Motocykl poleca:

Isle of Man TT 2016 - podsumowanie

Poleć ten artykuł:

Wyścigi na wyspa Man - miejscu pielgrzymki fanów wyścigów drogowych - w tym roku skutecznie podniosły poziom adrenaliny milionom kibiców. Zawodnicy byli piekielni szybcy! Niestety obok rekordów prędkości i czasu były też tragiczne wypadki.

Isle of Man Tourist Trophy 2016. Zobacz całą galerię

Najsłynniejsze na świecie wyścigi drogowe tradycyjnie rozpoczęły się od tygodniowych treningów (od 28 maja). Już wtedy wyłonili się pretendenci do walki o najwyższe trofea. Ian Hutchinson (Tyco BMW) i Michael Dunlop (BMW Hawk Racing) byli sprawili, że w zespołach zapanowała świetna atmosfera. Dunlop jako pierwszy w historii zawodnik złamał barierę średniej prędkości okrążenia 132 mil/h (212,4 km/h), ale to Ian Hutchinson, w finałową noc treningów 3 czerwca, objął rolę głównego rozgrywającego.
Podczas ostatniego treningu Hutchinson, jadąc na Superstockowym RR, stał się najszybszym zawodnikiem w historii toru Mountain Course, wykręcając średnią prędkość okrążenia 132,803 mili/h (213,726 km/h). Niestety, Bingley Bullet (ksywka Hutchinsona, Bingley jest jego rodzinną miejscowością) nie znalazł się na liście rekordzistów TT – wynik się nie liczy, gdyż został pobity na treningu, a nie podczas zawodów.

Pierwszy wyścig IoM TT 2016 odbył się w sobotę 4 czerwca – był to RST Superbike TT. Wyścig na wyspie Man jest naprawdę ciężką próbą dla motocykli, gdyż elementy silnika, zawieszeń i podwozia pracują w ekstremalnych obciążeniach. Dlatego samo ukończenie wyścigu TT już jest sukcesem!

Wszystkie oczy zwrócone były na zawodnika Tyco BMW Iana Hutchinsona, ale zwycięstwo w Superbike TT wywalczył Irlandczyk Michael Dunlop (BMW Hawk Racing). Do zwycięstwa przyczynił się jego fenomenalny czas pierwszego okrążenia 16:58,254 s – najlepsze okrążenie wszech czasów! Dunlop pobił również rekord średniej prędkości okrążenia osiągając 133,393 mil/h (214,67 km/h). Zobacz to:


Ian Hutchinson (Tyco BMW) był drugi, a najniższy stopień podium wywalczył John McGuinness na Hondzie. Co ciekawe w pierwszej dziesiątce motocykli, które ukończyły Superbike TT, znalazło się aż pięć BMW S 1000 RR! A na 7. miejscu dojechał David Johnson na Nortonie!

Zawodnicy ścigający się w wyścigach ulicznych muszą być bardziej wszechstronni od tych walczących wyłącznie na torach (np. w MotoGP). Trudniejszy jest nie tylko tor, ale dłuższy jest dystans - jedno okrążenie ma długość 37,73 milowego (60,72 km). A do tego zawodnicy ścigają się na kilku różnych motocyklach.

W poniedziałek 6 czerwca przed południem wystartował pierwszy wyścig Monster Energy Supersport TT. Również w wyścigu "600" bezkonkurencyjny był Ian Hutchinson (tu na Yamasze YZF-R6). Niższe stopnie podium wywalczyli zawodnicy Kawasaki - Dean Harrison i James Hillier. Z kolei John McGuiness na Hondzie był dopiero 5.

Drugi wyścig litrowych maszyn - RL360˚ Quantum Superstock TT - odbył się po południu. Zawodnicy mieli do pokonania cztery okrążenia toru. Już na pierwszym kółku Hutchinson pokazał, że jego celem jest zwycięstwo - osiągnął rekordową średnią prędkość 133,098 mil/h (214,20 km/h)! Na BMW S 1000 RR wykręcił czas 17:00,510 s! Wyglądało na to, że mordercza walka nastąpi pomiędzy Hutchinsonem, a Dunlopem. Niestety ten ostatni musiał się wycofać po uszkodzeniu dźwigni zmiany biegów. Mimo że grono przeciwników Hutchinsona znacznie się przerzedziło podczas wyścigu, przyznał on, że pod koniec dystansu musiał mocno zwolnić, żeby oszczędzać
opony i móc dojechać do mety. Nieczęsto TT zapewnia taką odrobinę szczęścia jak dobra pogoda, ale podczas obu pierwszych wyścigów „tysiączek” warunki jazdy można by określić jako niemal doskonałe.

W środę 8 czerwca rozegrano drugi wyścig "600" - Monster Energy Supersport. Tym razem Hutchinsonowi po piętach mocno deptał Michael Dunlop (obaj na Yamahach YZF-R6). Najniższy stopień podium, podobnie jak w pierwszym wyścigu, padł łupem Deana Harrisona na Kawasaki.

Finałowy wyścig klasy 1000 cm3 - PokerStars Senior TT - odbył się w piątek 10 czerwca. Chociaż zwycięstwo w dowolnym z wyścigów TT dla zawodnika i dla producenta zwycięskiej maszyny jest czymś nadzwyczajnym, to Senior TT ma szczególne znaczenie.
Jako, że Hutchinson i Dunlop dowiedli wcześniej, że BMW S 1000 RR jest siłą, z którą trzeba się liczyć, zgromadzone tłumy nie mogły doczekać się wyścigu. Kibice się nie zawiedli, mimo że start został opóźniony o kilka godzin ze względu na mgły i opary snujące się nad jezdnią. Podczas wyczerpującego wyścigu na dystansie 226,38 mili (364,32 km), Dunlop nie tylko ustanowił nowy rekord okrążenia w otwartej klasie (133,962 mil/h), ale również rekord czasu trwania wyścigu (01:43:56.129) na sześciu okrążeniach Mountain Course. To było jego 13. zwycięstwo w TT! 

Rekordowy czas okrążenia 16:53,929 Michaela Dunlopa był aż o 5 sekund krótszy od jego najlepszego okrążenia podczas sobotniego wyścigu Superbike’ów (i o 10 sekund krótszy niż poprzedni rekord toru TT ustanowiony podczas wyścigu)! Dojechał do mety przed kolejnym BMW dosiadanym przez Hutchinsona, a podium uzupełnił zeszłoroczny zwycięzca Senior TT John McGuinness (46 podium na wyspie Man).

Czy w przyszłym roku zawodnicy pokonają barierę 134 mil/h na okrążeniu? To się okaże za rok Isle of Man Tourist Trophy 2017 zostanie rozegrane w dniach 27 maja - 9 czerwca.

Tagi: Isle of Man Tourist Trophy | IOM TT | Isle of Man TT | wyścigi uliczne | 2016 | BMW | John McGuinness | Ian Hutchinson | Michael Dunlop

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij