Od redaktora:

Jacek Ociepko
redaktor naczelny

Rozwiń

Pamiętasz, jak przed kilkoma miesiącami próbowaliśmy walczyć o zlikwidowanie barier linowych, bo zagrażają życiu motocyklistów? W odpowiedzi na nasze pytania rzecznik prasowy GDDKiA stwierdził, że wszystko jest w najlepszym porządku, a tego typu bariery znakomicie spełniają swoje zadanie, chroniąc innych kierowców przed ewentualnymi skutkami czołowego zderzenia. Temu ostatniemu stwierdzeniu rzeczywiście nie da się zaprzeczyć.

Dużo gorzej mają się sprawy, gdy w taką barierę uderzy motocyklista. Nie chronią go przecież ani poduszki powietrzne, ani strefy kontrolowanego zgniotu. Polega on wyłącznie na tym, co ma na sobie. Nie jest tajemnicą, że nawet najlepszy kombinezon nie ochroni przed skutkami uderzenia w masywny element, jakim jest metalowy słupek podtrzymujący liny. Chociażby z tego powodu na żadnym torze nie zobaczysz takich jak na ulicach krawężników ani wystających słupków. W zamian za to są żwirowe pobocza i szerokie strefy hamowania. Właśnie dlatego, mimo ogromnych prędkości, z większości wypadków zawodnicy wychodzą obronną ręką. Na szczęście nie wszyscy drogowcy stosują niebezpieczne bariery, zastępując je klasycznymi, metalowymi, z dodatkowym wypełnieniem tuż nad asfaltem. Wiemy to z listu naszego czytelnika.

Po naszych publikacjach przed niecałym miesiącem miałem możliwość wzięcia udziału w crash teście bariery linowej, w którą wjechał 13-tonowy autobusu. Wnioski były budujące: autobus nie przebił się na drugą jej stronę, i mimo że pojazd nadawał się do naprawy, wszyscy przeżyli. To jest najważniejsze. Jednak widok doszczętnie zniszczonych lin i masywnych przecież słupków dał mi do myślenia. Gdyby uderzył w nie motocyklista, nie miałby żadnych szans. Dzięki naszemu zaangażowaniu w ten temat w przyszłym roku zostanie prawdopodobnie przeprowadzony podobny test z udziałem motocyklisty.

Wtedy będziemy dokładnie wiedzieli, jak wygląda fizyka sytuacji i co dzieje się z motocyklistą podczas takiego uderzenia. Mając precyzyjne dane, będziemy mogli skuteczniej walczyć o podniesienie poziomu naszego bezpieczeństwa. Skoro takie rzeczy udały się za granicą, dlaczego nie spróbować i u nas?

Polecamy:

Megatest 9 power nakedów. Aprilia Tuono V4 1100 RR, Suzuki GSX-S 1000, KTM 1290 Super Duke R, BMW S 1000 R, Ducati Monster 1200 S Stripe, MV Agusta Brutale 1090 RR Corsa, Honda CB 1000 R, Triumph Speed 94 i Kawasaki Z 1000 – ta dziewiątka power nakedów zapowiada wielkie emocje!

Test opon do turystycznych enduro. Planujesz podróż na wakacje? Przed wyjazdem wyposaż się w dobre gumy. Sprawdź nasz test pięciu zestawów do turystycznych enduro. Sprawdź, jak na szosie i poza nią zachowują się poszczególne modele opon.

Motocykl 08/2015 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

18 Skok na kasę

Honda RC 213 V-S to homologowana wersja sprzęta startującego w MotoGP. Czad, ale drogi!

28 9 w skali Richtera

Aprilia Tuono V4 1100 RR, Suzuki GSX-S 1000, KTM 1290 Super Duke R, BMW S 1000 R, Ducati Monster 1200 S Stripe, MV Agusta Brutale 1090 RR Corsa, Honda CB 1000 R, Triumph Speed 94 i Kawasaki Z 1000 – ta dziewiątka power nakedów zapowiada wielkie emocje!

49 Podbić Europę

Keeway RKS – zbudowana w Chinach „125” ma spore szanse wykonać to zadanie.

50 Mały, ale wariat

Kawa Z 300 i KTM 390 Duke mają przynajmniej jedną cechę wspólną: dają mnóstwo radości.

54 Testosteron

Honda Gold Wing F6C – ta najbardziej rozebrana wersja Goldasa budzi respekt na drodze. Gdy przetacza się przez miasto, wszystko zamiera.

60 Doktor Zing

Kymco Zing II zasługuje na pochwały za solidność i jakość wykonania. Szkoda, że nie dostał jakiejś soczystej, intrygującej nazwy.

SERWIS

64 Mistrz na co dzień

Używana Kawa ER-6f to motocykl przyjazny na co dzień i nadający się na wakacyjne wyprawy.

70 Bez stresu na tor

Cztery japońskie „600” z drugiej ręki, które sprawdzą się jako sprzęty do śmigania po torze.

78 Napięcie rośnie

Wymiana akumulatora to prosta sprawa, jeśli znasz parę istotnych szczegółów.

80 Scorpiony kąsają

Ten test opon do turystycznych enduro powie, jak na szosie zachowuje się obuty w nie motocykl.

88 Motocykl i bity

Parę podpowiedzi w sprawie aplikacji na smartfona, które ci pomogą lub uprzyjemnią życie.

94 Do celu jak po sznurku

...zaprowadzi cię nawigacja Becker Mamba 4+.

MAGAZYN

96 Bądź dla niego jak hero

Zabierasz dziecko na motocykl? Zadbaj, aby było odpowiednio ubrane!

102 Do źródeł w Łaźniach

Mariańskie Łaźnie – wypoczynkowa miejscowość w Czechach – zapraszają.

104 Na przełęczach to jest życie!

Kebab za równowartość 40 zł – takie rzeczy tylko w Szwajcarii. Takie przełęcze również tylko tam.

SPORT

110 Mission impossible

Zapewne tak Marc Márquez myśli o swoich szansach na obronę tytułu w MotoGP.

116 Max Biaggi wraca do gry

Biaggi znów startuje w WSBK. Może on będzie tym, który wreszcie dokopie Kawasaki?

120 Rekord Toru Poznań

1.32,985 min – nowy rekord toru nie dał Pawłowi Szkopkowi w 3. rundzie wyścigowych Superbike.