Motocykl poleca:

Test kasków integralnych

Poleć ten artykuł:

Przestestowaliśmy pięć najbardziej interesujących kasków integralnych przygotowanych na sezon 2006. Sprawdziliśmy je i w laboratorium, i w praktyce.
Zobacz całą galerię

Nie wszystko, co producenci określają jako nowość, zasługuje na tę nazwę. Dotyczy to także kasków. Często wystarczy inny maziaj na skorupie czy wywietrznik przesunięty o centymetr w jedną bądź drugą stronę, żeby krzyczeli na cały świat, że oto oferują coś zupełnie nowego. Ale nie z nami takie numery! My wiemy, że w 2006 roku prawdziwych nowości nie ma zbyt wielu. Nowe integrale Arai, HJC, IXS, Nolana i Uvexa uznaliśmy za warte uwagi, bo mają coś interesującego. Np. na HJC zwróciliśmy uwagę, bo jest to pierwszy na świecie kask wykonany ze specjalnie tkanego włókna węglowego (3K-thread-Carbon). Nolan zaś jako pierwszy wyposażył swój kask w nakładaną od zewnątrz osłon ę chroniącą motocyklistę przed oślepieniem przez słońce.

Nasz test polegał na ocenie przydatności praktycznej i zdolności tłumienia energii uderzeń. Ten drugi sprawdzian przeprowadziliśmy na profesjonalnym stanowisku próbnym (patrz: ramka „Tłumienie uderzeń” na str. 116). Zdolność pochłaniania energii uderzeń mierzyliśmy w temperaturze -20 OC za pomocą płaskiego kowadła. Kaski, które zaliczyły tę próbę, nie powinny mieć trudności w czasie drugiej obowiązkowej próby na normę ECE na kowadle kanciastym. Dopuszczalne wartości graniczne wynoszą dla przyspieszenia 275 g, dla HIC – 2400. HIC to miara ochrony przed uszkodzeniami czaszki i mózgu. Co pocieszające, wszystkie badane kaski zmieściły się w wartościach granicznych, niekiedy dużo im do nich brakowało.

Wybrane do naszego testu kaski najbardziej różnią się pod względem efektywności wentylacji. Producenci nadal mają kłopoty z zapewnieniem wystarczającego wietrzenia naszych czaszek. Najlepiej pod tym względem wypadły Arai i HJC. Dzięki bardzo łatwym w obsłudze przyciskom wentylacji, tę konkurencję wygrał HJC HQ-1. W Arai umieszczone na górze czaszy małe klawisze trudno znaleźć w czasie jazdy i nastręczają sporo kłopotów z regulacją. Ta sama uwaga dotyczy kasku IXS. Przesuwany klawisz w kasku Nolan jest wprawdzie wystarczająco duży, ale tak płaski, że w rękawicach trudno go namacać.

Aerodynamika. W tym kryterium chodziło o to, aby ustalić, czy podczas jazdy utrzymywanie głowy w normalnej pozycji oraz przy jej obracaniu nie mamy do czynienia ze zbyt wielkimi siłami i czy siła unosząca kask nie przekracza możliwości zwykłego człowieka.

Ponadto badaliśmy inne elementy:

  • akustyka – poziom hałasu w czasie jazdy
  • przeciągi – zawirowania wokół twarzy przy zamkniętym wizjerze nie tylko denerwują, ale i wysuszają oczy
  • wizjer – czy nie zaparowuje, czy jest łatwy w obsłudze, czy można go łatwo wymienić, jak duże jest pole widzenia i czy nic go nie przesłania
  • opasowanie – czy kask przylega do głowy i nie uciska
  • łatwość zakładania i zdejmowania
  • przydatność dla okularników – czy są odpowiednie wytłoczenia na uszy i czy okulary nie uciskają nosa
  • zapięcie – czy jest łatwe w obsłudze, czy pasek pod brodę daje się łatwo regulować, także w czasie jazdy, czy końce paska można w pewny sposób zamocować, czy zamek gdzieś nie uciska
  • wykonanie – czy kask jest czysto i starannie wykonany
  • masa – im kask lżejszy, tym mniejsze obciążenie karku.


 

 

Tagi:

Oceń artykuł:

1.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij