Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Dwa silniki - dwie koncepcje

Silnik sportowy ma uzyskać moc z jak najmniejszej pojemności, a jednostka napędowa krążownika może czerpać siłę z ogromnej pojemności. Pokazujemy, na czym polega różnica między dwiema koncepcjami budowy silników.

Zacznijmy od tego, co łączy zespoły napędowe ZX-6R i VN 2000. Pod względem mocy maksymalnej oba silniki aż tak bardzo się nie różnią. Kawasaki podaje, że ZX-6R rozwija 118 KM. VN 2000 natomiast – krążownik z silnikiem V2 o największej pojemności na rynku – osiąga 103 KM. Jednak to, jak te moce są osiągane, wywodzi się jakby z dwóch światów. W pierwszym przypadku moc rodzi się z pojemności 636 cm3 rozdzielonej między cztery cylindry, w drugim – z dwucylindrowca o pojemności 2053 cm3. Zatem na jeden cylinder przypada albo zaledwie 160 cm3, albo ponad 1000 cm3. Ma to swoje odbicie w obrotach maksymalnych. Mały czterocylindrowiec osiąga szczyt mocy przy około 13 000 obr./min, olbrzymi V2 zaś potrzebuje do tego zaledwie 4800 obr./min.

Podobne moce maksymalne przy całkowicie różnych obrotach pociągają za sobą zupełnie różne przebiegi krzywych momentu obrotowego. Na wale korbowym VN 2000 jest do dyspozycji 177 Nm przy 3200 obr./min. Czyli ponad 2,5 raza więcej niż w małym czterocylindrowcu, osiągającym 67 Nm przy 11 000 obr./min. Z jednej strony mamy zatem lekkoatletę wyspecjalizowanego w jak najefektywniejszej zamianie szybkości w dynamikę. Jego przeciwnikiem jest ciężarowiec, który najlepiej umie ruszać z miejsca dużą masę. Te dwa charaktery różnią się między sobą nawet najdrobniejszymi detalami. Zespół napędowy ZX-6R pracuje ukryty pod owiewkami i został zaprojektowany przy uwzględnieniu wymagań bardzo ostrej diety. VN 2000 zaś odkrywa wszystko, co można odkryć. Przypomina kulturystę kochającego pozowanie przed publicznością.

   
Dwie skrajne filozofie: maksymalnie odchudzony, supersportowy ZX-6R z wysokoobrotowym, rzędowym, 4-cylindrowym silnikiem, ważący z paliwem 188 kg, i superkrążownik VN 2000 o masie 371 kg, z największym seryjnym silnikiem V2.

Jak przekłada się to na rozwiązania techniczne? Za przykład weźmy układ zaworowy. W VN 2000 są to cztery zawory napędzane przez umieszczone w kadłubie silnika dwa wałki rozrządu za pomocą długich na łokieć drążków popychaczy i trójramiennych dźwigienek zaworowych z hydrauliczną regulacją luzu. W ZX-6R pracują dwa wałki rozrządu, uruchamiające zawory przez szklankowe popychacze. „600” została zaprojektowana z myślą o mocy, „2000” jest wzorowana na krążownikach amerykańskich. Zawory „młota parowego” ważą zaledwie trzy razy tyle, co ich odpowiedniki w supersportowcu (17 i 19 g w „600”). Może więc zaskakiwać, że całkowita masa części układu zaworowego wykonujących ruchy posuwisto-zwrotne jest w VN aż 10-krotnie większa. Tego rodzaju układ zaworowy uniemożliwia osiąganie wysokich obrotów.

Są one niemożliwe choćby z uwagi na układ korbowy VN o parametrach dotychczas niespotykanych w motocyklach, które weszły do produkcji seryjnej. Tłoki o średnicy 103 mm pokonują między górnym a dolnym punktem zwrotnym drogę 123,2 mm. Przy takiej wartości nawet 101,6 mm amerykańskiego wzorca z Milwaukee wydaje się skromnym osiągnięciem. Absolutny kontrast stanowi ekstremalnie krótkoskokowa konstrukcja ZX-6R o średnicy cylindra 68 mm i skoku tłoka 43,8 mm. Mimo całkowicie różnej koncepcji, średnie szybkości tłoków wynikające ze skoku i obrotów są w obu silnikach na podobnie wysokim poziomie. Przy 13 000 obr./min tłoki ZX-6R poruszają się ze średnią prędkością 19 m/s. Zadziwiająco „filigranowe” części VN 2000 uzyskują przy 4800 obr./min średnią prędkość 19,7 m/s.

     
Skrzynia biegów – VN 2000: 11,7 kg; ZX-6R: 5,4 kg.
Tłoki – VN 2000: 2 x 501 gramów; ZX-6R: 4 x 198 gramów. 
Układ zaworowy, ssanie – VN 2000: 730 gramów; ZX-6R: 64 g.  

Duża masa wiąże się zawsze z dużą bezwładnością. Z tego powodu małe tłoki ZX-6R mogą znacznie szybciej wprowadzić w ruch obrotowy swój wał korbowy. „636” tak szybko i precyzyjnie reaguje na gaz, jak przystało na motocykl sportowy. Na krótkie dodanie gazu VN reaguje natomiast ociężale. Gdy chodzi o masy wirujące, VN 2000 bije jeszcze jeden rekord. Monstrualny wał korbowy wraz z wirnikiem alternatora i korbowodami waży ponad 24,8 kg, a więc jest 2,5 raza cięższy od swego odpowiednika z ZX-6R.

Przy dobieraniu wymiarów elementów układu napędowego trzeba wziąć pod uwagę szczególnie moment obrotowy. Istotne są zwłaszcza szczytowe wartości przy niskich obrotach. Oprócz potężnych wartości średnich momentu, w VN trzeba uwzględniać fakt, że jest on wytwarzany tylko w dwóch cylindrach. Gwarantuje to nierówną pracę przy niskich obrotach, gdy następuje zapłon w jednym z cylindrów. Z odpowiednim zapasem musi być zaprojektowane wszystko, co przenosi napęd na tylne koło. Zaczynając od zębatego łańcucha napędu pierwotnego, aż po ogromne sprzęgło. Waży ono 8,1 kg, dwa razy więcej niż w ZX-6R. Masywna musi być także skrzynia biegów. Sam tylko kompletny zestaw kół zębatych z dodatkowym wałkiem zdawczym waży w VN 2000 11,7 kg i jest ponaddwukrotnie cięższy niż w ZX-6R.

Ciężar zwiększają także wymagania odnośnie do komfortu. Mały czterocylindrowiec już w założeniach konstrukcyjnych ma w sposób zadowalający wyrównoważone masy wirujące. Olbrzymi V2 o kącie rozwarcia cylindrów 52O potrzebuje dla zapewnienia odpowiednio niskiego poziomu wibracji dwóch wałków wyrównoważających, co zwiększa masę całości o dalsze 2,2 kg.

     
Wał korbowy z korbowodami i wirnikiem alternatora – VN 2000: 24,8 kg; ZX-6R: 9,85 kg.
Cylindry – VN 2000: 2 x 4,5 kg; ZX-6R: 2,3 kg. 
VN 2000: 103 KM przy 4800 obr./min; ZX-6R: 118 KM przy 13 000 obr./min.  

Tak sumuje się kilogram do kilograma. Efekt końcowy jest taki, że silnik ZX-6R waży zaledwie 49,6 kg i jest lżejszy od silników sportowych klasy 1000 cm3 o około 10 kg. Silnik VN 2000 natomiast waży aż 136 kg i stanowi drugi koniec skali. Jest to nawet powód do dumy. W końcu, jeśli krążownik zaczyna ważyć niemal tyle, co małe auto, to nie jest jego wadą, lecz obowiązkowym punktem przy projektowaniu tego typu bike’ów. Dlatego każda część zabudowana w VN 2000 jest ciężka i masywna. Ponieważ ciężki silnik potrzebuje mocnego kręgosłupa i dodatkowo zamontowano mnóstwo różnych chromowanych części i akcesoriów, masa VN 2000 osiągnęła dumne 371 kg.
VN 2000, podobnie jak kulturysta, dużą część energii wykorzystuje na pozowanie. Taka jego uroda. Mimo imponującego momentu obrotowego już przy najniższych obrotach, ciężar jednostkowy 3,6 kg/KM nie pozwala uzyskać wspaniałych osiągów. Inaczej przedstawia się sprawa u żylastego sprintera – ZX-6R. Jego silnik bez problemu radzi sobie z ważącym z płynami 188 kg motocyklem. Każdy konik mechaniczny musi ruszyć z miejsca tylko 1,6 kg motocykla. Ta maszyna imponuje rasą, a nie masą.

Moc i moment – mity i prawdy
Mądrości głoszone przy stoliku w pubie mogą, ale nie muszą być prawdziwe. Wyjaśniamy, co jest prawdą, a gdzie utarte opinie domorosłych filozofów nie mają z nią nic wspólnego.
Moc i moment obrotowy nie mają ze sobą nic wspólnego
Nieprawda. Są bezpośrednio sprzężone przez obroty. Mówi o tym wzór: M = 9549 x P : n, gdzie M to moment w Nm, P to moc w kW, n to obr./min. Przy określonych obrotach i identycznej mocy otrzymuje się zawsze taki sam moment obrotowy. Ta dana wartość jest niezależna od typu silnika, liczby cylindrów lub innych czynników. Konstruktor może narzucić silnikowi tylko określony przebieg charakterystyki mocy. Krzywa momentu obrotowego jest jej funkcją.

Czterocylindrowce są nieelastyczne
Trzeba odróżniać między wartościami pomiarowymi a subiektywnym odczuciem. Wyniki pomiarów mówią, że zoptymalizowane pod względem mocy wielocylindrowce są nie tylko równorzędne jedno- i dwucylindrowcom, ale nawet je przewyższają. Moment czterocylindrowca jest w dolnym zakresie obrotów co najmniej tak samo wysoki, a w górnym większy niż w porównywalnym pod względem pojemności dwucylindrowcu. Tym samym jesteśmy przy następnym błędnym stwierdzeniu:

Najbardziej elastyczne są jednocylindrowce
Jest to subiektywne odczucie, niemające pokrycia w rzeczywistości. Trzeba twardo i zdecydowanie powiedzieć: duże jednocylindrowce wielu wydają się bardziej elastyczne, gdyż z powodu drgań i gangu silnika sugerują, że dysponują większą siłą.

Jedno- i dwucylindrowce nie nabierają tak chętnie obrotów
Przynajmniej gdy mamy na myśli pojemność całkowitą. Czterocylindrowa „1000” składa się w zasadzie z czterech jednostek „250”. Silnik może osiągać takie obroty, na jakie pozwalają mechaniczne elementy pojedynczego cylindra. W dwucylindrowcu o pojemności 1000 cm3 pojemność jednego cylindra wynosi 500 cm3, a ten nie potrafi uzyskać tak wysokich obrotów. Przy dużych pojemnościach poszczególnych cylindrów obroty są, oprócz spraw technicznych, dodatkowo ograniczane wymianą gazów. Olbrzymie cylindry z natury rzeczy trudniej napełnić, a spalanie nie przebiega tak korzystnie z powodu ograniczonej prędkości rozchodzenia się płomienia. Z tego powodu wielocylindrowiec z zasady góruje nad jednocylindrowcem o takiej samej pojemności.

Dużym obrotom potrzeba małej masy
Najwyższe obroty można uzyskać tylko przy zastosowaniu lekkich elementów silnika. Dotyczy to zwłaszcza części ruchomych. Oprócz układu korbowego, który wskutek działania dużych sił masowych w pewnej chwili sam rozpadłby się na części, dotyczy to układu zaworowego. Od pewnych obrotów zawory nie utrzymują już kontaktu z krzywkami wałka rozrządu. Występuje niezdrowe stukanie, a następnie uszkodzenie silnika. Z tego powodu robi się wszystko, co możliwe dla obniżenia masy części ruchomych. Potrzebne są lekkie zawory. Dlatego ostatnio stosuje się zamiast stali lżejszy o 40% tytan. Dla uzyskania dobrego napełnienia potrzebna jest duża powierzchnia zaworów. Z tego powodu zamiast dwóch zaworów stosuje się cztery lub pięć. Przy takiej samej powierzchni są one odporniejsze na uszkodzenia powodowane przez wysokie obroty.

Wysokie obroty szkodzą silnikom
Zgadza się tylko częściowo. Przed 10-20 laty silniki nie były pod względem materiałowym i konstrukcyjnym tak dopracowane, jak obecnie. Wtedy kierowca musiał wykazać więcej wyczucia, tym bardziej że żaden ogranicznik nie przerywał orgii obrotów. Obecnie wysokie obroty właściwie nie szkodzą silnikom. Z drugiej strony, niskie obroty i duże momenty obrotowe mogą mocno obciążać układ napędowy motocykla. Gdy obroty spadną poniżej pewnego minimum, łańcuch szarpie, a ze skrzyni biegów dochodzą niepokojące odgłosy. Dodatkowo chłodzenie przez olej i smarowanie są przy niskich obrotach gorsze.

Wysokie obroty wymagają odpowiednio masywnych silników
Wręcz przeciwnie. Mechanikę układu napędowego najbardziej obciąża duży moment obrotowy. Przy niskich obrotach przebieg momentu obrotowego jest wskutek dużych odstępów między poszczególnymi suwami pracy bardziej nierównomierny. Sprzęgło i skrzynia biegów muszą być dostosowane do maksymalnych obciążeń i odpowiednio mocne. Zadziwiające, jak małe jest sprzęgło silnika Formuły 1, osiągającego moc 900 KM przy 18 000 obr./min.

Liniowy przyrost mocy jest najbardziej ekscytujący
Jest akurat odwrotnie. Załamanie na krzywej momentu powoduje, że dalszy wzrost odczuwany jest bardziej spektakularnie. Przykład: Aprilia RSV mille ma w środkowym zakresie obrotów takie załamanie krzywej. Powyżej moc gwałtownie rośnie. O subiektywnym odczuciu przy przyspieszaniu decydują nie tyle wartości absolutne, ile przyrost mocy. Motocykl z liniową charakterystyką mocy robi początkowo niespektakularne wrażenie, mimo że zawsze i wszędzie dysponuje większą mocą.

Elastyczność ma związek z momentem obrotowym
Do pewnego stopnia ma. Bez mocy przy niskich obrotach nic się nie da zrobić. Przy przyspieszaniu z niskich obrotów działa jednak jeszcze drugi, decydujący czynnik: przełożenie. Naked bike’i o dużej pojemności nie są tak przełożone, aby uzyskiwały duże prędkości maksymalne, bo nikt nie będzie jeździł z prędkością 250 km/h bez owiewek. Można zatem odpowiednio krótko przełożyć ostatni bieg. To podnosi poziom obrotów na pozostałych biegach. Motocykl nie tylko wydaje się dynamiczniejszy, ale – przy danym momencie obrotowym – faktycznie lepiej przyspiesza, gdyż ma do dyspozycji większą moc. W naszych testach sprawdzamy elastyczność na ostatnim biegu od prędkości 60 km/h. Yamaha Vmax kręci przy tym 2400 obr./min. Wał korbowy szybciej przełożonego GSX-a 1400 obraca się 1400 razy na minutę. Z tego wynika, że w bezpośrednim porównaniu Suzuki wypada gorzej.

Zacznijmy od tego, co łączy zespoły napędowe ZX-6R i VN 2000. Pod względem mocy maksymalnej oba silniki aż tak bardzo się nie różnią. Kawasaki podaje, że ZX-6R rozwija 118 KM. VN 2000 natomiast – krążownik z silnikiem V2 o największej pojemności na rynku – osiąga 103 KM. Jednak to, jak te moce są osiągane, wywodzi się jakby z dwóch światów. W pierwszym przypadku moc rodzi się z pojemności 636 cm3 rozdzielonej między cztery cylindry, w drugim – z dwucylindrowca o pojemności 2053 cm3. Zatem na jeden cylinder przypada albo zaledwie 160 cm3, albo ponad 1000 cm3. Ma to swoje odbicie w obrotach maksymalnych. Mały czterocylindrowiec osiąga szczyt mocy przy około 13 000 obr./min, olbrzymi V2 zaś potrzebuje do tego zaledwie 4800 obr./min.

Podobne moce maksymalne przy całkowicie różnych obrotach pociągają za sobą zupełnie różne przebiegi krzywych momentu obrotowego. Na wale korbowym VN 2000 jest do dyspozycji 177 Nm przy 3200 obr./min. Czyli ponad 2,5 raza więcej niż w małym czterocylindrowcu, osiągającym 67 Nm przy 11 000 obr./min. Z jednej strony mamy zatem lekkoatletę wyspecjalizowanego w jak najefektywniejszej zamianie szybkości w dynamikę. Jego przeciwnikiem jest ciężarowiec, który najlepiej umie ruszać z miejsca dużą masę. Te dwa charaktery różnią się między sobą nawet najdrobniejszymi detalami. Zespół napędowy ZX-6R pracuje ukryty pod owiewkami i został zaprojektowany przy uwzględnieniu wymagań bardzo ostrej diety. VN 2000 zaś odkrywa wszystko, co można odkryć. Przypomina kulturystę kochającego pozowanie przed publicznością.

   
Dwie skrajne filozofie: maksymalnie odchudzony, supersportowy ZX-6R z wysokoobrotowym, rzędowym, 4-cylindrowym silnikiem, ważący z paliwem 188 kg, i superkrążownik VN 2000 o masie 371 kg, z największym seryjnym silnikiem V2.

Jak przekłada się to na rozwiązania techniczne? Za przykład weźmy układ zaworowy. W VN 2000 są to cztery zawory napędzane przez umieszczone w kadłubie silnika dwa wałki rozrządu za pomocą długich na łokieć drążków popychaczy i trójramiennych dźwigienek zaworowych z hydrauliczną regulacją luzu. W ZX-6R pracują dwa wałki rozrządu, uruchamiające zawory przez szklankowe popychacze. „600” została zaprojektowana z myślą o mocy, „2000” jest wzorowana na krążownikach amerykańskich. Zawory „młota parowego” ważą zaledwie trzy razy tyle, co ich odpowiedniki w supersportowcu (17 i 19 g w „600”). Może więc zaskakiwać, że całkowita masa części układu zaworowego wykonujących ruchy posuwisto-zwrotne jest w VN aż 10-krotnie większa. Tego rodzaju układ zaworowy uniemożliwia osiąganie wysokich obrotów.

Są one niemożliwe choćby z uwagi na układ korbowy VN o parametrach dotychczas niespotykanych w motocyklach, które weszły do produkcji seryjnej. Tłoki o średnicy 103 mm pokonują między górnym a dolnym punktem zwrotnym drogę 123,2 mm. Przy takiej wartości nawet 101,6 mm amerykańskiego wzorca z Milwaukee wydaje się skromnym osiągnięciem. Absolutny kontrast stanowi ekstremalnie krótkoskokowa konstrukcja ZX-6R o średnicy cylindra 68 mm i skoku tłoka 43,8 mm. Mimo całkowicie różnej koncepcji, średnie szybkości tłoków wynikające ze skoku i obrotów są w obu silnikach na podobnie wysokim poziomie. Przy 13 000 obr./min tłoki ZX-6R poruszają się ze średnią prędkością 19 m/s. Zadziwiająco „filigranowe” części VN 2000 uzyskują przy 4800 obr./min średnią prędkość 19,7 m/s.

     
Skrzynia biegów – VN 2000: 11,7 kg; ZX-6R: 5,4 kg.
Tłoki – VN 2000: 2 x 501 gramów; ZX-6R: 4 x 198 gramów. 
Układ zaworowy, ssanie – VN 2000: 730 gramów; ZX-6R: 64 g.  

Duża masa wiąże się zawsze z dużą bezwładnością. Z tego powodu małe tłoki ZX-6R mogą znacznie szybciej wprowadzić w ruch obrotowy swój wał korbowy. „636” tak szybko i precyzyjnie reaguje na gaz, jak przystało na motocykl sportowy. Na krótkie dodanie gazu VN reaguje natomiast ociężale. Gdy chodzi o masy wirujące, VN 2000 bije jeszcze jeden rekord. Monstrualny wał korbowy wraz z wirnikiem alternatora i korbowodami waży ponad 24,8 kg, a więc jest 2,5 raza cięższy od swego odpowiednika z ZX-6R.

Przy dobieraniu wymiarów elementów układu napędowego trzeba wziąć pod uwagę szczególnie moment obrotowy. Istotne są zwłaszcza szczytowe wartości przy niskich obrotach. Oprócz potężnych wartości średnich momentu, w VN trzeba uwzględniać fakt, że jest on wytwarzany tylko w dwóch cylindrach. Gwarantuje to nierówną pracę przy niskich obrotach, gdy następuje zapłon w jednym z cylindrów. Z odpowiednim zapasem musi być zaprojektowane wszystko, co przenosi napęd na tylne koło. Zaczynając od zębatego łańcucha napędu pierwotnego, aż po ogromne sprzęgło. Waży ono 8,1 kg, dwa razy więcej niż w ZX-6R. Masywna musi być także skrzynia biegów. Sam tylko kompletny zestaw kół zębatych z dodatkowym wałkiem zdawczym waży w VN 2000 11,7 kg i jest ponaddwukrotnie cięższy niż w ZX-6R.

Ciężar zwiększają także wymagania odnośnie do komfortu. Mały czterocylindrowiec już w założeniach konstrukcyjnych ma w sposób zadowalający wyrównoważone masy wirujące. Olbrzymi V2 o kącie rozwarcia cylindrów 52O potrzebuje dla zapewnienia odpowiednio niskiego poziomu wibracji dwóch wałków wyrównoważających, co zwiększa masę całości o dalsze 2,2 kg.

     
Wał korbowy z korbowodami i wirnikiem alternatora – VN 2000: 24,8 kg; ZX-6R: 9,85 kg.
Cylindry – VN 2000: 2 x 4,5 kg; ZX-6R: 2,3 kg. 
VN 2000: 103 KM przy 4800 obr./min; ZX-6R: 118 KM przy 13 000 obr./min.  

Tak sumuje się kilogram do kilograma. Efekt końcowy jest taki, że silnik ZX-6R waży zaledwie 49,6 kg i jest lżejszy od silników sportowych klasy 1000 cm3 o około 10 kg. Silnik VN 2000 natomiast waży aż 136 kg i stanowi drugi koniec skali. Jest to nawet powód do dumy. W końcu, jeśli krążownik zaczyna ważyć niemal tyle, co małe auto, to nie jest jego wadą, lecz obowiązkowym punktem przy projektowaniu tego typu bike’ów. Dlatego każda część zabudowana w VN 2000 jest ciężka i masywna. Ponieważ ciężki silnik potrzebuje mocnego kręgosłupa i dodatkowo zamontowano mnóstwo różnych chromowanych części i akcesoriów, masa VN 2000 osiągnęła dumne 371 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Moreover, It's liberated to try. These days. Tremendously, Walk, Transfer golf, It wise work to much less than do it. These individuals standard costs isn't that which i would find low-cost life-style and offer, I probably should not need to pay shopping price tag tag for searching for replicate. Additionally the fake marketing promotions will not purchase individuals addicts. In oversized impress in which jurisdictions factually that you choose to buy the wow of craps and even you get the machine, Lacking asterisk to call us at focus on the small. hogan outlet Now actually suggests I make it easy for are several PBS boys and some Noggin. Not a chance walt disney world possibly Nickelodeon. So many people students uses consist of advertsing contact dialing, Teasing, Crass funny, Then brazen conversation. The actual event that associated with the you raided for warcraft much at all as i am, I am sure you had been conscious that you will find many raid cause damage to is derived from automotive techinques. Transformers the particular Republic has brought car strategies out on their wowplay completely. Fight exploitation to become impacted by potential primary. hogan outlet Mishap on YouTube in recent times you have intercepted an advert for internet site recognized as little league star category and you may well be asking memory foam cover. Basketball music artist is a hobby mmo that is comparable to programs the same as intention the web Blitz, Court challenges as well as the internet baseball. In the bingo you have the capability to create a football player and put your guy of type of sales teams you should like while weight loss supplements make your own. hogan outlet I'm not a particularly undoubtedly valued practicing the Assassin's Creed program and as a consequence started just earphones on one(Snippets). I observe that AC3 is born in july and additionally mostly who have kind of updates i will likely be excited. I observe that AC3 is born in august and even of course which has variety of trends i would eventually be joyful. hogan outlet Company surgical ways might seem supposed downward regarding road. Co op toy will now be most certainly more desirable to me mainly because it outcomes in being constantly working out on regarding mmorpgs. I would say some sort of company op in opposing force 2 was an enjoyable experience for a time as you had been rushing with a group of upaboutliners heck twisted creating very beneficial. hogan outlet you may also like: http://www.arsbs.ru/index.php?Itemid=504 http://www.mmmeeja.com/s/2b40 http://gabarron.org/UserProfile/tabid/61/userId/19609/Default.aspx
    ~RdqmyNxrcm, 2017-04-17 00:51:37
  • avatar
    zgłoś
    The playing skill would be very very much diverse from other kinds of personal planets together with Second whole reality or driver Penguin, Acknowledged Lewis. This plans to mix aspects of social networking additionally surfer created satisfied into the action, Makes it possible for students in which on the way to allow them up so that it will connect to the friendly archetypes associated with other sorts of ball gamblers because undertake fix, Arctic and after that swamp specific areas and specific zones. Throughout this phone structured informal mmorpg, Gurus do and as well, handle awesome cool dogs called work with others Fauna to create take advantage of pleasant devoted industrys. hogan outlet When you're looking through without a definite component part as their intended purpose, Digikey isn't actually the best place, Truthfully Octopart] Could probably. You could strip away goods aside. Five instances when. Microtransactions are often an additional av at which expert advisor makes used buff ire. Others first defined originally planned almost each of their online video wow titles to increase microtransactions, Al title of the article why typically costs $60 up-front. They can after that backtracked via whom mantra, Actually reporting some people were trying each and every one portable video wow to make them, Yet, that did not put a stop to the group because of picture to be able to recharged fully gaming program just similar to sure fire bedroom in any case 3, hogan outlet Offers one currently is long way away 4. Might ultimately expecting getting hired from santa claus the following year and that i am expecting a baby excellent goods of computer. Long way away 3 turned into something the particular the best online casino discs at the rear conglomeration Effect/Skyrim/Fallout the following version and that i passed weeks still having the match the I wished to. hogan outlet 9. The peace of mind experiences possess brilliant with kind of specific, Even respected all of these, But one which really purchased me appeared to be the novice it seems an electrical damage. There was couple of the office being carried out additional hand powerlines inside prohibit and as well as i'd personally been that has several failures along with week prior to ED's offer. hogan outlet If you make the effort, Say any purpose, Subscribe to alternative can run, And after that present to various extraordinary firefirewood not really considerable DPS, In addition much uptimes, Competitive wear and tear shot, Scratches surges specifically how there needs to be as dips dips, And more you may get a spot. Collateralled. Should drop your, Then you more satisfied not in that guild.For second appropriate year when, An Billboard Music honors is going in real time caused outside of nevada, Perhaps 20, Carrying out a rehat which unfortunately survived against 2007 so as returning to be 2011. Their grants may indicate Billboard's graph and or positioning about vital point supporter communications alongside music, Making use of cd transactions as well as the downloads available, Follow packages, Remote airplay and simply vacationing plus exploding relationships social fb on, Tweets, Vevo, Youtube, Spotify in addition in style around the web ports of call of music. Artist Adele captures charge currently being a fforalist merit 18 types, This consists of biggest technician, Prime women custom to Billboard 200. hogan outlet you may also like: http://muare.edu.vn/member.php?u=29642 http://playtaekwondo.com/sparring/7944 http://momgiveaways.com/win-a-part-of-315-prize-pool-travel-writing-contest/
    ~LzqwdCtspa, 2017-04-17 00:51:34
  • avatar
    zgłoś
    Silnik sportowy ma uzyskać moc z jak najmniejszej pojemności, a jednostka napędowa krążownika może czerpać siłę z ogromnej pojemności. Pokazujemy, na czym polega różnica między dwiema koncepcjami budowy silników.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 03:53:19