Motocykl poleca:

Kaski typu jet

Poleć ten artykuł:

Kaski typu jet to coś nie tylko dla skuterowców. Używa ich również wielu motocyklistów jeżdżących po mieście i lubiących smak much na zębach.
kaski-typu-jet-test-1024-01-main.jpg Zobacz całą galerię

Kaski typu jet królują latem choćby dlatego, że zapewniają jeźdźcom na motocyklach i skuterach przyjemny powiew na twarzy. W salonach nie brak garnków wyposażonych w duże szyby chroniące przed wiatrem i fruwającymi robalami. Wybraliśmy dziewięć z nich. Oprócz testu odporności na uderzenie, przeprowadzonego przez TÜV, sprawdziliśmy je również podczas jazdy. Przetestowaliśmy je, jeżdżąc na naked bike’u, bo jedynie nieobudowany motocykl zapewnia w miarę swobodny przepływ powietrza, bez którego nie można ocenić aerodynamiki i stopnia wytłumienia. Nolan i Schuberth stosują odczepiane ochraniacze/pałąki chroniące dolną szczękę, ale ze względu na konieczność uzyskania porównywalności wyników kaski te wystąpiły bez owych elementów.



Oceniając poszczególne kaski, zwróciliśmy uwagę na następujące kryteria:

Dopasowanie i zachowanie w trakcie eksploatacji (maks. 20 punktów). Na ile pewnie kask siedzi na głowie? Czy nie gniecie? Zwróciliśmy też uwagę na jakość podszewki i pole widzenia oraz na przydatność dla noszących okulary. Czasem stanowią one bowiem utrudnienie, np. w kaskach Shark i X-Lite. Okularnicy polubią natomiast Shoeia.

Aerodynamika (maks. 10 punktów). Jak dużym obciążeniom podlega kark, gdy motocykl jedzie 100 i 150 km/h? Test polegał między innymi na przekręcaniu głowy podczas jazdy w lewo i w prawo. Chodziło o to, aby sprawdzić, czy wizjer się przy tym nie otwiera oraz aby stwierdzić, czy nie pojawia się nieprzyjemne unoszenie kasku.

Przewiew (maks. 5 punktów). Ocenie podlegało, na ile duże szyby chronią twarz przed pędem powietrza. Szczególnie dobrze wypadły pod tym względem Nolan i Schuberth, które nawet powyżej 150 km/h zapewniają za szybą duży spokój.

Akustyka (maks. 10 punktów). Z racji budowy, kaski typu jet są głośniejsze od integrali. Przy prędkości 100 km/h w kaskach Schuberth i Shoei hałas dokuczał najmniej. Najgłośniejsze okazały się Caberg i HJC.

Poręczność (maks. 10 punktów). Jak wygodne jest wkładanie i zdejmowanie kasku, na ile pewne i łatwe w obsłudze jest zapięcie? Czy obsługa lub wymiana wizjera to bułka z masłem, czy droga przez mękę? Pod tym względem najlepiej wypadły Shark i X-Lite.

Wykończenie i wyposażenie (maks. 10 punktów). Jak starannie jest wykonany kask, jak spasowano poszczególne elementy, czy szczeliny są duże? Czy wyściółkę i cheek pady można wymienić? Co należy do wyposażenia dodatkowego? Ekstra punkty przyznaliśmy za blendę przeciwsłoneczną. Ich maksymalną liczbę otrzymały bogato wyposażone kaski Nolan i Schuberth.

Wentylacja (maks. 5 punktów). Oprócz działania (wyczuwalne chłodzenie), ocenialiśmy też obsługę klawiszy. Tu wzorcowy okazał się kask Schuberth.

Tagi: Arai | Caberg | HJC | IXS | Nolan | Schuberth | Shark | Shoei | X-lite

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij