Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Demontaż i montaż widelca

Cieknący uszczelniacz? Może nadszedł czas na wymianę oleju, a może sprężyn? Regulowałeś zawias? Wszystko jedno, co zrobiłeś, radzimy, jak szybko zdemontować i ponownie poprawnie założyć widelec teleskopowy.

Obojętnie, z jakiego powodu trzeba było wyjąć golenie widelca, ich założenie nie jest proste. Zacznij operację od dociążenia tyłu motocykla, tak aby przednie koło było w powietrzu. Najłatwiej zrobisz to, stawiając podnośnik pod spód silnika – nie zapomnij o drewnianych lub gumowych podkładkach. W przypadku maszyn sportowych przyda się podnośnik mocowany w główce ramy. Unikaj prowizorki i stabilnie mocuj bike’a. Lakierowanie zbiornika i owiewek nie jest tanie!

1 Zaczynamy od zdjęcia przedniego koła (patrz MOTOCYKL 2/ /2008, str. 102) wraz z zaciskami hamulcowymi i błotnikiem. Nie wieszaj zacisków na przewodach hamulcowych, lecz użyj kawałka drutu.

2 Przed wyjęciem goleni z półek zapamiętaj ułożenie linek i przewodów elektrycznych. Złe ich rozmieszczenie może spowodować, że sprzęgło będzie ciężko pracować lub zerwą się przewody elektryczne. A wtedy czeka cię ponowne rozbieranie bike’a i naprawa. Najlepiej zrób kilka zdjęć cyfrakiem. Przed wyjęciem zawiasu z półek zapisz ustawienia położenia śrub tłumienia i napięcia sprężyn.



Przed demontażem goleni widelca podwieś przód motocykla na pasach. Zacznij od zapisania wszystkich ustawień i wysokości wysunięcia goleni widelca z górnej półki.


3 W motocyklach sportowych bardzo ważne jest zmierzenie, o ile milimetrów golenie wystają nad górną krawędź półki (zdjęcie u góry następnej strony). Ma to wpływ na geometrię motocykla, a tym samym na jego prowadzenie. Mocno wysunięty nad półkę widelec zmniejsza wyprzedzenie i zwiększa kąt główki ramy, co poprawia poręczność. Odwrotne usatwienie poprawia stabilność jazdy.

4 Kolejne kroki dotyczą i widelców upside-down, i klasycznych. W tych ostatnich dociąganie śrub zaciskowych w dolnej półce jest mniej kłopotliwe.

5 Ponieważ do rozbiórki widelca trzeba zawsze odkręcić górne korki, poluzuj je jeszcze przed rozkręceniem dolnej półki. Najpierw częściowo odkręć śruby w górnej półce (zdjęcie A), a dopiero potem odkręć korek kluczem oczkowym lub nasadowym (zdjęcie B). Jeśli te czynności wykonasz w innej kolejności, naprężenia spowodowane zaciśnięciem górnej półki utrudnią odkręcenie korków. W efekcie siła potrzebna do ich odkręcenia będzie bardzo duża.

   
 A  B
 Poluzuj śruby w górnej półce. Najczęściej dwa obroty wystarczą.  Teraz możesz odkręcić korek, wykonany najczęściej z delikatnego aluminium.

6 Ponieważ podczas odkręcania łatwo uszkodzić sześciokątny łeb korka, warto go zabezpieczyć, owijając taśmą klejącą, i zastosować specjalny klucz nasadowy (zdjęcie C).

7 Aby po złożeniu widelec był zmontowany w półkach dokładnie w tym samym położeniu, jego oryginalne ustawienie zaznacz wodoodpornym fl amastrem (zdjęcie D).

8 Wyjątkiem jest sytuacja, gdy górne korki muszą być ustawione w określonym położeniu (np. przy mimośrodowo umieszczonych odpowietrznikach).

9 Teraz możesz poluzować śruby zaciskowe w dolnej półce i wyjąć do dołu przetarte z kurzu golenie. Pójdzie ci to łatwiej, gdy lekko je obrócisz. Dalej nic nie chce drgnąć? Oznacza to, że półka jest nadal mocno zaciśnięta lub – co gorsze – w połączeniu pojawiła się rdza. Często wystarczy lekko nacisnąć na łby poluzowanych śrub. Jeżeli to nie pomoże, śrubokrętem z możliwie grubym ostrzem ostrożnie rozsuń półkę (zdjęcie E). Nigdy nie wbijaj wkrętaka młotkiem, bo uszkodzisz goleń widelca i półkę.

   
 C  D
 Warstwa taśmy klejącej zabezpieczy eloksalowaną powierzchnię korka.  Przed demontażem zaznacz na goleni ustawienie widelca. Przyda się to do ponownego montażu.

10 Teraz można rozebrać zdemontowane golenie. Jeżeli nie czujesz się na siłach, nie kozakuj, lecz zawieź teleskopy do serwisu.

11 Po serwisie nadeszła pora na montaż widelca. Tak naprawdę wystarczy w odwrotnej kolejności powtórzyć opisane wyżej czynności, zwracając uwagę na kilka drobiazgów.

12 Przed montażem warto preparatem do odtłuszczania hamulców odtłuścić golenie w okolicy półki. Będzie to gwarancja mocnego i odpornego na obrót połączenia. Uważaj, abyś nie starł przy tym narysowanych wcześniej znaków.

13 Golenie muszą dać się wsunąć do otworów w górnej półce bez najmniejszych nawet naprężeń. Jeżeli coś będzie nie tak, może to oznaczać, że rury goleni lub półki są zwichrowane.

14 Jeżeli golenie wystają z półki na określony wymiar, kluczem dynamometrycznym dokręć śruby zaciskowe w dolnej półce (zdjęcie F).

   
 E  F
 Jeżeli golenie nie chcą się wysunąć, delikatnie rozsuń półki śrubokrętem.  

Zaciśnięcie goleni w półkach widelca jest możliwe dzięki dokręceniu śrub odpowiednim momentem.


15 Na przykład: pierwszy krok 5 Nm, drugi krok 10 Nm, trzeci krok 15 Nm. Czwarty krok to przewidziana w instrukcji wartość (najczęściej 18 Nm). Dlaczego tak robimy? Bo w wielu widelcach upside-down łożyska ślizgowe znajdują się w okolicach dolnej półki widelca i przy zbyt dużym momencie dokręcania rura może ulec delikatnemu odkształceniu. Wynik: gorsza czułość i zwiększone zużycie.

16 Jeżeli nie znajdziesz żadnych informacji o zalecanej wartości momentu, możesz założyć, że dla zwykłych widelców upside-down obowiązuje 18- -20 Nm dla śrub dolnej półki i 22-25 Nm dla śrub górnej.

17 Gdy golenie, przednie koło i zaciski hamulcowe są zmontowane, należy jeszcze raz sprawdzić wszystkie połączenia.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Cieknący uszczelniacz? Może nadszedł czas na wymianę oleju, a może sprężyn? Regulowałeś zawias? Wszystko jedno, co zrobiłeś, radzimy, jak szybko zdemontować i ponownie poprawnie założyć widelec teleskopowy.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 03:49:50
  • avatar
    zgłoś
    Doskonały artykuł zawierający precyzyjne wskazówki dla domowej naprawy motonga
    dublik, 2009-06-24 19:56:03