Motocykl poleca:

Polacy w Rajdzie Dakar 2015

Poleć ten artykuł:

720 zawodników, 414 pojazdów i miliony kibiców. 37. edycja legendarnego Rajdu Dakar stała się historią – historią pisaną wreszcie także przez Polaków.

Polacy w Rajdzie Dakar 2015 Zobacz całą galerię

Na kartach historii tego rajdu, po raz siódmy rozgrywanego na bardzo trudnych terenach Ameryki Południowej, zapisały się kolejne nazwiska Polaków. Rafał Sonik stał już na podium Dakaru, ale po raz pierwszy wskoczył na pudło z cyfrą 1. Rafał to pierwszy Polak, który wygrał Dakar. Do historii przeszło też wreszcie nazwisko, na które liczyliśmy od dawna. Krzysztof Hołowczyc – jeden z najlepszych polskich rajdowców, startujący w Dakarze już od 10 lat – wreszcie stanął na podium klasyfikacji samochodów.

Niestety, na czarnych kartach historii zapisał się inny polski zawodnik. Michał Hernik, debiutujący w rajdzie, zmarł na trasie trzeciego etapu. Powodem było odwodnienie organizmu i wyczerpanie. Michał jest 28. ofiarą Dakaru (wśród zawodników) w jego 38-letniej historii. Pozostali polscy zawodnicy radzili sobie ze zmiennym szczęściem. Jakub Przygoński, powracający do ścigania po bardzo poważnej kontuzji kręgosłupa, zdołał zakończyć rajd na 18. pozycji i był niestety jedynym polskim motocyklistą, który dojechał do mety. Z rywalizacji odpadli Maciej Berdysz i debiutujący mistrz świata juniorów w rajdach Jakub Piątek. Po trzecim etapie i śmierci swojego przyjaciela wycofał się Paweł Stasiczek.

Ten rajd nie był zbyt szczęśliwy dla byłych motocyklistów. Marek Dąbrowski, po tym, jak Jacek Czachor po śmierci syna wycofał się tuż przed startem, musiał błyskawicznie znaleźć innego pilota. Dojechał do mety, ale 23. miejsce jest dalekie od chociażby zeszłorocznego osiągnięcia (7. lokata). Ogromnego pecha miał też Adam Małysz. Jego buggy doszczętnie spłonęło już na drugim etapie.

Honda NXR 750
Honda NXR 750, prekursorka kultowej Afriki Twin, wygrała Dakar 5 razy (rok 1982 oraz lata 1986-1989). To właśnie na niej Cyril Neveu, jedna z legend Dakaru, zdobył 3 ze swoich 5 zwycięstw na trasie z Paryża do stolicy Senegalu. Na Hondzie wygrywali też Edi Orioli i Gilles Lalay.
BMW GS 980 R
Gdy w latach 80. nie wygrywała Honda NXR 750, na BMW GS 800 R i GS 980 R zwyciężali Hubert Auriol (1981 i 1983) i Gaston Rahier (1984 i 1985). Beemka wróciła do zwycięstw w latach 1999 i 2000, za sprawą F 650 GS i Richarda Saincta. Od tego czasu rządzi już tylko...
KTM LC8 950 R
...KTM. Austriackie motocykle wygrały ostatnich 14 Dakarów. Także po przeniesieniu do Ameryki Południowej i zmianie przepisów (ograniczenie pojemności do 450 cm3) dominują w stawce. Na LC4, LC8 i 450 Rally wygrywali Sainct, Roma, Meoni (2 razy), Despres (5) i Coma (5).
     

High-five od Comy Rafał Sonik pierwszy raz poznał smak zwycięstwa, natomiast pozostali triumfatorzy tegorocznego Dakaru wygrali już po raz kolejny. Piąty raz ręce w geście zwycięstwa uniósł Marc Coma, któremu brakuje już tylko jednego zwycięstwa do wyrównania rekordu Stephane’a Peterhansela (6 razy na motocyklu i 5 razy samochodem). Choć ubył mu największy rywal (Cyril Despres przesiadł się do samochodu, ale bez szczęścia – był dopiero 34.), reszta stawki, z Barredą, Gonçalvesem oraz młodymi Price’em i Walknerem na czele, nie dawała mu odetchnąć. Konkurencja jest coraz szybsza, a Coma ma już 38 lat. Jak sam przyznał, zastanawia się nad przesiadką do auta.

Dakar 2015 w liczbach
- 11 kobiet wystartowało w Dakarze 2015. To 1,3% wszystkich zawodników.
- 18 lat miał najmłodszy uczestnik – motocyklista z Argentyny Jorge Lacunza. Odpadł na 10. etapie.
- 3000 osób pojawiało się codziennie na wieczornym biwaku.
- 53 kraje miały swoich reprezentantów w Dakarze 2015. Najwięcej wystartowało Francuzów, Holendrów i Argentyńczyków.
- 89 zawodników debiutowało w Dakarze 2015.
- 414 pojazdów stanęło na starcie w Buenos Aires: 46 quadów, 138 samochodów, 164 motocykle i 64 ciężarówki.
- 28 krajów odwiedził Rajd Dakar w historii imprezy.
- 720 – tylu było uczestników Dakaru 2015.
- 9203 kilometry mieli do pokonania motocykliści na trasie Dakaru 2015, w tym 4657 km odcinków specjalnych.
- 80 000 posiłków zostało wydanych na biwakach między odcinkami.
- 207 pojazdów, czyli 50% początkowej stawki, dojechało do mety w Buenos Aires: 79 motocykli, 18 quadów, 67 aut i 43 ciężarówki.
- 1 MILION fanów miał facebookowy profil Dakaru przed startem rajdu. Teraz jest ich 1,2 mln.
- 1 MILIARD ludzi obejrzało relacje w tv.

 

Dakar ma też innych zwycięzców. Byli to ci, którzy nie zbliżyli się do podium, ale osiągnęli metę w Buenos Aires, co oznaczało spełnienie największego marzenia. Zwyciężczynią jest na pewno Laia Sanz – jedna z 11 kobiet startujących w Dakarze ukończyła rajd na 9. miejscu wśród motocykli. Inna kobieta Paula Galvez – 32-letnia Chilijka ważąca 43 kg i mierząca 150 cm wzrostu – ukończyła Dakar na quadzie. Do bohaterów niewątpliwie można zaliczyć Alberta Lloverę, który – choć jest sparaliżowany od pasa w dół – ukończył Dakar na 41. miejscu w kategorii samochodów.

Bohaterowie II planu
Do bohaterów Dakaru można zaliczyć tych też, którzy na swoich maszynach spędzili najwięcej czasu, a mimo to udało im się osiągnąć metę. Yvan Renaud pokonał trasę w czasie 157 godzin. Na metę wjechał prawie 111 godzin za zwycięzcą, co dało mu 79. miejsce wśród motocykli. W quadach wspomniana wcześniej Galvez miała 52 godziny straty do Sonika (łączny czas 109 godz. 40 min), w samochodach Barbery Paz stracił do zwycięzcy Nassera Al-Attiyah 148,5 godz. (czas 189 godz. + 16,5 godz. kary), a ciężarówka Ginesty, Commalongi i Herrero straciła 63 godz. do zwycięskiej ekipy, którą dowodził Rosjanin Mardiejew. Wszyscy ci zawodnicy pokonali przeciwności losu oraz trudy trasy liczącej ponad 9000 km i osiągnęli upragnioną metę w Buenos Aires. Wielu z nich powróci do Ameryki Południowej za rok, by znów walczyć o legendarną statuetkę beduina. A my znów będziemy kibicować naszym!

Tagi: Rajd Dakar | Dakar 2015

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij