Motocykl poleca:

Metzeler Roadtec Z6 2003

Poleć ten artykuł:

Chyba tylko czarodziej umiałby sprostać wszystkim wymaganiom stawianym idealnym oponom sportowo-turystycznym. Metzeler Roadtec Z6 można uznać za krok w kierunku doskonałości.

Dobra opona sportowo-turystyczna musi wykazać się odpowiednią przyczepnością do nawierzchni tak suchej, jak i mokrej, zarówno w podczas jazdy w ośnieżonych Alpach, jak i w gorącej Afryce. Opona musi być stabilna przy dużych prędkościach, posłuszna w ciasnych łukach i oczywiście sprzyjać komfortowi jazdy. A do tego wszystkiego każdy motocyklista wymaga jeszcze jak najdłuższego okresu eksploatacji, by jak najrzadziej wydawać sporą kasę.

W grupie opon sportowo-turystycznych jak dotychczas dobrą sławą cieszy się Metzeler ME Z4, a tymczasem producent już zaprezentował jego następcę – Roadtec Z6. Najważniejszymi cechami tej radialnej opony są stalowe opasanie ustawione pod kątem 0º oraz technologia CMT (Contour Modelling Technology). Gwarantuje ona, iż bieżnik zawsze dużą powierzchnią przylega do jezdni, bez względu na kąt pochylenia w zakręcie. Kształt bieżnika i jego głębokość zapewniają oczywiście doskonałe odprowadzanie wody, a przy suchej nawierzchni charakteryzują się dobrą przyczepnością. Mieszanka gumy użyta do produkcji Roadteców Z6 zawiera dużą domieszkę składnika Silica, co zwiększa przyczepność opony do mokrej jezdni. Skład masy gumowej został tak dobrany, aby zapewnić znakomitą przyczepność opony bez względu na temperaturę.



Test nowych opon przeprowadziliśmy, montując je na Kawasaki Z 1000. Na przełomie października i listopada były ku temu idealne warunki pogodowe: deszcz i chłód, co mogło ułatwić obnażenie słabości Roadteców Z6. Ponieważ nie dysponowaliśmy tylnymi oponami o rozmiarze zalecanym przez producenta Z 1000, zamiast 190/50 ZR 17 na felgi 6,00 x 17 zamontowaliśmy opony o rozmiarze 180/55. Trudno powiedzieć, jak ważna była ich mniejsza szerokość, ale Z 1000 na nowych oponach Metzelera stał się rzeczywiście bardziej zwrotny i „neutralny”. Prowadząc próby na torze wyścigowym, aby sprawdzić granicę przyczepności, obniżyliśmy ciśnienie w oponach stosownie do temperatury chłodnego asfaltu, wynoszącej 6 OC, z zalecanych do jazdy w ruchu ulicznym z 2,5 i 2,9 bara do odpowiednio 1,9 i 1,8 bara. Już po dwóch okrążeniach, po rozgrzaniu, opony Roadtec umożliwiały wykorzystywanie pełnego pochylenia Kawasaki i bardzo dobrze wyczuwało się granic ę przyczepności. Co jeszcze bardziej zaskakuje, nawet przy ciśnieniu zalecanym do jazdy w ruchu ulicznym, kiedy opony miały wciąż jeszcze letnią temperaturę, ich przyczepność i stabilność jazdy prawie się nie obniżyły.

Podobnie nienaganną stabilność zaprezentowały nowe opony na autostradzie i podczas jazdy w deszczu po niewielkich wzniesieniach. Przyczepność na mokro plasuje opony Roadtec na najwyższym poziomie w swojej kategorii. Reasumując, opony Roadtec Z6 udało się skonstruować tak, że są naprawdę posłuszne, stabilne, dobrze przyczepne do suchej i mokrej nawierzchni i dokładnie wyczuwalne. Na razie nie byliśmy w stanie zbadać tego, co z punktu widzenia amatorów dłuższych wypraw wydaje się najważniejsze: trwałości. Będziemy jednak tak długo użytkować testowane opony, jak długo pozwoli na to wskaźnik zużycia bieżnika, a potem o wyniku poinformujemy was najszybciej, jak będzie to możliwe.

Opony Roadtec Z6 są oferowane w następujących rozmiarach: 110/70, 120/60 i 120/70 na 17-calowe koło przednie, 110/80 i 120/80 na 18-calowe koło przednie oraz w zakresie od 150/70 do 190/50 na 17-calowe koło tylne oraz tylko 160/60 na 18-calowe koło tylne.



Tagi:

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij