Motocykl poleca:

Smarowanie silnika (cz. 2) – kto smaruje ten jedzie

Poleć ten artykuł:

Czy w suchej misce olejowej rzeczywiście nie ma oleju? Jakie są systemy smarowania silnika? Wyjaśniamy wady i zalety tych rozwiązań.
technika-smarowanie-silnika-głowne.jpg

Niełatwo było wymyślić sposób smarowania czterosuwowych silników maszyn crossowych skonstruowanych na początku lat osiemdziesiątych. Szwedzi z Husqvarny połączyli chłodzony powietrzem cylinder razem z głowicą od czterosuwu z blokiem od dużego dwusuwu. Do smarowania miał wystarczyć olej rozbryzgiwany przez obracający się wał korbowy i stopy korbowodów. Z pompy oleju zrezygnowano.

Jak to działało? Generalnie dobrze, tyle że pracujący rozrząd oraz rolki w łożyskach w miejscach bardziej obciążonych ulegały przegrzaniu. A wszystko to z powodu bardzo małej ilości oleju, który wprawdzie wystarczał do smarowania łożysk, ale nie dawał rady odprowadzać ciepła. Z tego powodu ten lekki i nieskomplikowany system smarowania rozbryzgowego nie znalazł zastosowania w żadnym współczesnym silniku motocyklowym.

smarowanie z mokrą miską olejową
 Inne Smarowanie silnika 2010Pompa zasysa olej z zamontowanej nisko miski olejowej i tłoczy go pod ciśnieniem ok. 3,5 bara. Mokra miska olejowa zwiększa wysokość jednostki napędowej. Gdyby miska olejowa, a tym samym poziom oleju, znajdowała się za wysoko, wtedy wał korbowy i sprzęgło zamieniłyby olej w emulsję składającą się z drobinek oleju i powietrza, co oczywiście drastycznie pogorszyłoby skuteczność smarowania i chłodzenia.

O ile w motocyklach jadących w pochyleniu olej prawie zawsze znajduje się na dnie miski, o tyle w samochodach olej z powodu działania siły odśrodkowej przelewa się w kierunku zewnętrznej ścianki miski olejowej. W motocyklach krytyczna sytuacja pojawia się przy długim wheelie: olej przelewa się z miski olejowej do tylnej części silnika, odsłaniając smok pompy oleju.

W przeciwieństwie do lat siedemdziesiątych, kiedy to silniki motocyklowe tuż po rozruchu musiały walczyć ze słabym smarowaniem łożysk wałków rozrządu (1; jest to najwyższy punkt silnika), we współczesnych silnikach wydajne pompy olejowe oraz skomplikowane systemy smarowania niezawodnie zaopatrują te miejsca w olej.
 
Mokry hit na dziś
Najczęstszym dziś systemem jest smarowanie z mokrą miską olejową. Jak to działa? Zębata pompa olejowa tłoczy olej przez kanały między innymi do łożysk, skąd ścieka on do nisko położonej mokrej miski olejowej. Stamtąd pompa ponownie zasysa olej przez smok i tłoczy do układu smarowania. Najważniejsze zalety tego systemu: wystarczy tylko jedna pompa oleju oraz układ smarowania bez problemów mieści się w korpusie silnika.

Duża miska olejowa pozwala schłodzić olej do właściwej temperatury. W starszych motocyklach silniki zalewano dużą ilością oleju i jego poziom był wysoki. Z biegiem lat konstruowano jednostki napędowe, w których miska olejowa była umieszczona znacznie niżej niż elementy mechanizmu korbowego i mokrego sprzęgła. W ten sposób rozwiązano problem pienienia się i związanego z nim łączenia się oleju z pęcherzykami powietrza.

Nie znaczy to jednak, że smarowanie z mokrą miską nie ma wad: np. w ekstremalnych sytuacjach, powiedzmy podczas długiego i ostrego hamowania czy podczas wheelie, olej przelewa się do przodu albo tyłu silnika. Wtedy pompa oleju zasysa powietrze zamiast oleju, co prowadzi do spadku ciśnienia, gorszego smarowania łożysk i w najgorszym przypadku do uszkodzenia silnika. Aby temu zapobiec, w 4-suwowych maszynach sportowych miska olejowa jest głęboka, a smok pompy zasysa olej z samego jej dna (patrz rysunek na dole poprzedniej strony).

smarowanie z suchąmiską olejową 
 Inne Smarowanie silnika 2010Smarowanie z suchą miską pozwala zastosować jej mniejszą głębokość w porównaniu ze smarowaniem z mokrą miską (rysunek poniżej). Dzięki temu motocykl ma większy prześwit. W przypadku motocykli enduro czy silników V2 H-D jest to zaleta. Dzięki zbiornikowi oleju nawet przy dużych siłach bezwładności (przyspieszanie, hamowanie, jazda na gumie) olej w dowolnym momencie trafi do magistrali olejowej. Aby wyssać olej z silnika i przetransportować go do zbiornika oleju, potrzebna jest druga pompa.
Pompa odprowadzająca olej do zbiornika musi mieć znacznie większą wydajność niż pompa tłocząca. Jest to warunek, aby zagwarantować wystarczający przepływ oleju do zbiornika w całym zakresie obrotów i po to, żeby pompa tłocząca nie zasysała powietrza. Gdy zbiornik oleju jest zamontowany wysoko, podczas postoju olej spływa do silnika. Dlatego, aby sprawdzić poziom oleju, trzeba chwilę odczekać.
 

Albo na sucho
O wiele bardziej skomplikowane, ale absolutnie niezawodne nawet w najtrudniejszych sytuacjach jest smarowanie z suchą miską olejową. W tym rozwiązaniu miska olejowa jest oddzielona od silnika. Jedna pompa lub więcej odsysają olej z najniższego punktu silnika, następnie jest on pompowany do oddzielnego zbiornika oleju.

Tagi: smarowanie

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij