Motocykl poleca:

Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego

Poleć ten artykuł:

Nie posmarujesz nie pojedziesz. Wielu motocyklistów ignoruje tę starą prawdę, a przecież olej jest dla silnika tym, czym krew dla człowieka.

Liczba kanałów olejowych w silniku BMW F 800 pokazuje, że budowa układu smarowania to wyższa szkoła jazdy.

Olej silnikowy ma dwa zadania: oddzielanie tzw. filmem olejowym powierzchni współpracujących elementów, aby się nie stykały (wówczas nie trą o siebie i nie zużywają), oraz odprowadzanie ciepła z miejsc, w których powstaje. Systemem kanalików olej jest doprowadzany np. do łożysk ślizgowych (panewek) i na powierzchnie tulei cylindrowych.

Do powstania filmu olejowego w łożyskach ślizgowych – oprócz oleju i odpowiedniego ciśnienia (od 0,2 do 0,4 MPa) – niezbędny jest prawidłowy luz. Np. dla panewek – w zależności od średnicy od 0,01 do maksymalnie 0,1 mm dla panewek korbowodowych. Taki luz to jeden z warunków występowania tzw. tarcia płynnego. Zapewnia ono współpracującym elementom długą żywotność, obniża tarcie, a tym samym straty mocy, co przekłada się na wyższą moc. Za mały luz panewek zwiększa tarcie i niebezpieczeństwo uszkodzenia. Z kolei za duży luz panewek powoduje wypływanie oleju na boki. Wówczas łożysko może również ulec uszkodzeniu, a tarcie wzrosnąć.

Oby film się nie urwał

Jeśli ciśnienie oleju spadnie poniżej 0,15 MPa, film olejowy ulega przerwaniu. Wtedy łożysko pracuje na sucho, na skutek czego jego powierzchnia ulega uszkodzeniu. Za duże ciśnienie oleju również uszkadza panewki, ponieważ mocny strumień oleju wręcz wypłukuje stosunkowo miękką, metaliczną warstwę ślizgową panewki, nieodwracalnie ją niszcząc. Dzieje się tak, gdy nie otwiera się zawór przelewowy. Wówczas do łożysk dopływa olej pod maksymalnym ciśnieniem, jakie może wytworzyć pompa.

Najczęstszą przyczyną uszkodzeń silnika jest za mała ilość oleju w misce olejowej lub zbiorniku oleju (silnik z suchą miską olejową). Przy wysokiej prędkości obrotowej silnika rośnie bowiem apetyt pompy na olej, ale olej rozprowadzony po całym silniku i skrzyni biegów powraca z opóźnieniem. Gdy z tego powodu jest go za mało, w pewnym momencie smok pompy zaczyna zasysać powietrze zamiast oleju. To powoduje drastyczny spadek ciśnienia oleju, a więc niedostateczne smarowanie.

Błysk kontrolki

Pierwszy sygnał ostrzegawczy – czerwona kontrolka ciśnienia oleju w kokpicie. Nie pomyl jej z kontrolką, która pokazuje za małą ilość oleju. Spadek ciśnienia oleju powoduje nagły wzrost tarcia, przegrzanie powierzchni panewki ze stopu cynowego, a następnie stopniowe jej zacieranie. Mogą temu towarzyszyć wyraźne stuki. Nawet jeśli ciśnienie oleju ponownie się ustabilizuje, panewka będzie na tyle uszkodzona, że poważna awaria to tylko kwestia czasu.

Tagi: technika | silnik | olej

Oceń artykuł:

4.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij