Motocykl poleca:

Czarne złoto - jak czytać oznaczenia na oponie

Poleć ten artykuł:

Wielu nie docenia znaczenia opon i mocno na nich oszczędza. Do czasu. Jedna sytuacja podbramkowa i... mądry Polak po szkodzie.

Wielu wpisuje na początku sezonu w Google’a pytanie „Jaka opona najlepsza do ... (i tu model motocykla)?”. Pytanie jest jak najbardziej na miejscu, bo komplet opon to wydatek przynajmniej kilku stówek, a odpowiedź nie jest łatwa. Zacznij od dopasowania rozmiaru. Generalnie najlepiej trzymaj się zaleceń producenta. Kolejno w opisie opony mamy - szerokość opony w milimetrach, procentowy stosunek szerokości bieżnika do wysokości opony, oznaczenie konstrukcji, średnica felgi w calach, indeks nośności i prędkości oraz dodatkowe oznaczenia (np. że opona jest bezdętkowa - TL).

Zwróć uwagę na indeks prędkości (oznacza najwyższą prędkość, przy której dana opona może przenosić maksymalne obciążenie, oznaczone odpowiednim symbolem) i nośności (informuje o maksymalnym obciążeniu (w kg), które może być przenoszone przez oponę przy prędkości oznaczonej odpowiednim symbolem.). Jeśli marzysz o szerszym tylnym laczku, weź pod uwagę, że może on zmienić (najczęściej na gorsze) własności prowadzenia maszyny. Mało tego – zanim wydasz kasę, zmierz, czy opona zmieści się w wahaczu, tzn. czy nie będzie o nic obcierać.

A już na pewno, zanim klikniesz „kup teraz”, sprawdź numer DOT. Są to cztery cyfry, w których zakodowano kolejny tydzień roku i rok produkcji. Jeśli chcą ci sprzedać (w promocji, a jak!) oponę oznaczoną np. 4603, to możesz wyśmiać sprzedawcę, bo 4603 oznacza, że gumę wyprodukowano w 46. tygodniu 2003 r.

W przypadku nieużywanych tzw. leżaków przyjmuje się, że przy właściwym przechowywaniu (w suchym i chłodnym pomieszczeniu, bez dostępu promieni słonecznych) zachowują one właściwości nawet przez 5 lat.

Wybór opony zależy również od twoich preferencji i typu motocykla, na którym jeździsz. Podobnie jak Laska z filmu „Chłopaki nie płaczą” musisz sobie odpowiedzieć na zaj... ważne pytanie: Jak chcę w życiu jeździć? A później dobrać odpowiednie kapcie i zacząć to robić. Dla jednego najważniejsza jest poręczność w zakrętach, dla innego długi przebieg, a dla kolejnego przyczepność na mokrym. W każdym przypadku musisz iść na kompromis, np. przyczepność na mokrym i poręczność kosztem przebiegu.

Trzeba przyznać, że spece z branży oponiarskiej nie mają łatwo, ale dzielnie usiłują pogodzić ogień z wodą. Na szczęście dzięki rozwojowi przemysłu chemicznego, latom doświadczeń oraz dążeniu do ulepszania produktów coraz lepiej im to wychodzi. Można zaryzykować twierdzenie, że kilkanaście lat temu założenie współczesnych opon sportowo-turystycznych pozwoliłoby zawodnikowi zostawić w tyle resztę stawki.

Opona - warstwa po warstwie

W zależności od potrzeb i wymagań, bieżnik opony może się składać nawet z kilku mieszanek gumy o różnych właściwościach (1). Poniżej umieszczono opasanie (2) – najczęściej pod kątem 0 st. Jego zadaniem jest utrzymanie na tyle stabilnego kształtu opony, żeby w każdych warunkach utrzymywała ona kurs. Pod opasaniem znajduje się osnowa opony (3, 4 i 5). Jest ona zbudowana z kilku – nawet pięciu – ułożonych jedna nad drugą i połączonych ze sobą mat z nylonu, rayonu lub kevlaru. W zależności od kąta ich ułożenia względem kierunku ruchu opony dzielimy na radialne (kąt 90 st.) lub diagonalne (poniżej tej wartości). Najbliżej felgi znajduje się gumowa warstwa nieprzepuszczająca powietrza. Nie można zapominać o bokach opony (6), które kończą się stopką (7). Boki odpowiadają za zachowanie motocykla w złożeniu i za tłumienie własne (czytaj: komfort).

Tagi: opony | opona

Oceń artykuł:

4.1

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij