Motocykl poleca:

Honda pokazała dwie nowe maszyny offroadowe; crossówkę CRF 450R i enduro CRF 450RX

Poleć ten artykuł:

Honda zaprezentowała właśnie dwie nowe maszyny do terenowych szaleństw. Są to crossówka CRF 450R oraz bazująca na niej maszyna enduro CRF 450RX. W porównaniu z modelami poprzedniej generacji mamy tu do czynienia z prawdziwą rewolucją.

Zobacz całą galerię

CRF450R

Przez ostatnie 8 lat prace nad Hondą CRF450R zmierzały w stronę uczynienia z niej jednej z najlepszych maszyn wyścigowych. Teraz jednak przyszedł czas na całkowitą rewolucję i maszyna na sezon 2017 została zaprojektowana zupełnie od nowa. Ma wiec nowy, mocniejszy silnik i poprawioną przyczepność oraz właściwości jezdne dzięki zastosowaniu nowego podwozia.  Inaczej wygląda, inaczej się prowadzi, jest znacznie szybsza i dostarcza jeźdźcowi całkowicie nowych wrażeń.

Oddajmy głoś M.Uchiyamie, szefowi projektu (LPL) 17YM CRF450R:   

W modelu CRF450R zmieniliśmy niemal wszystko. Nie pominęliśmy niczego i wytrwale pracowaliśmy nad tym aby zaoferować klientom motocykl, który zostawia w tyle i poprzedników i konkurencję.   

Skupiliśmy się na tym, aby wyprodukować maszynę  z silnikiem o wyjątkowych osiągach, ponadprzeciętnej trakcji, szczególnie tylnego koła, i nisko położonym środku ciężkości. Wszystko po to, by o 5% poprawić przyspieszenie względem poprzedniego modelu. Określenie, które najlepiej  opisuje ten proces to „Absolutny strzał w dziesiątkę”. Rozpoczęliśmy testowanie 17YM CRF450R i prace udoskonalające nad tym modelem podczas mistrzostw MX Japonii, wygrywając nim pierwsze pięć wyścigów z rzędu.Jesteśmy dumni z tego, że możemy zaoferować wszystkim miłośnikom motocrossu na świecie maszynę o takich osiągach”   

Model CRF450R 2017 powstał przy bezpośrednim udziale teamów Hondy startujących w zawodach  AMA i MX GP. Wszystko po to, by mógł jako pierwszy wystartować z bramki, by się wpisać jako pierwszy na pierwszym zakręcie, osiągnąć rekordowy czas na okrążeniu. Dzięki nowemu silnikowi z  8%-owym wzrostem mocy w szczytowym momencie, dopasowanym do zawieszenia, które doskonale potrafi tę moc wykorzystać, model CRF450R jest mocniejszy, agresywniejszy i doskonalszy.  

Ponieważ  motocykle motocrossowe tej klasy są przeznaczone do startu w zawodach, zarówno 16YM jak i 17YM były testowane przez HRC w licznych symulacjach startowych. Zdecydowana przewaga nowego modelu to moc i trakcja: Moc i właściwości jezdne nowej CRF zostały znacząco poprawione, np: przejechanie pierwszych 10 m po starcie zajmuje 1,53s, 6,4% mniej niż w poprzednim modelu. 

Nowy silnik wykorzystuje najnowsze technologie, zarówno w części dolotowej jak i wydechowej. Nowy kształt kanału dolotowego redukuje opory przepływów co poprawia efektywności spalania. W części wydechowej, dwa kolanka prowadzone są blisko przy silniku, pomagając w utrzymaniu zwiększonej kompresji 13,5 zamiast 12,5, kluczowego elementu zwiększającego moc. 

Przednie zawieszenie Showa – z lagami o średnicy 49mm i stalowymi sprężynami zastąpiło pneumatyczne zawieszenie KYB. Główna część aluminiowej ramy jest teraz sztywniejsza w kierunku wzdłużnym w celu poprawienia stabilności i trakcji. CRF450R 17YM ma całkowicie zmienioną geometrię: krótszy rozstaw osi, kompaktowy wahacz i inny kąt natarcia główki ramy. Ma też niżej ulokowany środek ciężkości. Nowe owiewki poprawiają aerodynamikę i dają więcej swobody w prowadzeniu motocykla. Nie bez znaczenia są nowe malowania, które nadają CRFie ostrych i agresywnych kształtów. Po raz pierwszy w opcji można też zakupić elektryczny rozrusznik.  

Silnik nowej generacji CRF450R dostarcza 11% więcej mocy w szczytowym momencie niż napęd poprzednika. Gdy porównamy wykresy modelu 16YM i 17YM wyraźnie widać wyższy moment obrotowy już od średniego zakresu a także zwiększone obroty i moc w szczycie.  

Osiągnięcie takich parametrów nie było łatwe i wiązało się z przeprojektowaniem wielu elementów – w procesie tym uczestniczyli inżynierowie HRC. Zmieniono głowicę, wałki, powiększono otwarcie zaworu wlotowego o 0,5mm (do 10mm) a wylotowego o 0,85mm (do 8,8mm). 

Średnica zaworu wlotowego jest od 2 mm większa i ma 38 mm, co przy 2 zaworach wlotowych daje bardzo płynny przepływ mieszanki. Wlot powietrza został wyprostowany. Zapłon odbywa się w części wlotowej, całość zmian usprawniła efektywność przepływu o 19%. Równocześnie, wylot spalin został poprawiony o 10% dzięki podwójnemu wydechowi z nową geometrią i układem poszczególnych elementów rur wydechowych. Same tłumiki są teraz o 78mm krótsze. Sprężyny zaworowe są teraz owalne, o mniejszej wysokości co pozwoliło zredukować ich wymiar całkowity. Węższy kąt zaworów (9° wlotowy i 10.5° wylotowy) oraz przeprojektowana powierzchnia tłoka pozwoliły na zwiększenie kompresji do 13,5:1 (z 12,5:1). Olejowy system chłodzenia z czterema otworami (zamiast dwóch) zmniejsza temperaturę zaworów podczas pracy, co ograniczyło wzrost temperatury głowicy pomimo zwiększenia kompresji.  

Sworznie zaworowe i wahacza są pokryte DLC (diamond-like carbon), który zapewnia bardzo dużą odporność na ścieranie i trwałość a także ogranicza straty wynikające z tarcia. Średnica i skok tłoka wynoszą 96mm x 62,1mm.

W silniku zastosowano pompę ciśnieniową oleju do smarowania silnika i sprzęgła. Zredukowało to wibracje, zwiększyło efektywność smarowania i w znaczący sposób ograniczyło straty ciśnienia. Dodatkowo, dzięki takiemu rozwiązaniu, można było zmniejszyć ilość oleju z 1390cc do 1250cc. 

Niska waga i kompaktowe wymiary osiągnięto dzięki wielu dodatkowym mniejszym zmianom. Umieszczenie wałka wyrównoważającego wewnątrz skrzyni korbowej zmniejszyło odległość między wałem a wałkiem. Przekładania wstępna i wałek stanowią jeden element, podobnie jak przekładnia zdająca i pompa olejowa. 

Obroty zębatek skrzyni biegów są o 30% szybsze co zmniejsza naprężenia na skrzyni i sprzęgle. W celu pełnego wykorzystania zwiększonej mocy i momentu obrotowego, zmieniono przełożenia wszystkich pięciu biegów a także zębatek łańcucha (13/49 zamiast 13/48) 

Sprzęgło ma siedem tarcz zamiast ośmiu co zmniejszyło jego wymiary (jest o 2,6mm węższe), wagę i koszty użytkowania. Sześć centralnych tarcz powleczono specjalnym materiałem ciernym.  Cieńsza tarcza (o 0,4mm) bardziej efektywnie rozprasza ciepło a sprężyna dociskowa gwarantuje prawidłowy docisk i pracę sprzęgła.  

Po lewej stronie kierownicy umieszczono przyciski: wyłącznik silnika, kontrolkę EFI i zmianę map zapłonu EMSB (wraz z ledowa lampką)

Przycisk zmiany map zapłonu EMSB (Engine Mode Select Button) pozwala kierowcy na łatwą zmianę ustawień – po włączeniu zapłonu wystarczy wcisnąć guzik zmian zapłonu i przytrzymać. Mignięcia kontrolki potwierdzą, jakie ustawienia zostały włączone (mapy wybierają się w trybie sekwencyjnym, jedno mignięcie – mapa nr 1 etc)   1- mapa podstawowa, zapewnia fabrycznie najlepszą równowagę pomiędzy mocą i momentem obrotowym 2- mapa średnia, łagodniejsza, zwiększa wyczucie reakcji silnika na ruchy manetki gazu 3- mapa agresywna, wprowadza bardzo czułe ustawienia na manetkę gazu. Po raz pierwszy w CRF450R oferowany jest elektryczny starter jako zestaw dodatkowy.    

Całkowicie przeprojektowane zawieszenie pozwala w pełni wykorzystać moc nowej CRF450R. Nowa aluminiowa rama siódmej generacji zapewnia kierowcy lepszą kontrolę w zakrętach, stabilność wzdłużną i trakcję a także wyczucie przyczepności tylnego koła i zachowania się motocykla.  

Najbardziej widoczna zmiana jest w przedniej podwójnej części ramy, która jest teraz stożkowa i zapewnia doskonałą stabilność i wyczucie motocykla. Sztywność skrętna zastała zredukowana o 6,8% przy zachowaniu sztywności wzdłużnej co poprawiło właściwości i wyczucie podczas skrętów. Wagę ramy zredukowano o 270g a tylnego subframe o 225g.

Wprowadzono również liczne inne mniejsze zmiany do geometrii czy dynamiki ramy. Środek ciężkości obniżono o 2,7mm, zmniejszono rozstaw osi o 11mm do 1482mm. Odległość pomiędzy osią przedniego koła a mocowaniem wahacza zwiększono o 13mm do 913mm i zredukowano odległość pomiędzy mocowaniem wahacza a tylną osią o 24mm do 913mm. Nowa geometria całej ramy pozwala dociążyć tylne koło w celu poprawienia jego przyczepności co było jednym z głównych celów zmian.  

Kąt i wyprzedzenie główki ramy wynosi 27.4°/116mm. (zmiana z 27.1°/117mm) Waga całkowita (zalany, gotowy do jazdy) motocykla wynosi 110,6kg.  

Nowy CRF450R 17YM jest węższy, bardziej zwarty i łatwiejszy wprowadzeniu dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości. Zmieniona geometria zwiększa trakcje tylnego kola i w pełni współpracuje z przednim kołem w celu maksymalizacji przyczepności w każdych warunkach. 

CRF450R posiada w pełni regulowane 49mm przednie zawieszenie Showa ze sprężynami i fabrycznym kitem sportowym używanym przez zawodników z Mistrzostw Japonii. To nie jest zwykła ewolucja 48mm zawieszenia z modelu 2014, zmianom uległy wszystkie istotne parametry: średnica cylindra 25mm (było 24mm), trzpień 14mm (zamiast 12,5), tłok 39mm (zamiast 37mm). W praktyce motocykl po rozpakowaniu z kraty jest od razu gotowy do wyścigu z fabrycznie ustawionym sportowym zawieszeniem.  

W pełni regulowany tylny amortyzator Showa jest montowany o 39mm niżej i całkowicie w osi motocykla (w poprzednim modelu był przesunięty o 5mm), co poprawiło centralizacje masy i stabilność przy dużych prędkościach. Długi na 599mm aluminiowy wahacz jest o 18mm krótszy, węższy w centralnej części i o 220g lżejszy. 

Przednia tarcza typu wave o średnicy 260mm współpracuje z dwutłoczkowymi zaciskiem i zapewnia doskonałe wyczucie i stabilność podczas hamowania. Tylne koło posiada 240mm tarczę i jednotłoczkowy zacisk. Lekkie aluminiowe felgi z bezpośrednio mocowanymi szprychami redukują nieamortyzowana masę. Przednie koło ma wymiary 21x1,6 cala, tylne 19x2,15 cala. Motocykl w standardzie wyposażony jest w opony Dunlop MX3SF i MX3S (miękkie terenowe). 

Nowy CRF450R posiada tytanowy zbiornik paliwa o pojemności 6,3l, który jest o 513g lżejszy od plastikowych odpowiedników. Te pół kilo w sposób odczuwalny poprawia stabilność i obniża środek ciężkości. Smukłe linie nowych owiewek ułatwiają kierowcy przemieszczanie się podczas jazdy. Szerokość motocykla na wysokości chłodnicy jest węższa o 30mm a od nowa zaprojektowane przednie owiewki zapewniają lepszą aerodynamikę i napływ powietrza na chłodnicę.  Wszystkie plastiki posiadają malowania, które podkreślają agresywny styl CRF450R i maskują ewentualne rysy lub uszkodzenia.

Zobacz jak jeździ!


 

CRF450RX

Kolejną nowością Hondy w segmencie off-road jest nowy, w pełni przygotowany do wyścigów motocykl enduro CRF450RX powracający na rynek po ośmiu latach przerwy.

Nowy model został skonstruowany na bazie CRF450R najnowszej generacji 17YM i wykorzystuje jego silnik i zawieszenie.  

Wprowadzona na rynek w 2002 roku Honda CRF450R zaprojektowana została w idealnej równowadze między silnikiem z jego ekstremalnymi osiągami a zawieszeniem, które pozwalało każdemu, nawet najbardziej wymagającemu motocykliście, docenić zalety tego modelu. Motocykl ten oferował całkowitą kontrolę nad osiągami w połączeniu ze stabilnością i poręcznością, z której Honda słynie.  

CRF stała się więc idealną platformą do zbudowania sportowego motocykla enduro dając CRF450RX to co najlepsze z crossówki, by współzawodniczyć w wyścigach enduro: lekkość, moc, łatwość w prowadzeniu zarówno na podjazdach jak i na krętych, trudnych sekcjach toru.  

Oddajmy znów głos szefowi projektu - M.Uchiyamie:

CRF450RX jest kwintesencją wyścigowego motocykla enduro jak nic, co do tej pory miała w ofercie Honda. W pełni wykorzystuje zalety najnowszej CRF450R a dodatkowo dzięki bezkompromisowemu podejściu do projektu całego zespołu, możemy zaoferować całkowicie nową jakość, którą w pełni będą w stanie docenić czołowi zawodnicy enduro. Jest stworzona do wygrywania, do prowadzenia już od sygnału startu nawet w najbardziej wymagających zawodach.” 

Brzmi nieźle? Ok to lecimy dalej. Tegoroczny model CRF450R (17YM) został stworzony od podstaw pod dyktando zawodników z cyklu AMA i europejskiego cyklu MX GP, oferuje 11% wzrost stosunku masy do mocy. CRF450RX jest identyczna na prawie wszystkich płaszczyznach ale posiada kilka zmian, które czynią z tego motocykla bezkompromisowe enduro.  

Zawieszenie, zarówno przednie jak i tylne, jest mniej sztywne, z lżejszą kompresją i mniejszym napięciem sprężyn. Motocykl posiada standardowo 18 calowe tylne koło, stopkę boczną i 8,5 litrowy zbiornik paliwa w celu zwiększenia zasięgu. 

Silnik CRF450RX dostarcza moc i moment obrotowy mniej agresywnie niż w CRF450R dzięki innym mapom zapłonu aby w lepszy sposób dostosować trakcję do różnych nawierzchni. Podobnie jak w CRF450R, przełącznik map daje trzy możliwości: 1- płynna praca w pełnym zakresie; 2- poziom średni daje doskonałe wyczucie manetki gazu; 3- poziom agresywny, pełna moc w całym zakresie, Elektryczny rozrusznik jest tu w standardzie. 

Silnik CRF450RX o pojemności 449cc jest ten sam co w nowej CRF450R i dostarcza o 11% więcej mocy w szczytowym zakresie obrotów w porównaniu do modelu 2016, jednocześnie oferując moc i moment obrotowy w sposób liniowy i przyjazny w całym zakresie. Kompresja wynosi 13,5:1, skok i średnica tłoka 96mm x 62,1mm. Czterozaworowa głowica Unicam pozwala na 10 mm uchylenie zaworów. Średnica zaworów wynosi 38mm. Zapłon następuje w części dolotowej co znacznie poprawia efektywność spalania. Sprężyny zaworowe są owalne na całej długości co pozwoliło skrócić ich długość a co za tym idzie zmniejszyć rozmiary głowicy. Kąt zaworów wlotowych 9 stopni, wylotowych 10,5 stopnia w połączeniu z przeprojektowaną górną płaszczyzną tłoka zapewniają pełna wydajność procesu spalania. Czterokanałowe olejowe chłodzenie zaworów redukuje temperaturę i poprawia efektywność pracy silnika nawet w wysokich temperaturach generowanych przy zwiększonej kompresji. Zarówno sworzeń tłoka jak i wahacza pokryte są DLC (Diamond-like Carbon), który gwarantuje wspaniałą odporność na ścieranie i trwałość a także redukuje straty wynikające z tarcia.  

W silniku zastosowano ciśnieniową pompę olejową do sprzęgła i skrzyni biegów, co zredukowało wibracje, zwiększyło efektywność smarowania i zredukowało straty ciśnienia. Pojemność systemu olejowego to 1250 cc, ze wspólną miską dla silnika, sprzęgła i skrzyni biegów. 

Sprzęgło posiada siedem tarcz a 6 centralnych zostało pokryte specjalnym materiałem ciernym. Dwumilimetrowe tarcze doskonale odprowadzają temperaturę a sprężyna dociskowa gwarantuje dobrą pracę sprzęgła i jego wyczucie przez kierowcę. Wszystkie 5 biegów posiada te same przełożenia co w CRF450R ale wykorzystano zmienione zębatki: 13 i 50 zamiast 13 i 49.

Po lewej stronie kierownicy znajduje się panel sterujący: EFI, EMSB (mapy zapłonu), ledowa kontrolka i przycisk start/stop (elektryczny starter jest w standardzie), co znacznie ułatwia restart silnika szczególnie na kamienistym lub nierównym podłożu.  

EMSB umożliwia przełączanie map w momencie, gdy motocykl stoi, zapłon jest włączony – wystarczy przytrzymać przycisk aby sekwencyjnie zmieniać ustawienia.  Błyśnięcia kontrolki potwierdzają wybór odpowiedniej mapy (np.:1 mignięcie dla mapy 1-) oraz zatwierdzenie zmian. 

1- mapa podstawowa, zapewnia najbardziej płynną reakcje na manetkę gazu, czyniąc charakterystykę pracy silnika bardziej przyjazną dla kierowcy i łatwiejszą w kontroli w różnych warunkach. 2- mapa średnia, ogranicza moc silnika, użyteczna szczególnie w sytuacjach gdy kierowca jest zmęczony 3- mapa sportowa, gwarantuje agresywną charakterystykę pracy, podobna do mapy podstawowej 1- w CRF450R 

Silnik ma w pełni sportową charakterystykę i wymaga regularnego serwisowania. Przerwy pomiędzy przeglądami nie są zbyt częste ale wymiana filtra i oleju jest konieczna co 15 godzin. Silnik nie wymaga tak poważnej regulacji i wymian pozostałych elementów, jak to ma miejsce w typowych crossówkach.  

Podwozie CRF450RX wykorzystuje aluminiową ramę zapewniającą lepszą skrętność, poprawioną stabilność i trakcją podczas jazdy. Rama zapewnia również doskonałe wyczucie tylnego koła i przyjazność w prowadzeniu motocykla. Rama posiada 100% sztywności poprzecznej w porównaniu do poprzedniego modelu ale zredukowaną o 6,8% sztywność skrętną w celu poprawy stabilności i wyczucia motocykla w zakrętach. Rama waży 9,14 kg, subframe waży 1,045kg.   

Dokonano również wielu mniejszych zmian w geometrii i innych parametrach w porównaniu do CRF450R poprzedniej generacji, które pozytywnie wpływają na właściwości motocykla zarówno w motocrosie jak i w enduro. Środek ciężkości jest 2,7 mm niżej, rozstaw kół wynosi 1482mm. Odległość pomiędzy przednią osią a mocowaniem wahacza wzrosła do 913mm a odległość od mocowania wahacza do tylnej osi 569mm. Dzięki takiej geometrii zwiększa się obciążenie tylnego koła i poprawa jego trakcja. 

Wysokość siedziska to 959 mm, kąt i wyprzedzenie główki ramy to 27.4°/116mm. Waga całkowita to 118 kg.

CRF450RX to wąska, kompaktowa maszyna, łatwa w obsłudze, z nisko położonym środkiem ciężkości. Tylna opona jest przystosowana do jazdy w ciężkich warunkach, co w połączeniu z bardzo dobrą przyczepnością przedniej opony pozwala jeździć stale na granicy możliwości. Enduro Hondy wyposażone jest w pełni regulowane 49mm sprężynowe zawieszenie  Showa w wersji z fabrycznym kitem sportowym używanym przez wyczynowych kierowców startujących w Mistrzostwach Japonii MX.  Zgodnie z tym, czego się należy spodziewać po zawieszeniu sportowego motocykla, widelce pracują sprężyście, płynnie i w sposób w pełni kontrolowalny. W porównaniu do CRF450R przednie widelce w CRF450RX potrzebują mniej oleju mają zredukowaną kompresję co przekłada się na większe wyczucie podczas jazdy w terenie. 

W pełni regulowane tylne zawieszenie Showa jest zamocowane nisko, w centralnej linii motocykla w celu optymalizacji masy i stabilności przy dużych prędkościach. Siłę ugięcia zmieniono z 54N/mm (CRF450R) do 52N/mm i zredukowano siłę kompresji. Dało to miękkość, płynność i kontrolę nad pracą zawieszenia. Aluminiowy wahacz o długości 599mm jest krótszy o 18mm od wahacza w poprzednim modelu CRF450R a także węższy w środkowej części. 

260 mm przednia tarcza typu wave pracuje z dwutłoczkowymi zaciskami, tylna tarcza ma 240mm i jednotłoczkowy zacisk. Lekka aluminiowa felga z bezpośrednio mocowanymi szprychami pozwala na minimalizację nieamortyzowanej masy. Przednie koło ma wymiary 21 x 1,6 cala, tylne 18 x 2,15 cala. Standardowo motocykl wyposażony jest w opony Dunlop typu enduro Geomax AT81” 90/90-21 z przodu i 120/90-18 z tyłu. 

Zasięg zwiększono w porównaniu do CRF450R do ok  65 km dzięki zastosowaniu większego 8,5 litrowego plastikowego zbiornika. Nowe plastikowe owiewki nadają smukłego kształtu, ułatwiają kierowcy przemieszczanie się i kontrolę nad motocyklem. Przód motocykla jest wąski, szerokość w sekcji chłodnicy to zaledwie 410mm. Kształt owiewek zapewnia doskonały opływ i nawiew powietrza na chłodnicę. 

Aluminiowa stopka boczna umieszczona jest wysoko i przymocowana do ramy.   w owiewkach wykorzystano trwałe materiały i grafiki w celu ograniczenia uszkodzeń czy zadrapań podczas jazdy w terenie.  

Zobacz jak jeździ.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Tagi: Honda | CRF450R | CRF450RX | motocross | enduro | offroad | moto cross | off-road

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij