Motocykl poleca:

Naprawa pompy hamulcowej

Poleć ten artykuł:

Jeśli podczas hamowania słychać pisk, a maszyna – zamiast ostro wytracać prędkość – zwalnia topornie, winę za to ponoszą zapuszczone hamulce. Tym razem wgryzamy się w temat hebli, a konkretnie naprawy pompy hamulcowej.

Naprawa pompy hamulcowej Zobacz całą galerię

Zapuszczone elementy hydrauliki hamulca są typowym problemem w zaniedbanych maszynach starszych roczników, które aż proszą, by ktoś się nimi zajął. Ten problem dotyczy głównie maszyn używanych do jazdy miejskiej i zaliczających krótkie odcinki. Ale może on dotknąć także bike’ów garażowanych pod chmurką (wilgoć, mrozy, upały itp. przyjemności).

Zacznijmy od oględzin

1. Bardzo dokładnie obejrzyj klocki hamulcowe.

2. Wciśnij klamkę hamulca: klocki hamulcowe muszą ułożyć się równomiernie do tarczy bez wyczuwalnego blokowania klocka w zacisku.

3. Zwolnij klamkę hamulca: klocki muszą równocześnie zluzować tarczę hamulca i cofnąć się o 0,1-0,2 mm. Jeśli nie odbywa się to równocześnie lub płynnie, jest to oznaka problemów z układem hamulcowym.

W starym płynie hamulcowym często zbiera się brud, który osadza się między tłoczkiem a cylinderkiem, utrudniając swobodne poruszanie się tłoczka w zacisku.

Cylinderki zacisku
Jeśli do układu hamulcowego dostał się brud, wszystkie jego elementy muszą zostać zdemontowane, rozłożone i wyczyszczone. Wszystkie przewody hamulcowe odkręcaj nad ściereczką, podobnie rozbieraj zaciski i pompę hamulcową.

Przygotuj ich większy zapas. Po co? Bo płyn hamulcowy jest agresywny chemicznie i może uszkodzić lakier oraz elementy z tworzywa sztucznego.

Demontaż pompy hamulcowej
Do poluzowania i odkręcenia przewodu hamulcowego należy bezwzględnie używać odpowiedniego klucza. Do tego typu połączeń używa się tzw. śrub przepływowych, które powinny być stosowane tylko raz. Stąd rada, aby części potrzebne do naprawy hamulca kupić wcześniej w odpowiednim sklepie. Na liście zakupów nie może zabraknąć nowych śrub i pasujących do nich uszczelek.

Rozebranie pompy hamulcowej

1. Otwórz pojemnik z płynem hamulcowym, po czym wylej płyn.

2. Odłącz przyłącza przewodów, odkręć klamkę hamulca (z tyłu: odłącz dźwignię hamulca nożnego), odłącz czujnik światła stopu (z tyłu: zdejmij sprężynkę z włącznika światła hamowania).

3. Ostrożnie odkręć pompę hamulcową z kierownicy (z tyłu: odkręć set z podnóżkiem).

4. Mocno chwyć dłonią pompę hamulcową.
4.1. Ostrożnie zdejmij gumową osłonę przeciwpyłową.
4.2. Specjalnymi obcążkami zdejmij pierścień zabezpieczający, jednocześnie z wyczuciem przyciskając kciukiem tłoczek pompy.

5. Powoli zmniejsz nacisk kciuka, po czym wyjmij tłoczek i sprężynę.

Tagi: naprawa | hamulce

Oceń artykuł:

2.7

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij