Motocykl poleca:

Świece – iskra boża

Poleć ten artykuł:

Nie ma grzmotu bez błyskawic. Zadanie świecy zapłonowej polega na wytworzeniu iskry, dzięki której sprężona w komorze spalania mieszanka zapali się. Oto najważniejsze tajemnice świec zapłonowych.
swiece-zaplonowe-technika-01.jpg Zobacz całą galerię

Wiek świecy wcale nie decyduje o tym, że powinna być wymieniona. Przede wszystkim liczą się przebieg i obciążenie. Jeśli jeździcie motocyklem przeważnie po mieście, często ruszając i hamując, trzeba poświęcić świecy więcej uwagi niż gdy maszyna jeździ przede wszystkim na długich trasach, a silnik kręci w średnim i wyższym zakresie obrotów

Świece stosowane w sporcie wyczynowym mają bardzo cienką elektrodę środkową, wykonaną z platyny lub irydu. Jej grubość wynosi od 0,8 do 1,2 mm, tzn. jest o wiele cieńsza niż w świecy standardowej (ok. 2,5 mm). Dzięki temu rozgrzewa się szybciej i ma mniejszą powierzchnię, na której może osadzić się nagar.



Serwisowanie świec
*Przygotuj narzędzia: przy świecach zamontowanych płytko w głowicy do jej wykręcenia i wkręcenia wystarczy zwykły klucz do świec, jaki jest w standardowym wyposażeniu motocykla.
*Przy świecach zamocowanych głęboko, z czym mamy do czynienia w nowoczesnych silnikach z rozrządem DOHC, potrzebny będzie długi klucz do świec z gumową wkładką, która przytrzyma świecę podczas wyjmowania i wkładania do głowicy.
*Żeby dokręcić świecę odpowiednią siłą, będziesz potrzebował klucza dynamometrycznego.

Wykręcanie świecy
Uwaga: fajkę z przewodów zapłonowych należy zdejmować i zakładać tylko i wyłącznie ręcznie! Nigdy nie używaj do tego kombinerek, bo w ten sposób można łatwo uszkodzić fajkę. Kolejny ważny szczegół: nie rzucaj fajki ani wykręconych świec na podłogę! W ten sposób może się ułamać jakiś element lub pęknąć izolator świecy.

Wyjątki są regułą. W nowoczesnych motocyklach często cewki zapłonowe są zintegrowane z fajką. Jak to rozpoznać? Informacją będą cienkie przewody mocowane do fajki. Może się okazać, że po dłuższym czasie elementy gumowe na fajce tak mocno przylegają do silnika, że trudno wyjąć ją z głowicy. Co wtedy?
*Przede wszystkim zdejmij wtyczkę z przewodami, ściskając równomiernie zatrzaski na kostce, i zdejmij wtyczkę. Nigdy nie ciągnij za przewody!
*Poluzuj fajkę, kręcąc nią delikatnie w prawo i w lewo.
*Jeśli fajka nie chce zejść, BARDZO OSTROŻNIE podważ ją przy gnieździe długim śrubokrętem.

Ostrożnie zdejmij fajkę świecy. W razie potrzeby pomóż sobie śrubokrętem, aby uniknąć uszkodzenia.  Świecę można czyścić tylko szczotką mosiężną.O stalowej zapomnij.  Przed wkręceniem nałóż odrobinę pasty ceramicznej na gwint świecy.  Ważną sprawą podczas sprawdzaniaświecy jest kontrola szczeliny między elektrodami, którą mierzymy szczelinomierzem. 

Wykręcanie.
1 Zdejmij elementy owiewki, abyś miał dużo miejsca do pracy.
2. Zdejmij fajkę.
3. Sprężonym powietrzem przedmuchaj od góry przestrzeń między żeberkami chłodzącymi oraz kanał, w którym zamocowana jest świeca, i wydmuchnij piach i bród, które tam się zebrały.
4. Poluzuj świecę i wykręć ją kluczem do świec.

Sprawdzanie świecy
Dla właściwej pracy świecy zapłonowej ważną sprawą jest przede wszystkim prawidłowy odstęp między elektrodami (szczelina). Elektrody można odginać tylko w niewielkim stopniu; jeśli odegniesz ją zbyt mocno albo będziesz to robić zbyt często, wtedy istnieje niebezpieczeństwo odłamania się jednej z elektrod. Jeśli nie jesteś pewny stanu świecy, najlepiej od razu wkręć nową.
Przepisowa szczelina wynosi z reguły od 0,8 do 0,9 mm i różni się w zależności od silnika (należy sprawdzić w instrukcji motocykla, jaka powinna być właściwa szczelina w twojej maszynie).

Pomiar i regulacja szczeliny
1. Szczelinę mierzy się szczelinomierzem do świec lub kalibromierzem.
2. Jeśli szczelina jest zbyt duża (najczęściej ma to miejsce w przypadku świecy używanej), chwyć świecę za korpus, złap odwrotnie śrubokręt i lekko postukaj rączką śrubokręta w elektrodę. Kolejne ostrzeżenie: lepiej o jedno puknięcie za mało niż o jedno za dużo!
3. Jeśli elektrodę zewnętrzną niechcący zbyt mocno wgiąłeś, wtedy bardzo ostrożnie odegnij ją małym śrubokrętem. Jeszcze lepiej, jeśli odegniesz ją za pomocą szczypiec płaskich.
4. Bardzo ważne jest, abyś szczelinę między elektrodami ustawił z dużym wyczuciem, w przeciwnym razie elektroda czołowa może się odłamać, a wtedy świeca jest do wyrzucenia.


Prawidłową wielkość szczeliny znajdźw instrukcji obsługi twojego motocykla.Elektrodę wyginaj z bardzo dużym wyczuciem.

Wkręcanie świec
1. Podczas wkręcania nowej lub używanej świecy w starszym motocyklu na gwint świecy nałóż niewielką ilość pasty ceramicznej. Smaruje ona gwint, a jednocześnie zapobiega zapieczeniu się świecy.
2. Włóż świecę w klucz do świec i ostrożnie wprowadź ją do kanału, uważając, by nie stuknąć nią o cokolwiek, a następnie wkręć ją ręcznie.
3. Świecę wkręcaj aż do momentu, kiedy wyczujesz wyraźny opór. Wtedy dokręć świecę odpowiednim momentem dynamometrycznym.
4. Jeśli nie masz do dyspozycji klucza dynamometrycznego, postępuj w następujący sposób:
4.1. Świece używane, w których uszczelka już raz się dopasowała do gniazda: po wkręceniu świecy palcami dokręć kluczem o ok. 1/8 obrotu.
4.2. Nowe świece z nową uszczelką: po wkręceniu świecy palcami dociągnij ją kluczem o 1/4 do 1/2 obrotu, ponownie poluzuj, a następnie ostatecznie dokręć o około 1/8 obrotu.
UWAGA! Podczas wkręcania świecy uważaj, aby pierwszy zwój gwintu dobrze chwycił. Krzywo wkręcona świeca zniszczy miękki gwint aluminiowej głowicy już po połowie obrotu.
W zależności od średnicy gwintu świecy obowiązują następujące wartości momentu dynamometrycznego:
*gwint 8 mm 8 do 10 Nm
*gwint 10 mm 10 do 12 Nm
*gwint 12 mm 15 do 20 Nm
*gwint 14 mm 25 do 30 Nm
*gwint 18 mm 35 do 40 Nm

Tagi: świece

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij