Motocykl poleca:

Smarowanie silnika (cz.1)

Poleć ten artykuł:

Od pierwszego zakręcenia rozrusznika aż do obrotów maksymalnych serducho twojego sprzęta musi być smarowane. Jeśli olej z jakiegoś powodu nie dochodzi we wszystkie zakamarki, kłopoty i wydatki są nieuniknione. Warto i można ich uniknąć.
smarowanie-silnika-technika-czesc-1-01.jpg

Trudno przecenić rolę oleju i smarowania dla prawidłowej pracy silnika. M.in. dlatego olej razem z filtrem wymienia się przy okazji każdego przeglądu okresowego. W książce serwisowej znajdziesz ważną informację – jaki olej jest najlepszy do twojego motocykla. Od czasu do czasu spójrz w szklane oczko lub zerknij na bagnet, aby sprawdzić poziom oleju. Niech będzie to tak oczywiste, jak wkładanie kasku. Jeśli dokładniej przyjrzysz się, za co odpowiada olej, zrozumiesz, jak skomplikowany jest układ smarowania. Minimalizowanie oporów tarcia jest ważne, ale to tylko jedno z jego zadań.

Ciecz albo olej
Najwyższe temperatury panują w komorze spalania w głowicy i na denku tłoka. Ciecz (w silniku chłodzonym w ten sposób) odbiera część ciepła z obszaru wokół kanałów wydechowych. Niemniej i tak niemało z niego przejmuje olej silnikowy. Olej oddaje je, przepływając przez bogato żebrowaną miskę olejową albo specjalną chłodnicę oleju. Tylko w ten sposób można zapobiec przegrzaniu się i uszkodzeniu jednostki napędowej.

Stosowany w silnikach z logo Suzuki system SACS (Suzuki Advanced Cooling System) dowodzi, jak wydajne jest odprowadzanie ciepła za pomocą oleju. Do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku jednostki napędowe supersportowych GSX-R-ów miały chłodzenie olejem i powietrzem. Dzięki rozbudowanej magistrali olejowej, docierającej do najdalszych zakątków silnika, i sporej chłodnicy oleju temperatury utrzymywały się we właściwym zakresie.

Tłoki w prawie wszystkich silnikach motocyklowych, poruszając się w cylindrze w górę i w dół, są chłodzone i smarowane przez strumień oleju skierowany na ich denko.

Olej dostarczany jest także na sworzeń tłoka. Jest to jedyne łożysko ślizgowe w silniku, do którego olej nie jest dostarczany pod ciśnieniem. Dzieje się tak dlatego, że sworzeń tłoka nie obraca się tak jak wałki rozrządu czy wał korbowy, lecz jedynie przekręca o niewielki kąt tam i z powrotem. Olej zamiast uszczelki Piekielne temperatury tłoka, osiągające ponad +300° C, oraz pracujące pod dużymi obciążeniami elementy stanowią zbyt poważne wyzwanie dla wszystkich wymyślonych dotychczas uszczelnień. Tak jest np. w przypadku pierścieni tłokowych. Tylko wtedy gwarantują one idealną szczelność, gdy olej dokładnie wypełni przestrzeń między krawędzią pierścienia i płaszczyzną cylindra, łącznie z najdrobniejszymi nawet nierównościami powierzchni, zapobiegając w ten sposób przedmuchom wywołanym przez ciśnienie powstałe na skutek spalania mieszanki.

Również działanie każdego pierścienia uszczelniającego (tzw. simmeringa) i każdej uszczelki labiryntowej wspiera olej. Oprócz tego zmniejsza on tarcie między obracającym się wałem a simmeringiem, ponieważ zwłaszcza przy wysokich prędkościach obrotowych delikatne wargi bez oleju uległyby bardzo szybko uszkodzeniu. Klin olejowy, który wytwarza się we wszystkich łożyskach ślizgowych, zmniejsza tarcie i wibracje oraz powoduje cichszą pracę silnika.

Powietrze i olej w Suzuki
 Inne Smarowanie silnika 2010Od 1985 r. w Suzuki GSX-R 750 działało chłodzenie olejem z dwoma obiegami. Jedna pompa pompuje olej do łożysk, druga przez wielką chłodnicę tłoczy olej do głowicy. Tam opływa on (ruch oleju zaznaczono na żółto) rozgrzane komory spalania i okolice układu wydechowego. Drobne żeberka chłodzące cylindrów i głowicy dodatkowo odprowadzają ciepło.  

Olej czyści i dba
Każdy silnik, pracując, zużywa się. Przejawia się to powstawaniem drobniuteńkich wiórów i opiłków. Ponadto w procesie spalania wytwarzają się cząstki sadzy. Wysokogatunkowe oleje zbierają wszystkie te farfocle i przenoszą je do filtra oleju. Tam osadzają się one na wkładzie filtra, wykonanym najczęściej z papieru o mikroskopijnych porach. Gdyby nie to, dotarłyby do łożysk ślizgowych i zniszczyły je.

Olej wychwytuje też i usuwa produkty spalania mieszanki paliwowej, które przez pierścienie tłokowe dostają się do skrzyni korbowej (np. szkodliwe dla tulei cylindrowej kwasy). To nie koniec listy zadań oleju: ma on także chronić wszystkie elementy silnika przed korozją. Z tej wyliczanki wyraźnie widać, że bez oleju ani rusz.

Tagi: smarowanie | silnik

Oceń artykuł:

4.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij