Motocykl poleca:

Spawanie plastików: Zostań bohaterem

Poleć ten artykuł:

Gleba na mokrej drodze. Niby nic się nie stało, ale pęknięcia na owiewce wyglądają tak sobie. Nie musisz od razu topić kasy w nowym elemencie – zostań bohaterem w swoim garażu i zrób to sam. 

Zobacz całą galerię

Nawet jeśli efekty gleby są niepozorne, wibracje silnika czy pęd powietrza mogą powiększyć pękniecie. Dlatego łataj, póki jest niewielkie. Nie czujesz się na siłach? Poszukaj pomocy serwisu. Jeśli element jest bardzo popękany, jego naprawa może potrwać nawet kilka godzin. No i musisz przygotować się na wydatek – we Wrocławiu od 40 zł w górę. Tak czy siak, zapłacisz mniej niż za oryginalne części.

Zanim weźmiesz się do roboty, skompletuj narzędzia. Do szlifowania oraz fazowania rys najlepsza jest mała szlifierka, nazywana dremelem. Ułatwi dostanie się do ciasnych narożników i zagłębień. W celu zmatowienia niewielkich powierzchni użyj oscylacyjnej szlifierki taśmowej lub po prostu papieru ściernego. Czasem dobrze jest na końcu rysy zrobić wiertarka otwór o średnicy 5 mm, żeby zapobiec jej powiększaniu się.

Namierz plastik
Następnie zajmij się rozpoznaniem przeciwnika. Tworzywa dzielą się pod względem właściwości fizykochemicznych na dwie grupy: 1. duroplasty, do których należą m.in. kevlar i karbon (nie da się ich spawać, ale możesz użyć kompletu naprawczego na bazie żywicy poliestrowej oraz maty z włókna szklanego; wersja low budget: przejdź się do Castoramy czy Juli); 2. termoplasty: ABS, PC, PMMA PP, PA itp. – można je spawać lub kleić przy użyciu zestawów naprawczych, np. Loctite Teroson czy Akemi.

Niezależnie od tego, który sposób naprawy wybierzesz, warto, abyś trochę wiedział o rodzajach tworzyw. Informacji poszukaj na uszkodzonym elemencie – najczęściej ma ono formę ułożonego ze strzałek trójkąta, oznaczającego możliwość przetworzenia, a w nim lub pod znajduje się skrót nazwy danego tworzywa (ABS, PC, PE, PP, PVC itp.). Jeśli go nie znalazłeś, możesz sam sprawdzić, z jakim polimerem masz do czynienia. Z jednego z przeznaczonych do naprawy elementów zetnij nożem cienki wiór. Już z jego kształtu możesz wyciągnąć pewne wnioski dotyczące materiału.

Suszarka da rade
Oczyść wiór z brudu i resztek lakieru, a następnie go podpal. Obserwuj płomień, wydzielanie się dymu oraz zapach po zgaśnięciu płomienia, po czym, korzystając z tabeli, która znajdziesz w internecie, określ rodzaj tworzywa, z którym masz do czynienia. Jeśli cię to przerosło, od biedy przejdź się do sklepu modelarskiego i poproś sprzedawcę o określenie rodzaju tworzywa. Teraz skompletuj połamane elementy i je wyczyść – najlepiej odtłuść rozpuszczalnikiem i osusz. W przypadku klejenia zamiast opalarki możesz zgarnąć swojej połówce suszarkę do włosów. Z kolei w przypadku spawania bez palnika będzie słabo.

Spawanie polega na łączeniu uplastycznionych krawędzi tworzyw sztucznych za pomocą dodatkowego materiału w postaci pręta spawalniczego. Powinno to odbywać się bez przykładania nacisku na łączone elementy. Największe znaczenie ma oddziaływanie strumieniem gorącego gazu na pręt spawalniczy, czyli na spoiwo. Najczęściej stosowanym nośnikiem ciepła jest sprężone powietrze, pręty spawalnicze (kosztują kilka złociszy albo możesz je wyciąć ze starych owiewek) zaś są wykonywane z tego samego tworzywa, co łączone elementy.

Tagi: spawanie plastików

Oceń artykuł:

2.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij