Motocykl poleca:

Praca marzeń - dzień w fabryce opon

Poleć ten artykuł:

Mocny motocykl pod tyłkiem, tor w południowej Francji, zaraz obok wybrzeża Morza Śródziemnego do wyłącznej dyspozycji i to wszystko bez jakichkolwiek ograniczeń! Praca marzeń? Dla jednych tak, dla innych, nielicznych, to zwyczajny dzień w fabryce opon.

Zobacz całą galerię

Gdyby ktoś zaproponował mi pracę w centrum testowym Dunlopa, bez wahania przeniósłbym się na południe Francji. Didier Crassous, po latach tam spędzonych, zna też jej ciemne strony. Rozpisany co do minuty rozkład dnia, precyzyjnie określone zadania, wypełnianie miliona dokumentów i tabel, trwające czasami długie godziny nasiadówki, podczas których są omawiane najdrobniejsze szczegóły. Mimo wszystko Didier twierdzi, że za żadne skarby nie zmieniłby pracy. Na koniec używa argumentu nie do podważenia: „No wiesz, współtworzę rzeczy, które przejdą do historii. To między innymi dzięki mnie będziesz mógł jeździć na Dunlopach Roadsmart III”.
Didier to nie pierwszy lepszy gość, lecz były dwukrotny wicemistrz Francji i piąty zawodnik długodystansowego klasyka Bol D’Or. Facet wie, czego można i trzeba wymagać od opon. Teraz, po przejściu na sportową emeryturę, pracuje w Goodyear Proving Grounds, mieszczącym się w południowofrancuskim Mireval. Didier wchodzi w skład czteroosobowego teamu, którego zadaniem jest spowodować, żeby dobre opony były jeszcze lepsze.
Po 31 miesiącach testów, zniszczeniu 1886 kompletów prototypowych opon w 206 specyfikacjach i przejechaniu na nich 1,2 miliona kilometrów (w tym 313 848 km na asfalcie), goście w żółtych kitlach mówią jednym głosem: „To był największy program rozwojowy i testowy w historii Dunlop Europa”.

Długa lista życzeń
Początkiem prac nad nowymi oponami jest zawsze analiza rynku, co oznacza odpowiedzi na mnóstwo pytań. Oto parę z nich: jak do tej pory klienci i sprzedawcy oceniają produkt?; co mówią testy zamieszczane w prasie, w internecie itp.?; które opony są teraz punktem odniesienia, tzn. na czym wszyscy się wzorują?
Gdy znane są wyniki, kolejnym krokiem jest sformułowanie celu. W przypadku Roadsmartów III chodziło o lepszą poręczność, precyzyjniejszy feedback, większą żywotność, zmniejszenie różnic między właściwościami opon nowych i używanych, skrócenie czasu osiągnięcia temperatury pracy i poprawienie przyczepności na mokrym. Przy tym wszystkim pozostałe właściwości Roadsmarta II powinny zostać zachowane.
Nawet jeśli nie masz zielonego pojęcia, o co w oponach biega, łatwo domyślisz się, że pogodzenie tych sprzeczności jest zagadnieniem z czyklu jak równocześnie mieć ciastko i zjeść ciastko. Bo np. kto grzebie przy przyczepności, musi liczyć się, że będzie to miało wpływ na trwałość. A do tego swoje trzy grosze wtrącają specjaliści do spraw produkcji, ludzie zajmujący się projektowaniem i produkcją form oraz narzędzi itp. Nie wolno zapomnieć o upierdliwych kontrolerach jakości, o specach od marketingu ani o wymogach z zakresu ekologii.
W pierwszych tygodniach po starcie projektu pod największą presją znaleźli się komputerowi eksperci z Dunlop Development Center w Montluçon. Team skupiony wokół kierownika do spraw rozwoju Jean-Luc Faure składa się z dziesięciu inżynierów i techników – najlepszych specjalistów od produkcji opon. Na początku grupa była zajęta głównie symulacjami komputerowymi, w których oponę rozkładano na czynniki pierwsze. Po tym etapie można było zlecić designerom pierwsze zadanie – projekt bieżnika.
Już w dwa tygodnie po starcie powstały pierwsze prototypy. W przypadku Roadsmartów III ułatwieniem było to, że centrum rozwojowe Dunlopa wchodzi w skład fabryki opon motocyklowych. Jednym z pierwszych zadań dla Didiera i jego ludzi były opony, na których na identycznych karkasach laserowo wycinano różne bieżniki. Na przykład na jednej połowie opony miały stary, na drugiej projekt nowego bieżnika. Ta próba umożliwiała sprawdzenie między innymi różnic w trwałości opon.

Tagi: Opony | jak się tworzy opony | Dunlop

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij