Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Nie wyobrażam sobie życia bez elektronicznych gadżetów, ale bez przesady. W kieszeni mam wszystkomogącego smartfona, zdjęcia do znajomych wysyłam w chmurze, a w motocyklu mam nawigację GPS. Papierowych map już nie wożę. Czy istnieje granica wykorzystania elektroniki? Jest nią tylko pomysłowość projektantów. Według prawa Moore’a, moc obliczeniowa wszystkich komputerów na świecie zwiększa się dwukrotnie w ciągu 24 miesięcy. Czyli końca ich zastosowania nie widać.

Oto przykład. Do nowej Yamahy WR 450 F (jej test na str. 58) za ok. 1500 zł możesz dokupić komputer sterujący pracą silnika. Wygląda trochę jak

gameboy: ma kilka przycisków i wyświetlacz. Wystarczy wpiąć go do instalacji i wykonać kilka ruchów, aby całkowicie zmienić charakterystykę silnika. Nie musisz bać się, że coś zepsujesz. Jeśli coś pójdzie nie tak, przycisk reset zadziała jak koło ratunkowe. Zmiany są tak duże, że na prezentacji sprzęta nie wgrano fabrycznego setupu! Bo po co psuć dobre wrażenie...

W tym numerze do testu wzięliśmy motocykl z klasycznymi zawieszeniami, to znaczy takimi, w których zestawem kluczy możesz zmienić ich charakterystykę, oraz ten sam model, ale wyposażony w zawieszenia sterowane elektronicznie. Klik, klik i po problemie. Jednym z wniosków jest to, że tych elektronicznych nie da się ustawić tak precyzyjnie, jak klasycznych. I co z tego? Czy zwykły użytkownik potrzebuje aż takiej precyzji? Okazuje się, że nie. Przyznaj się, jak często ustawiasz zawieszenia w swoim motocyklu? Dobra – przed wyjazdem na wakacje, po powrocie. Czy jeszcze kiedyś? Dzisiaj masz do dyspozycji 16 modeli motocykli, w których nad pracą zawieszeń czuwa elektronika. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są różnice między zawiasami klasycznymi a elektronicznymi, zajrzyj na stronę 80.

Polecamy:

Wybieramy najlepszy sprzęt do zabawy na górskich zakrętach. Zastanawiałeś się kiedyś jaka maszyna daje najwięcej frajdy z jazdy po krętych górskich drogach? Z doświadczenia wiemy że ilu motocyklistów tyle zdań na ten temat. Dlatego zamiast dyskutować postanowiliśmy to sprawdzić i wzięliśmy na warsztat cztery nieprzeciętne maszyny reprezentujące różne gatunki. Zobacz jak z plątaniną winkli poradziły sobie: Aprilia Tuono 1100 RR, KTM 1290 Super Adventure, BMW S 1000 XR to i Yamahy YZF-R1.

Wielki test blokad antykradzieżowych. Owszem, nie ma zabezpieczenia nie do sforsowania. Tyle tylko, że złodzieje nie lubią hałasu i zazwyczaj muszą się spieszyć. By sprawdzić jak najlepiej zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą wzięliśmy na celownik 22 blokady  (zapięcia na tarcze, łańcuchy, linki, U-locki) i sprawdziliśmy, która z nich najdłużej opiera się amatorom cudzej własności.

Motocykl 03/2016 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

24 Pakiet emocji

Nowy Triumph Street Triple R jest naszpikowany elektroniką jak Terminator i wreszcie dorównuje konkurencji mocą. Czy to recepta na sukces?

30 Serce i rozum

Yamaha XSR 700 jeździ lepiej niż Ducati Scrambler Full Throttle, ale czy to jest najważniejsze w klasie motocykli retro?

38 Będzie, będzie się działo!

Rozstrzygamy, co jest najlepsze na górskie winkle: naked, turystyczne enduro, a może sport? W rolach głównych KTM Super Adventure, Aprilia Tuono, BMW S 1000 XR i Yamaha R1.

50 Mniejszy brat

Kymco Downtown 125i to „125”, która udowodniła, że zasługuje na szacunek.

52 Podwójne espresso

Dwa sprzęty w stylu café racer. Który jest bardziej true school, a który udaje: Yamaha XV 950 Racer czy Moto Guzzi V7 Racer?

58 Iść pod prąd

Yamaha WR 450 F ma głowicę odwróconą o 180O i silnik pochylony do tyłu. Czy ten patent sprawdził się w enduro?

62 Hej, młody Junaku...

Junak RS 125 jest zaskakująco dobrze wykonanym i oszczędnym motocyklem. Czy jednak warto zapłacić za niego blisko 7000 zł?

SERWIS

64 Moc na zielono

Mówisz ZZR 1400, myślisz prędkość. Czy Zygzak jest równie niezawodny, jak szybki? Oto używane Kawasaki ZZR 1400 po 50 000 km.

70 Pod złotym skrzydłem

Jeszcze jedna używka – Honda Gold Wing. Czy warto kupić jedną z pięciu generacji tego motocykla?

78 Brudna robota

Wymiana zestawu napędowego nie jest tak straszna, jak ją malują. Dasz radę!

80 Śrubokręt czy komputer

Elektronicznie sterowane zawieszenia to już niemal standard w topowych motocyklach. Na czym polega ta zabawa i czy rzeczywiście jest lepsza od tradycyjnego kręcenia śrubkami?

94 Pierwsza linia obrony

Blokada to jeden ze sposobów obrony przed złodziejami. Sprawdzamy 23 zabezpieczenia, które uchronią twoje moto przed kradzieżą.

MAGAZYN

102 Jak na miarę

Co jest ważne, gdy kupujesz ciuchy? Podpowiadamy, jak dopasować strój na moto.

104 Na dwóch, czy na czterech?

Wybieramy najlepszy sposób na transport motocykla: dobre i złe strony lawety i busa.

108 Szkolenie w dobrej cenie

Sprawdzamy i polecamy: 7 najlepszych szkół doskonalenia jazdy w Polsce.

110 Kiszka w Klukach

Morze to nie tylko plaża i parawaning. Łukasz wybrał się w okolice Ustki, by to sprawdzić.

112 Na Gutku jesteś prawdziwym Włochem

Nasz czytelnik wybrał się swoim Moto Guzzi do Toskanii, by sprawdzić, co to znaczy być prawdziwym Włochem.

SPORT

118 Dakar nie zna litości

38. edycja najtrudniejszego rajdu na świecie: kto był bohaterem, a kto miał największego pecha?