Motocykl poleca:

Porównanie układów ABS

Poleć ten artykuł:

Coraz więcej producentów montuje ABS w coraz większej liczbie modeli. Mają go już nawet niektóre przecinaki i cruisery. Na dodatek jakość ABS-ów stale się poprawia.
porownanie-test-abs-1024-01-main.jpg Zobacz całą galerię

Są jeszcze tacy, którzy upierają się, że wprawny i doświadczony biker – a kto odważy się głośno przyznać, że nim nie jest! – potrafi tyle, co ABS, a nawet więcej. To śmiała teza, jeśli wziąć pod uwagę, że mowa o pojeździe, którego zablokowane przednie koło niemal na bank musi oznaczać glebę.

Trudności w pracach nad motocyklowym ABS-em i innymi rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo bikerów wynikają ze specyficznych cech jednośladów oraz z konieczności zwrócenia szczególnej uwagi na minimalizowanie masy i gabarytów tych układów.

Na dobre epoka ABS-u rozpoczęła się w 1988 roku: jako pierwszy seryjny sprzęt dostała go beemka K 100. Od tego czasu systemy zapobiegające blokowaniu kół są coraz popularniejsze. Gdy ABS-u nie ma w wyposażeniu seryjnym, a więc trzeba za niego dopłacić, od 85 do prawie 100% (w zależności od modelu) klientów decyduje się na wariant z tym systemem – mimo kosztów większych o 1500-4000 zł. Ze znanych producentów tylko Buell, Ducati i MV Agusta nie oferują obecnie sprzęta z ABS-em. Ale pewnie prędzej czy później i oni dołączą do stawki.


motocykle testowe
uniwersalny
naked
uniwersalny
naked
cruiser
Suzuki GSX 650 F
Aprilia SL 750 Shiver
Yamaha XJ6 Diversion ABS
Honda CBR 1000 R
H-D Road King
Cena 28 400 zł
Cena 35 900 zł*
Cena 29 900 zł*
Cena 44 900 zł
Cena 88 600 zł**
ABS: 1 500 zł
-
-
ABS: 2 000 zł
ABS w serii
sportowy
enduro
sportowo-turystyczny
funbike
sportowo-turystyczny
Honda FireBlade
BMW F800 GS
BMW K 1300 S
Triumph Tiger
Kawasaki 1400 GTR
Cena 61 900 zł
Cena 39 600 zł
Cena 66 300 zł
Cena 41 900 zł
Cena 65 900 zł
C-ABS: 4000 zł
ABS: 2 550 zł
ABS w serii
ABS: 3 000 zł
ABS w serii
* – w Polsce dostępna jedynie wersja bez ABS-u; ** – gdy 1 euro = 4,2 zł, ABS ma Road King Standard.

Heble w dłoń!
Ponieważ firmy w miarę upływu czasu oferowały coraz lepsze ABS-y, spadała liczba ich przeciwników. To z kolei nakręcało ABS-ową koniunkturę. Np. BMW zaprezentowało w 2007 r. gruntownie przerobioną wersję wprowadzonego w 2001 r. zintegrowanego systemu hamulcowego z ABS-em. Dalej: Harley- Davidson na początku 2008 r. pokazał jedynego w tym czasie cruisera z ABS-em, Honda odważyła się na coś jeszcze bardziej niewyobrażalnego: przedstawiła ABS do jazdy po torze; dostały go przecinaki CBR 600 RR i FireBlade 1000.

W naszym teście pomiary efektywności hamowania z pasażerem i bez niego na nierównej nawierzchni miały udowodnić przydatność ABS-ów do jazdy na co dzień. Następnie na torze w Hockenheim sprawdziliśmy na asfalcie o dużej przyczepności działanie systemów w idealnych warunkach. Nie zapomnieliśmy o sprawdzeniu skuteczności hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz o teście polegającym na ostrym dawaniu po heblach na mokrych pasach. Tak więc heble w dłoń!


Dzisiejsze ABS-y pozwalają na głębokie złożenia w hamowaniu. Jednak ciągle czekamy na układ, który osiągnie maksimum w tej dziedzinie. W przyszłości zapewne jeszcze wiele się w tej dziedzinie zdarzy..  

ABS na suchym
Pierwsze zadanie jeźdźca testowego: zahamować na maksa na płaskiej jak stół, suchej nawierzchni. BMW K 1300 S, którego częściowo zintegrowany układ hamulcowy z ABS-em można wyłączyć, wyznaczyło standard. Po kilku hamowaniach rozgrzewających, jeździec zatrzymał maszynę bez ABS-u ze 100 km/h po 36,7 m. Następna próba wprawiła nas w osłupienie: K 1300 S z włączonym ABS-em zatrzymał się po 36,5 m. Idealne warunki pomiarów (doświadczony jeździec, brak zaskoczenia) pozwoliły stwierdzić, że dzisiejsze ABS-y to potęga. Szczególnie dotyczy to beemki K 1300 S, w której nisko umieszczony środek ciężkości i duży rozstaw osi sprzyjają efektywności hamowania awaryjnego.

W innych sprzętach sytuacja wyglądała gorzej. Im wyższa lub krótsza maszyna, tym silniejsza tendencja do stoppie i niestabilności podczas gwałtownego hamowania. Pomijając K 1300 S, H-D Road Kinga i Kawasaki 1400 GTR, niebezpieczeństwo gleby przez przód w różnym stopniu dotyczy każdej z testowanych maszyn. Dlatego rozpoznanie momentu, w którym może dojść do salta w przód, jest tak samo ważne, jak odpowiednie działanie układu. Rozpoznanie groźby przewrotki przez przód odbywa się w beemce w ten sposób, że – analizując opóźnienia oraz uślizg obu kół – czujnik ABS-u stwierdza, czy tylne koło już się oderwało od podłoża. Jeśli tak – zmniejsza siłę hamowania. Inne systemy rozwiązują ten problem, ograniczając maksymalne opóźnienie.

Uczciwie mówiąc, nie ma większego znaczenia, który z tych sposobów zostanie zastosowany – tyły wszystkich testowanych na bardzo przyczepnym podłożu maszyn twardo trzymały się podłoża. Największym rozczarowaniem był Triumph Tiger, którego droga hamowania mierzyła 44 metry. Aby unaocznić, jak wyglądałoby to w realu: gdyby Tiger i K 1300 S idealnie równo rozpoczęły hamowanie, niemiecki sprzęt zatrzymałby się po 36,5 m, a budzik Tigera pokazywałby wtedy 41,3 km/h. Nawet cruiser Road King hamuje lepiej.



W beemce F 800 GS wąska przednia opona zaszkodziła skuteczności hamowania. Japońskie motocykle klasy średniej, czyli GSX 650 F oraz XJ6 Diversion, spisały się bardzo przyzwoicie, podobnie jak Honda CB 1000 R i turystyk Kawasaki 1400 GTR. Jeśli chodzi FireBlade’a, trzeba uczciwie powiedzieć, że w przypadku przecinaka stosuje się inną miarę co do ABS-u: w porównaniu z innymi typami motocykli Blady jest bardziej narażony na salto przez przód. Aby tego uniknąć, ustawiono w nim dosyć wczesną granicę maksymalnego zadziałania hamulca. Mimo to podczas szybkiej jazdy po torze chyba niemożliwe byłoby osiągnięcie podobnego opóźnienia (9,4 m/s2). Czyli mamy dowód, że można pogodzić tak rozbieżne cele, jak uniknięcie przewrotki przez przód oraz zastosowanie sportowego ABS-u.

Tagi: ABS | Suzuki | GSF 650 F | Aprilia | SL 750 Shiver | Yamaha | XJ6 Diversion ABS | Honda | FireBlade | BMW | F 800 GS | K 1300 S | Triumph | Tiger | Kawasaki | 1400 GTR

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij