Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Ponad dwie dekady

W tym roku angielski Norton świętuje 115-lecie wyprodukowania pierwszego motocykla, a harley-Davidson przymierza się do wielkiej imprezy z tej samej okazji, tyle że za rok. Nasza Rocznica jest skromniejsza: Jesteśmy z wami dokładnie od 23 lat.

Rok 1994 to niby nie tak dawne, ale przecież całkiem inne czasy. Z taśm fabryki Rometa zjeżdżały wtedy ostatnie polskie motorowery Chart. Od zamknięcia linii produkcyjnej wuesek minęła już prawie dekada, a na drogach królowały motocykle wyprodukowane w Czechosłowacji lub NRD. Właściciele japońskich motocykli, mieszkający w dużych miastach, byli jak wielka rodzina: znali się wszyscy co do jednego. W takich właśnie czasach w listopadzie 1994 roku na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Wydrukowany na cienkim papierze, kosztował 25 000 złotych! Miał zaledwie 48 stron i spełniał oczekiwania wszystkich motocyklistów – mogli pooglądać maszyny, o których większość mogła wtedy tylko pomarzyć, i poczytać o nich.

Od samego początku w DNA naszego magazynu były wpisane bezpieczeństwo oraz testy nowych motocykli i akcesoriów. Dlatego już w pierwszych numerach pojawił się cykl poświęcony technice jazdy. Patrząc na te artykuły z dzisiejszego punktu widzenia były one mocno niedopracowane, za ilustracje posłużyły proste rysunki i schematy. Ale w tamtych czasach, po latach izolacji za żelazną kurtyną, każdy tego typu materiał miał ogromne znaczenie. Testy nowych motocykli też były nie lada wyzwaniem, bo nieliczni wtedy importerzy po prostu nie mieli maszyn testowych. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż nowych modeli nie przekraczała wtedy 600 sztuk rocznie, dzisiaj podziwiam zaufanie, jakim cieszyli się dziennikarze.

Jak bardzo zmienił się „Motocykl” przez ostatnie 23 lata? Ogromnie! Mimo że sporo tematów nie straciło na aktualności, przez te lata forma ich prezentowania przeszła parę rewolucji. Niemniej nadal sporo miejsca poświęcamy bezpieczeństwu, z tą jednak różnicą, że zamiast wbijać do głowy teorię, zapraszamy Was na szkolenia praktyczne na torze. Przekazywanie wiedzy w ten sposób daje o wiele lepsze rezultaty niż wczytywanie się w kolejne akapity tekstu. Polskę i kraje Europy zachodniej nie dzieli wiele, dlatego motocykle, nawet te najnowsze, testujemy na naszych drogach. Wykorzystując naszą międzynarodową współpracę, możemy wspólnie przygotowywać materiały, których nie znajdziesz w żadnym innym magazynie, tak jak test kasków z otwieraną szczęką czy publikowane co roku latem testy opon.

Jak będzie wyglądał nasz magazyn za kolejne 23 lata? Na to pytanie nie znam odpowiedzi. Pewien jestem natomiast tego, że za dwie dekady zamiast na papierze będziesz wertował nasz magazyn na tablecie i tak jak my dzisiaj marzył o tej jednej jedynej maszynie w swoim garażu.

Polecamy:

Fat Bob i spółka
Sezon 2018 przyniesie sporo zmian w ofercie Harleya-Davidsona. Najnowsze maszyny będą nie tylko dobrze wyglądać ale i świetnie jeździć. Wiemy to bo ujeżdżaliśmy maszyny linii softail; Fat Boba,  Breakouta, Street Boba i Heiritage Classic'a.

Z podniesioną przyłbicą
Kaski szczękowe to rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie wygodę i uniwersalność. Czy jednak są bezpieczne? Na celownik wzięliśmy 12 modeli w cenach od 509 do 3199 zł. Niestety, dobra jakość i niska cena nie idą w parze.

Motocykl Online 11/2017 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

16 Fat Bob i spółka

Harleye AD 2018 to zupełnie nowa generacja amerykańskich motocykli.

22 Nowy uczeń w klasie

Bajaj Dominar 400 zrobił dobre wrażenie. Czy przyjmie się w Polsce?

26 Czarny, zły i szybki

BMW K 1600 B to nowy gracz wśród krążowników. Jest wielki, mocny i drogi.

30 Wielka włóczęga

AJP PR7 czy Husqvarna 701 Enduro – który z nich jest lepszy na bezdrożach?

36 Królowa miasta

Yamaha X-Max 300 ma wszystko, żeby zostać królową miasta.

38 W krainie przygód

Versys 1000 czy Tracer 900 – który jest lepszym motocyklem uniwersalnym?

SERWIS

44 Dla indywidualisty

Czy warto rozważyć niedocenianą Aprilię Shiver 750 jako motocykl używany?

46 Weekendowy sofcik

Dobrze utrzymany DR 350 będzie świetnym kompanem w lekkim terenie.

48 Do pierwszej krwi

CBR 250 vs Ninja 300?Który sprawdzi się lepiej jako pierwsze sportowe moto?

60 Gdy zawiedzie ABS

Sprawdzamy, co się dzieje, gdy ABS przestanie działać i jak temu zapobiec.

64 Z podniesiona przyłbicą

Który z 12 nowoczesnych kasków szczękowych jest najlepszy?

MAGAZYN

72 Norton powraca

Odwiedzamy fabrykę jednej z najstarszych marek motocyklowych na świecie.

76 GS Challenge w nowym wydaniu

Wiele się zmieniło w organizacji GS Challenge, ale klimat imprezy pozostał ten sam. Tym razem impreza odbyła się pod Śnieżką.

77 Tatrzańska jesień

Na drugie tegoroczne spotkanie Ducatisti zjechali do Bukowiny Tatrzańskiej.

78 Od ziarenka do bochenka

Na styku Dolnego Śląska i Wielkopolski jest sporo ciekawych miejsc. Nasza propozycja weekendowego wypadu.

80 Interior to nie zabawa

Islandzkie pustkowia są równie piękne, co zdradliwe. Relacja naszego czytelnika.

SPORT

86 Złamana noga Doktora

MotoGP nabiera rumieńców przed ostatnim etapem sezonu.

90 Potrójna korona

Choć do końca sezonu zostały jeszcze dwie rundy, mamy już mistrza WSBK.

92 Czort rozdawał karty

Puchar Polski MX w Obornikach Wlkp. przyniósł sporo niespodzianek.

94 4 godziny do raju

Czwarta edycja hard enduro Red Bull 111 Megawatt zebrała spore żniwo. Do mety dojechało tylko 26 zawodników.