Motocykl poleca:

Olej silnikowy: jak powstaje i jak się z nim obchodzić

Poleć ten artykuł:

W produkcji oleju jest coś z mieszania drinka. Tyle że tu shaker ma kilka tysięcy litrów pojemności, a barmana zastępują komputer, pompy i zawory. Tajemnicą sukcesu jest przepis.   

Zobacz całą galerię

Pierwsze skrzypce w produkcji oleju grają kolesie z działu rozwoju, którzy opracowują recepturę. (Z 3700 pracowników zatrudnionych w koncernie Fuchs na całym świecie aż 370 pracuje w laboratoriach).

Kto się bawi w mieszanie drinków, wie, że to nie takie proste. O sukcesie przesądzają dobry dobór i kolejność dodawania poszczególnych składników oraz testy. Dopiero po nich wiadomo, czy jest szansa na sukces, czy trzeba pracować dalej. Z tą różnicą, że w przypadku olejów do udoskonalania receptury przystępujesz bez kaca... Przynajmniej najczęściej.

Jedyna na świecie fabryka mieszająca motocyklowe oleje, Fuchs Silkolene, znajduje się w Wielkiej Brytanii, a konkretnie w Stoke-on-Trent (niedaleko Nottingham). Miasto ma swoje tradycje przemysłowe i górnicze, ale nie będę tym zanudzał. Dość powiedzieć, że to tutaj urodził się Slash z Guns’n’Roses, więc miejscówka zdaje się sprzyjać odjechanym pomysłom. W angielskim zakładzie każdego dnia powstaje od 15 do 20 ton oleju. Ludzie pracują tu na trzy zmiany, i to mimo że proces produkcji jest zautomatyzowany – nad wszystkim czuwa odpowiedni program komputerowy.

Zaczyna się od dostarczenia bazy olejowej z rafinerii (tylko tiry; nie mają tu bocznicy kolejowej). Następnie kolesie w białych kitlach mają 20 minut na pobranie i zbadanie próbki. To dotyczy każdego transportu. Podobnie sprawa wygląda z dodatkami uszlachetniającymi (niektóre są w płynie, inne w granulkach). Miesięcznie laboratorium bada ok. 7000 próbek. Pytanie, co konkretnie tam dorzucają, sprawiło, że gospodarze stali się dziwnie małomówni – nabrali oleju w usta...

Zadaniem kierownika zmiany jest dopilnowanie, aby wymagane składniki oleju zostały dostarczone w odpowiedniej ilości do przeznaczonych na nie pojemników (w niektórych przypadkach jest to kilka ton). Przed przystąpieniem do produkcji cała instalacja jest przepłukiwana (schodzi na to około 40 litrów bazy olejowej).

Następnie baza jest przepompowywana do ogromnego mieszalnika z elektrycznymi mieszadłami i grzałkami wewnątrz, który stoi w hali produkcyjnej. W odpowiedniej kolejności trafiają do niego poszczególne dodatki. Znaczenie ma temperatura (czasami trzeba podgrzać całość do 80-90o C), ale również sposób mieszania (np. dodanie składnika oznacza powolne mieszanie trwające 3 godziny). Kierownik śledzi na komputerze proces produkcji, a zakończenie każdego etapu musi potwierdzić.

Po zakończeniu produkcji próbka oleju trafi a do laboratorium i jeśli spełnia wymogi, reszta jest przepompowywana do kolejnych zbiorników, po czym pakowana (albo w beczki, albo w opakowania o pojemności 4 lub 1 litra).   

Tagi: olej | oleje silnikowe

Oceń artykuł:

2.6

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij