silnika został wyfrezowany z kawałka aluminium .

Hellcat Speedster, wyposażony w okrągły LED-owy reflektor o surowych kształtach, nie zostawia wątpliwości: łączy moc z elegancją.

W ten sam sposób produkuje się wiele innych aluminiowych elementów tego sprzęta, m.in. reflektor, pokrywy zaworów i filtra powietrza, wahacz i stelaż tablicy rejestracyjnej. Dzięki temu Speedster łączy drapieżność wyglądu z elegancją dzieła sztuki. Jednak elegancja nie zmienia jego twardego charakteru i buntowniczej natury, którą podkreśla tylny laczek o szerokości 240 mm. Dzięki niemu swój wkład w to dzieło ma Metzeler. Co jeszcze wykombinował Terblanche dla Speedstera? Regulowany widelec White Power i pojedynczy tylny amortyzator Tace-Tech. Oba hamulce to z kolei dzieło firmy Beringer.

Produkcja Hellcata Speedstera miała zacząć się tej jesieni. Na razie w planach jest budowa 65 sztuk po 65 000 USD, czyli jakieś (drobiazg!) 217 000 zł za sztukę. Czy te maszyny kiedykolwiek trafi ą do Europy? Na razie nie wiadomo, ale głośna praca potężnej V-dwójki może być przeszkodą w uzyskaniu homologacji na naszym kontynencie. Na szczęście dla producenta, na razie martwić się tym będą jedynie gwiazdy filmu i sportu.

 

Pierre Terblanche opowiada o pracy nad Hellcatem Speedsterem i o Alabamie
Ile trwały prace nad Speedsterem?
Ponad rok, ale nic dziwnego, że aż tyle: Confederate ma tylko 14 pracowników. Sprawami technicznymi i designem zajmują się obecnie trzy osoby, co oznacza postęp, bo dwa miesiące temu były jedynie dwie.
Na jakie materiały postawiłeś, konstruując Speed stera?
Na najlepsze, jakie można zdobyć za kasę, którą mogłem wydać na ten cel. Na przykład korpus silnika jest frezowany z jednego bloku aluminium 6061, a ramę spawamy ze stali najwyższej jakości.
Długo pracowałeś w Europie, głównie we Włoszech. Skąd ten skok do Stanów Zjednoczonych, do Confederate – firmy produkującej tak odpałowe motocykle?
Uznałem po prostu, że nadszedł czas na zmiany, i to dotyczące zarówno pracy, jak i stylu życia. Ludzie z Confederate skusili mnie obietnicą, że będę mógł zaprojektować wszystko, na co tylko będę miał ochotę – niezależnie od tego, jak bardzo będzie to dzikie i szalone.
Czy styl życia na południu USA mocno różni się od europejskiego?
O, tak! Jeśli chodzi o życie codzienne, widzę trochę podobieństw do Republiki Południowej Afryki, gdzie dorastałem: przez cały rok jest ciepło, ludzie są przyjaźni, jedzenie dobre. Niemniej moi tutejsi nowi kumple z miejsca spytali mnie, jaką broń sobie kupiłem. Bardzo mnie to zdziwiło.
Kupiłeś już jakiegoś gnata?
[śmiech] Nie, ciągle jestem nieuzbrojony, ale jak widać jakoś przeżyłem do tej pory.
A miejscowi motocykliści? Jaki mają styl?
Największa różnica: motocykle są zdecydowanie głośniejsze niż w Europie i nikogo tu nie interesuje, czy przestrzegają wymogów dotyczących emisji spalin lub dopuszczalnego hałasu. Na ulicach widuję oczywiście sporo Harleyów i najróżniejszych, niemniej głównie amerykańskich cruiserów. W oczy rzucają się też Hayabusy, z których wiele ma tuningowane silniki i przedłużone wahacze.
Jakie będzie Twoje następne zadanie?
Właśnie pracujemy nad nową wersją Fightera. Potem chętnie zbudowałbym dla Confederate silnik elektryczny wysokiej wydajności: z całą masą mocy i jeszcze większym momentem obrotowym.

 

 

Dane techniczne Hellcat Speedster
SILNIK
Budowa dwucylindrowy V 56°
Pojemność skokowa 2163 cm3
Moc maksymalna 121 KM
Maks. moment obrotowy 190 Nm
PODWOZIE
Rama grzbietowa
Śr. goleni widelca 48 mm
Hamulce dwie tarcze hamulcowe z przodu, jedna tarcza hamulcowa z tyłu
Felgi z karbonu: przód 3,5 x 18, tył 8 x 18
Opony przód 120/70 ZR 18,
tył 240/40 VR 18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1613 mm
Wysokość kanapy 724 mm
Masa 227 kg
CENA 65 000 USD (ok. 217 000 zł)

Tagi: prezentacja | hellcat | speedster

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij