Motocykl poleca:

Napęd wtórny: łańcuch i wał

Poleć ten artykuł:

Chwile, gdy silnik przekazuje na tylne koło maksymalny moment obrotowy, są dużym wyzwaniem dla układu napędowego. Zadanie jest tym trudniejsze, że moc przenoszona z silnika wpływa też na pracę tylnego zawieszenia.   

Napęd wtórny: Łańcuch i wał Zobacz całą galerię

Wbijasz jedynkę i kręcisz aż do odcinki. Przednie koło BMW S 1000 RR odrywa się od asfaltu, a silnik błyskawicznie przelatuje przez cały zakres obrotowy. Na krótką chwilę łańcuch napędzający tylne koło jest rozciągany z siłą bliską jego zerwania. Jest ona tym większa, że sumują się tu przełożenia pojawiające się między wałem korbowym a zębatką zdawczą, powodując potężny wzrost momentu obrotowego. Gdy na wale korbowym silnik rozwija ok. 115 Nm, przełożenia na sprzęgle (1:1,65) oraz w skrzyni biegów na pierwszym biegu (1:2,64) zwiększają maksymalny moment obrotowy (z czysto matematycznego punktu widzenia) do około 501 Nm. Jeśli od tego wyniku odejmiemy około 4% strat wynikających z tarcia (w łożyskach i na przełożeniu kół zębatych), moment obrotowy na wałku zdawczym skrzyni biegów wyniesie 480 Nm.

Przy seryjnej zębatce z 17 zębami (realna średnica 92 mm) łańcuchem szarpie wtedy siła ok. 10 480 Nm, a bardziej obrazowo: 1060 kg. A przecież sworznie łączące ogniwa łańcucha mają średnicę zaledwie nieco ponad 5 mm! Więcej – łańcuchy wyczynowe dają sobie radę z dynamiczną siłą rozciągającą przekraczającą granicę 3500 kg. Obciążenie łańcucha wzrasta też podczas jazdy po dziurach oraz na skutek twardej zmiany biegów. Dlatego margines bezpieczeństwa ustawiono tu na niespotykanym nigdzie indziej poziomie 300%.

Niewidzialna sprężyna

Przyłożona do zębatki tylnego koła siła powoduje nie tylko jego napęd, ale także oddziałuje na sposób pracy tylnego zawieszenia. Zwróć uwagę, że podczas dynamicznego przyspieszania układ sił powoduje, że tył motocykla unosi się, a amortyzator lub amortyzatory są rozciągane. Więcej o tym, jak pracuje zawieszenie, znajdziesz w ramce po lewej.

Mimo wypełnienia ogniw smarem, nieosłonięty niczym łańcuch wymaga dodatkowego smarowania rolek i ogniw.

Wał dla wygodnych

Dla tych, którzy nie lubią babrać się z puszką smaru (musisz o nim pamiętać co 300-500 km), wymyślono maszyny napędzane wałem. Ten rodzaj napędu jest długowieczny, praktycznie bezobsługowy i do tego czysty. Moc na tylne koło przenosi przekładnia kątowa ze stożkowymi kołami zębatymi pracującymi w kąpieli olejowej.

Tagi: napęd wtórny | technika | łańcuch | wał

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij