Od redaktora:

Jacek Ociepko
redaktor naczelny

Rozwiń

Pewnie nieraz zastanawiałeś się, jakie opony wybrać do swojego motocykla. Pół biedy, jeśli latasz maszyną drogową. W tym przypadku wybierasz spośród modeli wyłącznie na asfalt i po sprawie. Ale jeśli masz turystyczne enduro... W tym przypadku sprawa zaczyna się mocno komplikować, bo takie kapcie muszą łączyć wiele sprzecznych cech. Z jednej strony fajnie przytrzeć podnóżkiem o asfalt, z drugiej strony bike postawiony na klockach nie dość że wygląda kozacko, to jeszcze może wjechać w miejsca, o których maszyny drogowe mogą tylko pomarzyć. Którą z opon wybrać dla siebie? Obstawiam w ciemno, że odpowiedzi będzie tyle, ilu zapytanych. Dlatego postanowiliśmy przetestować wszystkie rodzaje gum – od typowo drogowych, przez uniwersalne, na stricte off-roadowych kończąc. Wyniki testu znajdziesz na str. 68.

Nie mogło w nim zabraknąć kultowych Continentali TKC 80. Dla ich wyznawców mam dwie wiadomości. Pierwsza (dobra) to taka, że w tym roku opony te obchodzą 30. urodziny! Przez lata zmieniały się mieszanki i technika produkcji, ale to, co najważniejsze – legenda – pozostało. Druga wiadomość jest zła. Na asfalcie te gumy są piekielnie głośne, o konkretnych złożeniach na agrafkach możesz zapomnieć, a podczas hamowania na asfalcie droga zatrzymania bike’a wydłuża się w nieskończoność. Gdy motocykl obuty w typowo szosowe i najlepsze w kategorii droga hamowania Micheliny Pilot Roady 4 Trail już się zatrzymał, ten z założonymi TKC 80 jechał jeszcze z prędkością prawie 50 km/h! Sytuacja diametralnie zmieniała się po wjechaniu w teren. Tu gruba kostka zaprezentowała się z jak najlepszej strony, bijąc na głowę Micheliny oraz pozostałe trzy komplety gum.

Wniosek z naszego testu jest taki, że wybierając opony do swojego turystycznego enduro dobrze się zastanów, dokąd chcesz pojechać. Jeśli będą to drogi w Patagonii, wybierz kostkę, jeśli okolice przełęczy Timmelsjoch, Stelvio czy naszego Okraju, odpuść sobie i zdecyduj się na coś o wiele bardziej uniwersalnego. Wiem, nie ma piękniejszego widoku niż bike postawiony na kostce. Czy jednak w tej zabawie tylko o wygląd chodzi?

Polecamy:

Legenda powraca! Nowa Honda Africa Twin ma silnik o pojemności 998 cm3, z którego wyciśnięto moc 95 KM. Maszyna waży 228 kg z paliwem, ale najlepsza jest cena - ma kosztować ok. 50 000 zł. Już nie możemy się doczekać...

Test Yamaha MT-09 Tracer. Ten motocykl ma dwie twarze: z jednej strony jest przyjazny, przewidywalny i komfortowy, ale do pokazania mroczniejszej twarzy wystarczy mocniej odkręcić gaz.

Motocykl 09/2015 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

16 Duch Afryki

Honda CRF 1000 L Africa Twin – po kilkunastu latach oczekiwania następca legendarnego sprzęta wreszcie jest. Powtórzenie sukcesu będzie trudne, ale jest możliwe.

26 Debiut na wyspie Man

Legendarny tor uliczny, na którym są rozgrywane wyścigi Tourist Trophy, był miejscem premiery najnowszego power nakeda Suzuki – GSX-S-a 1000 F.

30 Eksperyment genetyczny

Aprilia Caponord 1200 Travel Pack, BMW S 1000 XR, Ducati Multistrada 1200, Kawasaki Versys 1000 Grand Tourer i Triumph Tiger 1050 Sport – porównanie pięciu crossoverów: maszyn łączących cechy wysoko zawieszonych enduro i piekielnie szybkich przecinaków.

44 Heavy metal

Musisz być wielkim facetem, żeby zapanować nad 339-kilogramowym Triumphem Thunderbirdem Stormem. Bo w tym motocyklu wszystko jest potężne.

48 Dr Jekyll i mr Hyde

Yamaha MT-09 Tracer, dzięki owiewce, szybie oraz zmianom w mapach zapłonu i zawieszeniach, dość mocno różni się od MT-09, z którego się wywodzi.

SERWIS

58 Moc czy trwałość?

Używana Honda CBR 1000 RR FireBlade. Jak wygląda trwałość w technicznie nowoczesnym silniku, rozwijającym moc prawie 180 KM i kręcącym 13 000 obr/min?

66 Praca palacza...

Zdarzyło ci się spalić sprzęgło? Nie wpadaj w panikę! Nasz poradnik, jak krok po kroku wymienić tarcze na nowe.

68 Gra w kostki

Rodzaj i głębokość bieżnika może znacznie zmienić zachowanie takiego turystycznego enduro, jak beemka R 1200 GS. Czy są opony idealne dla tego sprzęta? Nie, bo to zależy od tego, jak chcesz go używać.

MAGAZYN

80 Megawatt na bogato

Największa w Polsce dziura w ziemi, która pozostała po bełachtowskiej odkrywce węgla brunatnego, będzie miejscem hard endurowych zawodów Red Bull 111 Megawatt.

84 Lepsza jurta niż nocleg w hotelu

Kirgistan i Tadżykistan oczarowały grupę podróżników egzotycznymi zwyczajami, ośnieżonymi szczytami gór Pamir i zachwycającą przyrodą. To były kapitalne 2 tygodnie!

SPORT

90 W cieniu skandalu

Po ostatnich przed wakacyjną przerwą zawodach GP, rozegranych na Sachsenringu, wyszło na jaw, że właściciel i szef zespołu NGM Forward Racing Giovanni Cuzari został aresztowany. Powód: podejrzenie przekupstwa szwajcarskiego urzędnika skarbowego.

94 Ducati lepsze niż Kawasaki

W World Superbike trzy kolejne wyścigi z czterech po raz pierwszy w tym sezonie wygrał inny motocykl niż Kawasaki. Hegemonię Kawy złamał Dukat Chaza Daviesa.