Świece zapłonowe

Poleć ten artykuł:

99% motocykli ma silniki o zapłonie iskrowym. Dlatego warto wiedzieć co nieco o świecach. Bez nich maszyna nie zagada.
Zobacz całą galerię



1 Nakręcana końcówka służy do mocowania przewodu wysokiego napięcia. Tędy napięcie zapłonowe trafi a do rdzenia świecy.
2 Rdzeń świecy łączący kabel ze środkową elektrodą. Jest to stalowy pręt osadzony w nieprzewodzącym prądu ceramicznym izolatorze.
3 Izolator ceramiczny, izoluje środkową elektrodę od masy przy napięciach do 40 000 V.
4 Korpus świecy. Jego gwintowana część służy do wkręcenia w głowicę silnika.
5 Zewnętrzny pierścień uszczelniający uszczelnia i odprowadza ciepło.
6 Połączenie między rdzeniem świecy a środkową elektrodą. Dobór składników stopu pozwala uzyskać określony opór elektryczny. Ma to wpływ na zużywanie się świecy i na właściwości przeciwzakłóceniowe.
7 Wewnętrzny pierścień uszczelniający zapewnia szczelne połączenie izolatora z korpusem świecy. Służy także do odprowadzania ciepła.
8 Środkowa elektroda składa się z miedzianego rdzenia w otoczce niklowej (częściowo z końcówką z platyny lub irydu), osadzonego w izolatorze.
9 Końcówka izolatora wchodzi do komory spalania. Jej długość ma istotny wpływ na wartość cieplną świecy.
10 Zmniejszona średnica przy gwincie ułatwia wkręcanie świecy.
11 Komora cieplna ma wpływ na samooczyszczanie się świecy.
12 Elektroda boczna (masowa) razem z elektrodą środkową określa przestrzeń, w której przeskakuje iskra. 


elektroda prawdę ci powie

Wygląd świec informuje o rodzaju problemów występujących podczas pracy silnika. Oto kilka typowych usterek i sposoby ich usunięcia.

  wszystko w normie 
Elektrody są szarobiałe albo szarożółte. Jasny brąz izolatora świadczy, że rodzaj świecy i jej wartość cieplna są odpowiednie.

 

Świeca okopcona
Izolator i elektrody są pokryte czarną sadzą. 
 
Przyczyny: za bogata mieszanka, zabrudzony filtr powietrza, uszkodzone ssanie, motocykl był używany przeważnie na krótkich dystansach, świeca jest za zimna, za niska jest jej wartość cieplna.
Skutki: trudności z rozruchem na zimno, nierówna praca silnika. Niespalone paliwo może się dostać do katalizatora i go uszkodzić.
Co robić: sprawdź skład mieszanki, czyli zobacz, czy gaźnik jest właściwie ustawiony i czy ssanie nie jest włączone. Sprawdź też, czy filtr powietrza nie jest brudny.

 

Nadtopione elektrody
Elektrody obrośnięte nagarem i nadtopione. 
 

Przyczyny: przegrzanie silnika spowodowane nieprawidłowym ustawieniem zapłonu, w komorze spalania widać nagar. Często uszkodzone są też zawory i moduł zapłonowy, kiepska jakość paliwa, źle dokręcona świeca.
Skutek: przed awarią silnika spada jego moc.
Co robić: sprawdź ustawienie zapłonu i skład mieszanki. Wkręć też nową świecę i dokręć ją odpowiednim momentem obrotowym.


  Glazura
Na izolatorze pojawiają się brązowożółte błyszczące plamy. Ich kolor może się zmieniać. 
 
Przyczyna: dodatki do benzyny i oleju silnikowego tworzą podobne do popiołu osady.
Skutek: przy nagłym odkręcaniu gazu osady zaczynają przewodzić prąd.
Co robić: dokładnie wyregulować skład mieszanki.

 



Nadtopiona środkowa elektroda
Nadtopiona, pokryta pęcherzykami środkowa elektroda, izolator wygląda trochę jak gąbka. 
 

Przyczyny: przegrzanie spowodowane np. za wczesnym zapłonem, sadzą w komorze spalania, uszkodzonymi zaworami lub modułem zapłonowym, za niską wartością cieplną świecy, źle dokręconą świecą.
Skutki: przerwy w zapłonie, obniżenie mocy.
Co robić: sprawdź ustawienie zapłonu, skontroluj skład mieszanki oraz dokręcenie świecy.


 
Biały osad na elektrodzie
Duże nagromadzenie osadów powstałych z dodatków w oleju i paliwa na izolatorze. Osad przypomina białą narośl. 
 
Przyczyna: dodatki, szczególnie w oleju, mogą tworzyć osady w komorze spalania i na świecy zapłonowej.
Skutki: osady mogą wywołać zapłon żarowy i wywołać spadek mocy, a nawet spowodować uszkodzenie silnika.
Co robić: sprawdź ustawienie silnika. Ewentualnie zmień gatunek oleju.

 
Zaolejone świece
Izolator, elektrody i obudowę świecy pokrywa czarny, niespalony olej. 
 Przyczyny: za dużo oleju w komorze spalania, za wysoki poziom oleju w silniku, zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów.
Skutki: przerwy w zapłonie, możliwe nawet zwarcie.
Co robić: w grę wchodzi remont silnika.

 
Ułamana końcówka izolatora 
 Przyczyny: mechaniczne uszkodzenie świecy. Zaczyna się od drobnego pęknięcia. W skrajnych przypadkach osady między środkową elektrodą a izolatorem mogą spowodować jego odłamanie się. Sprzyja temu zbyt długa eksploatacja świecy.
Skutki: przerwy w zapłonie, iskra przeskakuje w miejscach, które nie są w stanie zapalić mieszanki. Stukowa praca silnika.
Co z tym zrobić: wymień świecę na nową.
 
Silne zużycie elektrod
Ubytki na elektrodzie środkowej i/lub masowej. 
 Przyczyny: agresywne dodatki do paliwa i oleju, niekorzystne warunki przepływu mieszanki w komorze spalania spowodowane osadami, przeciążenie termiczne, wadliwa świeca.
Skutki: przerwy w zapłonie, szczególnie przy przyspieszaniu, utrudniony rozruch, stuki w silniku.
Co robić: wymień świecę na nową.

Tagi:

Oceń artykuł:

2.0

Skomentuj (2)

kwachu, 17 stycznia 2011, 15:51

Witam,
świetnie przygotowany artykuł! Stoję przed dylematem, bo znalazłem różne świece zapłonowe NGK, taką:
http://www.halomoto.pl/index.php/product/3939/Serwis/Ukl_elektryczny/NGK/SWIECA_ZAPLONOWA_NGK.html
i taką:
http://www.halomoto.pl/index.php/product/3940/Serwis/Ukl_elektryczny/NGK/SWIECA_ZAPLONOWA_NGK.html
czym one się różnią poza ceną? i czy jest sens dopłacić do droższej?

dublik, 18 maja 2009, 19:37

Bardzo profesjonalny i przydatny artykuł. Dobra robota.
przejdź do forum

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów