Motocykl poleca:

NMAX 125 - nowy skuter Yamahy

Poleć ten artykuł:

Yamaha NMAX to nowy skuter klasy "125" adresowany do ludzi młodych i aktywnych, szukających pojazdu którym można kierować mając prawo jazdy kategorii B.

Zobacz całą galerię

Yamaha NMAX to "125" zainspirowana skuterami z górnej półki. Łatwa i przyjazna w obsłudze miejska maszynka jest zwrotna, oszczędna, ma przyzwoite osiągi i przede wszystkim niezły styl.

NMAX adresowany jest do ludzi młodych i aktywnych dojeżdżających do szkoły lub pracy, poszukujących pojazdu którym można kierować mając prawo jazdy kategorii B.

Skuter napędzany jest chłodzonym cieczą, czterosuwowym silnikiem o pojemności 125 cm3 zaprojektowanym został zgodnie z koncepcją „Blue Core”, której celem jest stworzenie nowej generacji kompaktowych silników, zapewniających użytkownikom radość z jazdy połączoną z dobrymi osiągami przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa i poszanowaniu wymogów ekologii. Konstruktorzy Yamahy skoncentrowali się na poprawie efektywności spalania i chłodzenia silnika, przy jednoczesnym ograniczeniu strat mocy poprzez zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych.

Napędzający NMAX-a chłodzony cieczą silnik SOHC to pierwsza jednostka napędzająca skuter Yamahy wyposażona w czterozaworową głowicę z nowym systemem zmiennych faz rozrządu (VVA), zwiększającym osiągi i poprawiającym przyspieszenie. Zastosowana technologia poprawia oddawanie mocy w dolnym i średnim zakresie obrotów.

System VVA korzysta z mechanizmu wariatora przełączającego między dwoma alternatywnymi krzywkami zaworu dolotowego – w zależności od prędkości obrotowej silnika. Powoduje to „wygładzenie” charakterystyki momentu napędowego i mocy w szerszym zakresie obrotowym oraz poprawę wydajności spalania, co skutkuje niższym zapotrzebowaniem na paliwo.

Według WMTC (Światowego Cyklu Testowego Motocykli ONZ) zużycie paliwa wyniosło 2,18 l/100 km (45,7 km/l), co czyni NMAX-a wyjątkowo oszczędnym środkiem transportu zarówno w mieście, jak i poza nim.

Nowy silnik wyposażony jest w układ wtryskowy kierujący mieszankę powietrzno-paliwową przez eliptyczny kanał dolotowy bezpośrednio do komory spalania, czego wynikiem jest wysoka efektywność spalania, łatwy rozruch silnika i wspomniany już niewielki apetyt na paliwo.

Z myślą o skutecznym chłodzeniu konstruktorzy Yamahy umieścili radiator i wentylator z boku silnika, czego dodatkową zaletą jest zaoszczędzenie przestrzeni z przodu, którą wykorzystano na zwiększenie powierzchni podestu na nogi kierowcy.

Kierując się koncepcją „Blue Core”, twórcy nowego silnika SOHC 125 cm3 zajęli się też problemem ograniczenia strat mocy już w jego fazie konstrukcyjno-rozwojowej. I tak offset cylindra pozwala zmniejszyć zużycie paliwa poprzez minimalizację oporów tarcia tłoka, które dodatkowo obniża także wewnętrzna powłoka cylindra DiASil, wpływając na wzrost wydajności mechanicznej silnika.

Do innych sposobów ograniczenia strat mocy należy wymiana dźwigienek zaworowych na rolkowe oraz „zwykłych” świateł na diody LED o mniejszym poborze prądu, co z kolei pozwala na zastosowanie lżejszego koła magnetycznego.

Sportowe geny dominują nie tylko w wyglądzie NMAX-a, lecz także w konstrukcji jego ramy, wykonanej z cienkościennych rur stalowych tworzących strukturę lekką, a przy tym wytrzymałą, o dobrym wyważeniu i sztywności.

Lekka rama rurowa zapewnia komfort jazdy oraz doskonałe wyczucie przyczepności przedniego koła. Wysoka sztywność skrętna daje poczucie stabilności na drodze, a wyważenie podwozia oznacza także, że kierowca może dokonywać szybkich zmian kierunku w gęstym ruchu miejskim, wykorzystując zwinność NMAX-a w najwyższym stopniu.

Wzorem skuterów klasy wyższej, rama NMAX-a tworzy centralny tunel skrywający wewnątrz zbiornik paliwa. Dla zwiększenia komfortu i przyjemności z jazdy silnik mocowany jest do ramy na gumowych poduszkach tłumiących wibracje i drgania.

NMAX jest też pierwszym skuterem tej klasy mającym seryjny system ABS wspierający pracę skutecznych hamulców tarczowych o średnicy 230 mm z przodu i z tyłu.

Pomimo kompaktowych wymiarów, konstrukcja NMAX-a zapewnia komfort jazdy zarówno wysokim, jak i niskim jeźdźcom. Obszerne nadwozie oferuje dosyć miejsca na wygodne wyciągnięcie nóg i przyjęcie przez użytkownika niemal każdej pozycji – od zrelaksowanej po sportową.

Na podwójnej, stopniowanej kanapie pasażer siedzi nieco wyżej niż kierujący, ciesząc się dostatkiem miejsca na nogi i lepszą widocznością do przodu. Komfort zapewniają też poręczny uchwyt i płaskie panele boczne, które nie przeszkadzają w wygodnym ułożeniu nóg.

Z myślą o komforcie jazdy, obok sztywności ramy i poczucia stabilności skutera, NMAX wyposażony jest w podwójne amortyzatory o dwóch stopniach ugięcia, które zapewniają 90-milimetrowy skok zawieszenia.

Pojazd toczy się na kołach o średnicy 13 cali. Przednie obute jest w oponę o rozmiarze 110/70-13, tylne – 130/70-13. W schowku pod kanapą mieści się kask integralny i kilka drobiazgów.

Cena - 12 300 zł

Najważniejsze cechy Yamahy NMAX:

  • Skuter miejski dla osób bez doświadczenia, inspirowany sportowymi pojazdami Yamahy
  • Nowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy silnik z wtryskiem paliwa zaprojektowany według koncepcji „Blue Core”
  • Czterozaworowa głowica cylindra z systemem zmiennych faz rozrządu (VVA) zapewniająca wyższe osiągi i ograniczająca zużycia paliwa do 2,18 l/100 km (wg WMTC)
  • Offset cylindra, powłoka wewnętrzna DiASil, odkuwany tłok i boczna lokalizacja radiatora chłodzenia silnika
  • Nowej konstrukcji rama z cienkościennych rur stalowych, przeciw-wibracyjne poduszki mocowania silnika
  • Znacznej średnicy 13-calowe koła z szerokimi oponami umożliwiające dynamiczne prowadzenie skutera
  • Tylne zawieszenie z dwoma amortyzatorami
  • Seryjny ABS i hamulce tarczowe o średnicy 230 mm na obu kołach
  • Komfortowa i nieskrępowana pozycja jazdy
  • Podkanapowy schowek mieszczący kask zintegrowany
  • Oświetlenie w technice LED plus wyświetlacz LCD.

Tagi: Yamaha | NMAX | Blue Core | 125 | skuter | na prawo jazdy kategorii B

Oceń artykuł:

4.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij