Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Lepsze wrogiem dobrego

BMW HP4 Race jest rasową wyścigówką z najwyższej półki. Wyposażana w ramę i koła z karbonu maszyna ma 215 KM mocy i waży tylko 171kg.

BMW HP4 Race to produkowany w limitowanej serii 750 sztuk motocykl wyścigowy z najwyższej półki. Ręczna produkcja prowadzona jest przez niewielki, wysoce wyspecjalizowany zespół, a sama maszyna pod względem napędu, elektroniki i zawieszenia plasuje się na tym samym poziomie co fabryczne motocykle ścigające się w mistrzostwach świata WSBK.

Mało tego, w niektórych punktach HP4 Race je przewyższa, bowiem za sprawą karbonowej (ważącej zaledwie 7,8 kg) ramy, karbonowych kół, owiewek i wykonanego z tego samego materiału stelaża pod siedzenie, gotowy do jazdy motocykl waży zaledwie 171 kg. To mniej niż fabryczne wyścigówki startujące w mistrzostwach świata Superbike i tylko odrobinę więcej niż maszyny startujące w wyścigach MotoGP.

Masa motocykla to jednak nie wszystko. Liczą się także inne elementy, takie jak zawieszenia i hamulce. Tu oczywiście króluje Öhlins, Brembo i 320-milimetrowe tarcze prosto z WSBK.

Sercem BMW HP4 Race jest wyścigowy czterocylindrowiec współpracujący z wyścigową, krótko przełożoną, 6-stopniową skrzynią z przełożeniami z WSBK. Jednostka napędowa generuje maksymalnie 215 KM i 120 Nm.

Jak łatwo zgadnąć, karbonową bestię wyposażono we wszystkie możliwe systemy dostępne w sportowym BMW: 15 poziomów DTC (dynamicznej kontroli trakcji), EBR (system hamowania silnikiem) i kontrolę wheelie - każdy z nich może być indywidualnie regulowany dla każdego biegu osobno. Do tego jest jeszcze datalogger 2D, Launch control (wspomaganie startu) i Pit lane limiter (ogranicznik prędkości w pit lane), a na dokładkę można to wszystko regulować pod kątem kilku torów wyścigowych i motocykl zapamięta wprowadzone ustawienia.

HP4 Race to pierwszy motocykli na świecie, którego wykonana z karbonu rama produkowana jest przemysłowo. Z włókien węglowych wykonane są również koła. W zestawieniu felgami odkuwanymi z lekkich stopów są one równie sztywne, a o 30 procent lżejsze.

   

W ultralekkiej maszynie sięgnięto po wyścigowe technologie z najwyższej półki. Widelec upside-down FGR 300, jak i amortyzator TTX 36 GP to dzieła firmy Öhlins - identyczne z elementami stosowanymi w mistrzostwach WSBK i MotoGP. Z WSBK pochodzi też tylny wahacz.

Także zaciski Brembo GP4 PR to elementy używane zwykle tylko w mistrzostwach świata. Powlekane tytanowe tłoczki i jednoczęściowe zaciski z niklowanego aluminium w zestawieniu ze stalowymi tarczami hamulcowymi T-Type Racing o średnicy 320 mm i grubości 6,75 mm zapewniają genialną skuteczność hamowania.

Czterocylindrowy, rzędowy silnik podobny jest do tych o specyfikacji 6.2 i 7.2 stosowanych w mistrzostwach Endurance i WSBK. Jego moc maksymalna to 215 KM(158 kW) przy 13900 obr/min a  maksymalny moment obrotowy to 120 Nm przy 10000 obr/min. Co istotne zwiększono w stosunku do silnika seryjnego S 1000 RR zwiększono w  nim z 14200 do 14500 obr/min maksymalny pułap obrotów. Zastosowano też sześciobiegową wyścigową skrzynię o krótkich przełożeniach i z różnymi przełożeniami wyjściowymi (w zestawie są różne zębatki zdawcze i odbiorcze).

Co oczywiste, BMW HP4 Race wyposażony został w pełen pakiet elektronicznych systemów wsparcia. Dynamiczna kontrola trakcji DTC, Engine Brake EBR oraz Wheelie Control umożliwiają precyzyjne dostosowanie maszyny do najróżniejszych profili toru i nawierzchni. Można je programować w zależności od biegu i według indywidualnych preferencji kierującego, co umożliwia optymalne wykorzystanie potencjału maszyny.

Całość okrywają lekkie karbonowe owiewki w malowaniu BMW HP Motorsport, a obrazu dopełnia ręcznie szczotkowany, lakierowany zbiornik. Niestety, nie jest to rarytas dla każdego. Ekskluzywna maszyna ma bowiem kosztować 75 000 Euro

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij