Motocykl poleca:

Łańcuchy motocyklowe, co i jak: liczy się napięcie

Poleć ten artykuł:

Łańcuch w twoim motocyklu wisi jak rozciągnięty sznurek od prania? Musisz go naciągnąć - to jasne. Podpowiadamy, jak zrobić to poprawnie, i na co zwrócić uwagę przy naciąganiu.

Zobacz całą galerię

Zwykły łańcuch rolkowy od dawna jest najpopularniejszym rozwiązaniem w motocyklach. Dlaczego? Bo jest tani, łatwy w obsłudze i charakteryzuje się najmniejszymi stratami energii. Tarcie w łańcuchu pochłania 5-7% dostarczonej do niego energii. Gdy go zaniedbasz, zabrudzisz i nie będziesz czyścił, straty mogą wzrosnąć do nawet 10%. Ale to i tak mniej niż przypadku napędu wałem i dwóch przekładni kątowych: w tym przypadku straty wynoszą co najmniej 7-10%. Oczywiście wał wymaga minimalnej obsługi (raz na jakiś czas czeka cię wymiana oleju w przekładni), ale ze względu na sporą masę pogarsza pracę tylnego zawieszenia.  

Wiem, jest jeszcze pas zębaty. I on ma słabe oraz mocne strony. Do plusów trzeba zaliczyć niewielkie straty spowodowane tarciem (ok. 5%), brak obowiązku smarowania i całkiem spore przebiegi. Żeby pas mógł przenosić duże moce, musi być szeroki, co wymaga zapewnienia mu sporo miejsca. Na dodatek koła pasowe są ogromne, a więc ciężkie. Dlatego zadomowiły się w Harleyach, Buellach i customach. Nic nie wskazuje, żeby coś miało się tu zmienić. Co zrobić, żeby łańcuch pracował jak najdłużej? Najważniejsze są tu stopień zużycia obu zębatek (napędowej i zdawczej) oraz to, w jakich warunkach pracuje łańcuch. Podczas jazdy kurz i woda wdzierają się między płytki, powodując ich zużycie. Dlatego warto wyczyścić i nasmarować łańcuch. Dla jego trwałości ważną sprawą jest też to, czy jest właściwie napięty. Jak to zrobić? O tym dalej.

Chwila na przygotowanie

Przede wszystkim tak ustaw motocykl, żeby tylne koło swobodnie się obracało; nie stawiaj go więc na bocznym podnóżku! Zgaś silnik, wrzuć luz. Przed pomiarem naciągu wyczyść łańcuch z kurzu i smaru. Smarowanie zostaw na koniec, bo pomiar naciągu czystego łańcucha założonego na czyste zębatki jest dokładniejszy i łatwiejszy niż gdy do rąk będzie się kleił trudny do zmycia smar.

Sprawdź, czy znajdująca się z przodu, przy osi wahacza gumowa prowadnica nie jest uszkodzona lub przetarta. Jeśli jest z nią coś nie tak, trzeba ją koniecznie wymienić, w przeciwnym razie łańcuch będzie ocierał o wahacz, co spowoduje dodatkowe zużycie łańcucha i może poważnie uszkodzić wahacz.

Do regulacji napięcia łańcucha będziesz potrzebował: kluczy do poluzowania osi koła, kluczy oczkowych i płaskich do właściwego ustawienia napinaczy oraz zwykłej linijki.

Nie zapomnij

Pierwszą rzeczą jest precyzyjne ustawienie zębatek w jednej płaszczyźnie, dzięki czemu przednie i tylne koło będą toczyły się po jednym śladzie. Pamiętaj też, że w ustawionym na centralnym podnóżku, nieobciążonym motocyklu, z tylnym kołem wiszącym w powietrzu, łańcuch jest najluźniejszy.  

Znajdź napięcie

Nie zapomnij, że gdy tylne zawieszenie ugina pod się ciężarem bikera, pasażera i bagażu, tylna oś (czyli środkowy punkt obrotu tylnego koła, a więc również zębatki napędowej) oddala się od wałka wychodzącego ze skrzyni biegów (na nim jest osadzona zębatka zdawcza), co powoduje, że łańcuch się napina. Wyjątków jest kilka, żeby wymienić off-roadowe BMW G 450.

Z biegiem czasu łańcuch się rozciąga, tyle że nie tak samo na całej długości. Nierównomiernie ścierają się też obie zębatki, które mogą przybierać jajowaty kształt. Powoli jedną ręką obracaj tylnym kołem i ze zmienną siłą naciskaj drugą ręką łańcuch do góry w jego dolnej części. W ten sposób znajdziesz miejsce, w którym łańcuch jest najmocniej napięty. W tym punkcie zmierz jego luz.

Co mówią oznaczenia na łańcuchu

W katalogach typ łańcucha jest oznaczany trzycyfrowymi liczbami. Na przykład oznaczenie 525 wynika z podziałki łańcucha, czyli odstępu od środka jednego sworznia do środka następnego wyrażonego w calach (w tym przypadku 5/8) i wewnętrznej szerokości tulejki (tu: 5/16 cala). Poniżej podajemy rodzaje najczęściej spotykanych rozmiarów łańcuchów oraz odpowiadające im wymiary.

Łańcuch 532 to tak naprawdę łańcuch 530 ze wzmocnionymi rolkami. Z tego powodu – mimo identycznej podziałki – wymaga stosowania innych zębatek. Ta sama uwaga dotyczy modeli 630 i 632.  

Typ łańcucha  Podziałka x szer. w calach

415 1/2 x 3/16

420 1/2 x 1/4

428 1/2 x 5/16

520 5/8 x 1/4

525 5/8 x 5/16

530 5/8 x 3/8

532 5/8 x 3/8

630 3/4 x 3/8

632 3/4 x 3/8

 

Tagi: łanuchy motocyklowe | łańcuch motocyklowy

Oceń artykuł:

2.4

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij