Motocykl poleca:

Tak produkuje Triumph

Poleć ten artykuł:

Motocykle Triumpha powstają w Anglii i w Tajlandii. W obu fabrykach obowiązują te same procedury, obie zbudowano niemal identycznie.
triumph-fabryka-08.jpg Zobacz całą galerię

Tamten pożar Guy Campton pamięta, jakby wydarzył się wczoraj. „Miałem akurat wolny dzień, kiedy to się stało” – opowiada człowiek, który został zatrudniony w zakładach jako 16. z kolei. Dziś w Hinckley pracuje około 900 osób. Campton był świadkiem ponownych narodzin Triumpha, uczestniczył w przeprowadzce niewielkiej wówczas firmy do nowej siedziby postawionej wśród pól na obrzeżach Hinckley. To było ponad 20 lat temu.

A niemal dokładnie 10 lat temu zdarzył się ten pożar. Ogień wybuchł wieczorem 15 marca 2002 r. i zniszczył Factory One. Po pierwszym zakładzie wybudowanym w Hinckley rano pozostały tylko zgliszcza. Jedynie lakiernia przetrwała kataklizm bez większych strat.

W Factory Two znajdują się linia frezarek numerycznych, linia montażu silników i liniamontażu końcowego.


Wały korbowe, powstające na własnej linii produkcyjnej, są frezowane, hartowane i wyważane.
Ręczna praca w lakierni w Factory One.  Przy takiej skali produkcji zastosowanie automatów malarskich jest nieopłacalne.

F2 i F4
Miesiące po pożarze były najbardziej pracowitym okresem w życiu inżyniera Guya Camptona: w bardzo krótkim czasie musiał niemal od zera postawić nową linię montażową w uruchomionej trzy lata wcześniej Factory Two. To był warunek przetrwania fi rmy.

Po ogłoszeniu upadłości i likwidacji zakładów w Meriden w 1983 r., Triumph odrodził się w 1991 r., właśnie w Hinckley. Dopiero po 10 latach walki pojawiła się perspektywa pierwszych zysków. Wkrótce potem zdarzył się kataklizm. Na szczęście przerwa w działalności nie była zbyt długa – po około pół roku od pożaru z linii produkcyjnej Factory Two zjechały pierwsze Daytony, Speed Triple i Bonneville. Wprawdzie dziś Factory One znowu działa, ale to Factory Two oraz Factory Four, otwarta w 2006 roku w Tajlandii, stanowią serce Triumpha. W Factory Two powstają najważniejsze bebechy silnika, jest montowana większość pieców, powstają też gotowe egzemplarze.

Każdy nowy model, zanim wejdzie do sprzedaży, jest w Hinckley przez rok-dwa dopieszczany, aż zostaną usunięte wszystkie problemy. Gdy wszystko jest dopracowane, produkcję można przenieść do Tajlandii. W zasadzie zarówno w Tajlandii, jak i w Hinckley produkowane są wszystkie silniki i wszystkie modele – oprócz klasycznej serii z dwucylindrowymi jednostkami napędowymi, która powstaje dziś wyłącznie w Tajlandii.

Aby się dowiedzieć, skąd pochodzi dany egzemplarz motocykla tej marki, należy rzucić okiem na tabliczkę znamionową. Oznaczenie F2 pod numerem seryjnym motocykla to Factory Two, czyli że motocykl powstał w Hinckley, F4 oznacza Factory Four – Tajlandię. Fabryka nieopodal Bangkoku jest wierną kopią angielskiej, rozplanowanie budynków i ich wyposażenie są identyczne. „W ten sposób łatwiej osiągamy zgodność przebiegu procesów produkcyjnych – tłumaczy rzecznik prasowy Triumpha. – Identyczność norm, zasad i procedur jest oczywistością”.


Co 90 sekund z taśmy zjeżdżakolejny gotowy silnik.
  Magazyn części znajduje się dziś w Factory One, odbudowanej po pożarze. 


Wytęż wzrok i znajdź 10 szczegółów. Oto linia montażu końcowego w Hinckley. W Tajlandii… …wygląda właśnie tak. Zakłady są do siebie bliźniaczo podobne, co oznacza lepszą kontrolę jakości i ułatwia logistykę.

Długa droga
Pod wiszącym na wysokości ponad 6 metrów dachem hali Factory Two unosi się ciężki swąd metalu, smarów do łożysk, tworzyw sztucznych i dymu z elektrod spawalniczych. Odgłosy pracy robotów spawalniczych mieszają się ze stukotem licznych wkrętarek, tworząc dźwiękową mieszankę, która 150 robotników zmusza do noszenia zatyczek do uszu. Tuż po rozpoczęciu rannej zmiany, kilka minut po godz. 7, do tej kakofonii dołącza nowy odgłos: na rolling road, przez którą każdego dnia przejeżdża około 200 świeżo zmontowanych motocykli, sprawdza się dźwięk klaksonów.

Tagi: Triumph | fabryka | produkcja

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij