Motocykl poleca:

Czyszczenie odzieży motocyklowej

Poleć ten artykuł:

Nie tylko motocykl potrzebuje od czasu do czasu dokładnego czyszczenia – także kurtka, kombinezon i kask odwdzięczą się za regularną pielęgnację długim okresem użytkowania. Po intensywnym sezonie warto wypucować swoją zbroję motocyklową. Jeżeli odłożymy tę czynność do wiosny, usunięcie niektórych zabrudzeń może okazać się niemożliwe.
Zobacz całą galerię

SKÓRA
Przynajmniej raz w roku motocyklista powinien zająć się pielęgnacją swojej odzieży skórzanej. Najlepiej zrobić to po zakończeniu sezonu, aby kombinezon, kurtka lub spodnie mogły przezimować wyczyszczone i zadbane, w chłodnym, ciemnym miejscu. Do dłuższego przechowywania najlepiej nadaje się bawełniany pokrowiec chroniący przed kurzem i światłem, a równocześnie zapewniający dostęp powietrza. Szczególnie staranni motocykliści pielęgnują swoją drugą skórę nie tylko jesienią, ale dodatkowo po każdej jeździe w czasie deszczu i po wysokim napromieniowaniu ultrafioletowym, występującym np. na przełęczach górskich. To, że pozostałości owadów łatwiej usunąć bezpośrednio po jeździe niż po kilku tygodniach, jest sprawą oczywistą. Osiadły na powierzchni brud należy usuwać gąbką i neutralnym roztworem mydła lub za pomocą specjalnego mydła do skóry. Nie wolno stosować agresywnych środków czyszczących lub, co gorsza, benzyny ekstrakcyjnej, gdyż te środki atakują zarówno barwnik, jak i samą skórę. W rzadko stosowanych skórach szorstkich, jak welur lub nubuk, można lekkie zabrudzenie usuwać specjalnymi szczotkami. Tych odmian skóry nie wolno po wysuszeniu w żadnym wypadku traktować tłuszczami, lecz jedynie specjalnymi sprayami impregnującymi. Na znacznie częściej spotykane skóry gładkie, po podstawowym oczyszczeniu, miękką szmatką nakłada się cienką warstwę tłuszczu do skóry. Kombinezony, które w czasie jazdy w deszczu nasiąknęły wodą, powinny schnąć w temperaturze pokojowej. W żadnym wypadku nie w pełnym słońcu lub na kaloryferze, gdyż od tego skóra sztywnieje i staje się krucha! Ten, kto swojemu kombinezonowi chciałby zafundować coś specjalnego lub po prostu nie ma chęci sam sięgnąć po gąbkę i tłuszcz, powinien oddać go do wyspecjalizowanego zakładu.



Ręczna robota: usunąć z powierzchni brud, potem nanieść cienką warstwę odpowiedniego tłuszczu do skóry i wypolerować. 

TEKSTYLIA
Czyszczenie odzieży motocyklowej wykonanej z tekstyliów jest znacznie mniej skomplikowane niż renowacja skóry. Instrukcja pielęgnacji lub symbole określające sposób prania z reguły wystarczą. W razie wątpliwości, wystarczy zatelefonować do importera, który udzieli najlepszych wskazówek. Warto tak postąpić szczególnie wtedy, gdy instrukcja zakazuje prania na mokro, co jednak zdarza się rzadko. Do czyszczenia lekkich zabrudzeń na powierzchni nadają się – podobnie jak przy skórze – gąbka i neutralne mydło. Inna rzecz, że przy tekstyliach duża ilość wody nie jest szkodliwa. Podczas gdy przy ręcznym czyszczeniu niewielkich zabrudzeń protektory mogą pozostać na swoim miejscu, to przy praniu w pralce bezwzględnie należy je wyjąć, gdyż inaczej ulegną zniszczeniu. Stosowane obecnie w większości kurtek i spodni wiatro- i wodoszczelne membrany wytrzymują bez szkody częste pranie, także w pralce. Nie wolno jednak stosować płynów zmiękczających do płukania, gdyż niszczą one membrany. Całkowicie wystarcza nieco środka do prania materiałów delikatnych i wełny. Ogólna uwaga: lepiej prać częściej z niewielką ilością lub w ogóle bez środka czyszczącego. Ważne jest także, aby dokładnie płukać, gdyż pozostałości środka piorącego znacznie ograniczają funkcjonowanie delikatnej membrany. Mocniejsze zabrudzenia należy przed praniem natrzeć margaryną. Prasowanie (nastaw żelazko na dwa punkty, bez pary) regeneruje podstawową impregnację. Okazyjne odświeżanie impregnacji dostępnymi w handlu sprayami pomaga przejściowo, o wiele trwalsza jest jednak impregnacja wykonywana przez wyspecjalizowane zakłady. Jeżeli ktoś oddaje swoją odzież motocyklową do pralni lub do czyszczenia, powinien zwrócić uwagę, aby nie uszkodzono membran np. przez przypinanie oznakowania agrafką.

Teraz kolej na pralkę: po usunięciu protektorów odzież tekstylną należy wyprać zgodnie z instrukcją. 

KASKI
Zaczynamy od pielęgnacji wizjera. Ostre środki czyszczące lub polerujące nie nadają się do tego, podobnie jak ostre ścierki lub twarde gąbki. Jeżeli ktoś ich użyje, musi się liczyć z powstaniem zadrapań, a już najmniejsze powodują w czasie jazdy w nocy lub w deszczu wystąpienie smug, drastycznie ograniczających widoczność. Brud i pozostałości owadów można usuwać namoczonym ręcznikiem i starannie spłukać lub korzystać ze specjalnego sprayu do wizjerów albo specjalnych ścierek przeznaczonych do użycia w drodze. Mocno przyklejone owady można usunąć pończochą stylonową, która nie zadrapuje wizjera. Szczególna ostrożność jest wskazana przy wizjerach, których wewnętrzną stronę pokrywa warstwa chroniąca przed zaparowaniem. Jeżeli zostanie zadrapana, nie tylko ogranicza widoczność, ale i traci swoje właściwości ochronne. Do pielęgnacji mechaniki wizjera nadaje się olej silikonowy lub wazelina. Do czyszczenia skorupy zewnętrznej najlepszy jest roztwór mydła i gąbka. Należy zwracać uwagę, aby jak najmniej wody dostało się przez szczeliny wentylacyjne do wnętrza skorupy. Kaskom ze skorupą z tworzywa termoplastycznego nowy blask zapewnią środki do pielęgnacji tworzyw sztucznych. W kaskach z duroplastów (laminat epoksydowo-szklany, karbon, kewlar) zadanie to spełnia środek do konserwacji lakieru. Najczęściej zaniedbuje się czyszczenie wnętrza. Niesłusznie. Pot i brud szczególnie lubią tam osiadać. Jeżeli tapicerkę daje się demontować, można ją wyprać ręcznie przy użyciu delikatnego środka piorącego. W innym przypadku do czyszczenia należy użyć specjalnego środka do kasków w sprayu, który usuwa brud oraz działa antybakteryjnie. Do czyszczenia wnętrza nadają się również gąbka i roztwór mydła. Ważne: nie za dużo wody i starannie wysuszyć, aby pod tapicerką nie pojawiła się pleśń.

Czyszczenie wnętrza: do tapicerki, której nie można wyjąć, służą specjalne spraye czyszczące i dezynfekujące. 

Tagi:

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij