Motocykl poleca:

Na łańcuchu

Poleć ten artykuł:

Już od niemal wieku większość motocykli napędzają łańcuchy. Przy prawidłowej konserwacji i rozsądnym posługiwaniu się gazem zestawy napędowe osiągają przebiegi rzędu 30 000 km. Jednak prędzej czy później element ten trzeba wymienić. Można to zrobić samemu, można i w serwisie. W obu przypadkach warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Zobacz całą galerię
 

Wymiary łańcuchów 
Motocykle sportowe potrzebują rzecz jasna mocniejszych łańcuchów niż maszyny lekkie. W katalogach wymiary najczęściej podaje w postaci trzycyfrowej liczby, która określa wymiary pojedynczego ogniwa – szerokość (wewnętrzna szerokość tulejki), średnica rolki oraz podział (rozstaw rolek mierzony między ich środkami). Wymiary podawane są w calach (1’’ = 2,54 cm).

Pierścienie uszczelniające 
Współczesne motocykle są zwykle wyposażone w łańcuchy uszczelnione i wypełnione smarem stałym. Za uszczelnienie odpowiada gumowy pierścień, który ma uniemożliwić wyciek smarowi znajdującemu się między sworzniem łańcucha a tulejką. Często w oznaczeniu łańcuchów znajduje się odniesienie do kształtu tego gumowego pierścienia. Oferowane są więc łańcuchy O-ring (najbardziej znane, bowiem potocznie określa się tak wszystkie łańcuchy uszczelniane), łańcuchy X-ring i Z-ring. Inne przykłady to łańcuchy XW- RX- lub Quad-ring. Oznaczenia te nie mają żadnego związku z jakością.
 
Materiał 
Wszystkie zestawy łańcuchów są wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości. W sporcie – ze względu na zdecydowanie mniejszą masę – są oferowane lekkie zębatki wykonane z utwardzonego aluminium; ulegają one jednak znacznie wcześniejszemu zużyciu. W przypadku zestawów napędowych czasami podawane są informacje dotyczące stosowanych stopów. Dla laików informacje te są raczej nieistotne. Ważniejsza jest wiedz, czy mamy do czynienia z łańcuchem z zapinką (którą można w dowolnym momencie otworzyć i zdjąć), czy też łańcuch zakuwany na stałe. W tym drugim przypadku wszystkie ogniwa są na stałe zamknięte. Jedynie dla ułatwienia montażu za pomocą specjalnego przyrządu usuwa się jedno z ogniw i zastępuje się je ogniwem zamykającym, które po zakończeniu montażu jest na stałe zakuwane. Jeżeli ktoś tego nie zrobi, przy wymianie będzie musiał demontować wahacz.


 Wymiar łańcucha Podział i szerokość

Z reguły pasuje do
 415  1/2 x 3/16’’  mopedów
 420  1/2 x 1/4’’  starszych lekkich motorowerów i mniejszych motocykli
 428  1/2 x 5/16’’  nowoczesnych, lekkich motorowerów i mniejszych motocykli
 520  5/8 x 1,4’’  enduro i maszyn średniej klasy, przezbrojonych supersportów
 525  5/8 x 5/16’’
 nowoczesnych maszyn sportowych i turystycznych
 530  5,8 x 3/8’’  starszych dużych motocykli
 532  5/8 x 3/8’’*
 starszych motocykli sportowych
 630  3/4 x 3/8’’  youngtimery o dużej pojemności
 632  3/4 x 3/8’’*  youngtimery o dużej pojemności

*
większa średnica rolek niż przy 530 lub 630, potrzebne inna zębatka i koło łańcuchowe
 

Tagi:

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij