Motocykl poleca:

Test porównawczy butów turystycznych

Poleć ten artykuł:

Poddaliśmy ocenie sześć par butów turystycznych kosztujących około 500 zł. Szukaliśmy obuwia, które nie będzie utrudniać jazdy, będzie wodoszczelne i dzielnie sprawi się podczas krótkich i nieco dłuższych wędrówek, czyli butów maksymalnie uniwersalnych.
Zobacz całą galerię

Jazda motocyklem może być przyjemna nawet gdy leje jak z cebra. Nie jedynym, ale bardzo istotnym warunkiem jest to, że woda nie leje ci się za kołnierz, a oprócz nieprzemakalnych ciuchów masz wodoodporne buty. Nasz test wykazał, że wcale nie trzeba dysponować jakimiś kosmicznymi pieniędzmi, aby mieć paputki, które dadzą radę bez względu na pogodę.

Każda para mogła zdobyć maksimum 100 punktów. Podzieliliśmy je następująco:

Wodoszczelność (maksymalna zdobycz – 30 pkt). Tę właściwość i bezpieczeństwo uznaliśmy za dwa najważniejsze, a więc najwyżej punktowane kryteria. Mimo że wszystkie pary mają odpowiednie membrany, powinny śpiewająco zaliczyć ten test. Jak się okazało, nie wszystkie mu sprostały. Sprawdzian na wodoszczelność polegał na tym, że jedną parę z każdego modelu sprawdziliśmy w kąpieli wodnej, kolejną napełniliśmy wodą do wysokości 10 cm poniżej górnej krawędzi cholewki. Każdy szczelny but otrzymywał 7,5 pkt. Przy nieszczelnościach potrącaliśmy punkty w zależności od wielkości przecieku. Rada. Jeśli podczas pierwszej jazdy w deszczu w butach zachwalanych jako wodoszczelne będziesz miał bajoro wymień nieszczelną parę w ramach gwarancji. Jeśli spotkasz się z odmową, wtedy po pierwsze wiesz, że tę markę trzeba omijać jak najszerszym łukiem, a po drugie – poszukaj pomocy u Rzecznika Praw Konsumenta. Miej jednak na uwadze, że efekt mokrej skarpety jest czasem wynikiem pocenia się stóp i deszcz nie ma tu nic do rzeczy.

Wygoda podczas jazdy (maks. 15 punktów). Tu ocenie podlegały swoboda ruchu stopy, wyczucie dźwigni hamulca i biegów oraz pewność oparcia na podnóżkach. Do zdobycia były też punkty za dopasowanie, czyli komfort, który dane buty zapewniają stopie.

Test piechura (maks. 10 punktów). Nawet najbardziej zagorzały motocyklista nie uniknie chodzenia. To oczywiste, bo przecież do kasy na stacji benzynowej czy za potrzebą nie pojedzie w siodle. Czyli warto sprawdzić, jak buty sprawują się, gdy biker staje się pieszym. Odporność w razie spotkania z glebą oraz dobre trzymanie stopy są tak samo ważne, jak to, żeby buty nigdzie nie uciskały. Żadnej z par nie jest obca podeszwa zapobiegająca poślizgom. Zdarzyły się sytuacje, że za szwy uciskające w obrębie wzmocnień i protektorów potrąciliśmy punkty. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję w sprawie zakupu, proponujemy, abyś kilka minut pochodził po sklepie. To pozwoli stwierdzić, czy stopy polubią to, co chcesz im zafundować. W sklepie kręcą nosem na taką propozycję? To znaczy, że nic tu po tobie i że bez oglądania się za siebie możesz iść szukać szczęścia u konkurencji.

Bezpieczeństwo (maks. 30 punktów). Jak mają się sprawy ze wzmocnieniami i protektorami, z jakiego materiału jest wykonana cholewka (skóra czy tkanina)? Jak dobrze noga trzyma się w bucie? Czy zapięcia nie puszczają samoczynnie? Odpowiedzi na te pytania złożyły się na ocenę tego kryterium. Wpływ na nią miały także wysokość cholewki i wstawki odblaskowe (jeśli były). y Łatwość obsługi (maks. 10 punktów). W ramach tego kryterium oceniliśmy łatwość wkładania i zdejmowania butów oraz wygodę zapinania.

Jakość wykonania (maks. 5 punktów). To kryterium potraktowaliśmy jak swego rodzaju kropkę nad „i”.

Ruch kobiet 

Alpinestars Stella to przykład butów uwzględniających detale anatomiczne damskiej stopy.
Marek butów i ich producentów jest na polskim rynku mnóstwo, jednak tych, które oferują buty specjalnie dla kobiet, można policzyć na palcach. A szkoda, bo sprawa jest o tyle ważna, że stopy przeciętnej kobiety i przeciętnego mężczyzny wyraźnie się różnią. Nie chodzi tu oczywiście o wielkość, lecz o różnice anatomiczne, które widać w kształcie stopy, w układzie kostnym w obrębie kostki i ponad nią – na przejściu do łydki. Tylko buty uwzględniające te różnice trzymają delikatne stopy kobiece odpowiednio mocno i pewnie, a przy tym zapewniają komfort. Wśród firm obecnych w Polsce o buty dla amazonek można pytać w przypadku: Alpinestars, Axo, Dainese, Difi, Hein Gericke, Helda, IXS, M-Techa, Probikera i Sidi.
ALPINESTARS
RIDGE
IMPORTER: Inter Motors, tel. 022 714 19 59, www.intermotors.pl
CENA: 545 zł
ROZMIARY: 38-48  
Wzmocnienie wszyte w miejscu styku z dźwignią zmiany biegów chroni przed szybkim zużyciem.
PLUSY Absolutnie wodoszczelne; przyzwoite dopasowanie; pewne oparcie na podnóżkach; wygodne podczas chodzenia; stabilne osadzenie stopy; odblaski.
   MINUSY Bardzo niska cholewka lekko uciska; umiarkowana ochrona w razie gleby; ciasne wejście z grubym, podwójnym rzepem.
!
Mają wiele cech butów do joggingu. Niestety, zapewniają bezpieczeństwo niewiele większe od nich. Za niska cholewka powoduje, że – mimo iż buty są całkowicie wodoszczelne – spełniają swoje zadanie tylko połączeniu z zachodzącymi na nie spodniami. Oczywiście one też muszą być wodoszczelne.
Ocena
dobra

BÜSE  B10 TOURING
IMPORTER: CM Rider, tel. 012 655 42 00, www.rider.com.pl
CENA: na zamówienie
ROZMIARY: 38-46
Wzmocnienie wszyte w miejscu styku z dźwignią zmiany biegów chroni przed szybkim zużyciem.
PLUSY Przyzwoite dopasowanie; duża swoboda ruchów; bardzo pewne oparcie na podnóżkach; wygodne podczas chodzenia; zapewniają uczucie przyjemnej lekkości i dobrą ochronę; odblaski; łatwe do wkładania i zdejmowania; dobra jakość wykończeń.
MINUSY Dwa z czterech butów wykazały braki w szczelności, jeden wymiękł już po 1,5 godziny. W czasie chodzenia ucisk przy podbiciu; niedostatki trzymania w obrębie kostki.
!
Buty pozbawione zbędnych ozdóbek, przyjemne w noszeniu, ale trochę za luźne w okolicach kostki. Pewne słabości pod względem wodoszczelności.
Ocena dobra

DIFI
EXPLORER AX
IMPORTER: Motoport Poland, tel. 012 273 30 83, www.motoportpoland.pl
CENA: 516 zł
ROZMIARY: 36-47
Obcas jest na tyle twardy, że chroni piętę, i tak wykonany, że można zapomnieć o poślizgu.
PLUSY
Woda nie daje rady; dobre dopasowanie; swoboda, ale i przyzwoite trzymanie dla stopy; bardzo pewne oparcie na podnóżkach; przyczepność podeszwy – bez zastrzeżeń; odblaski; bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie; duża staranność wykonania.
MINUSY Bardzo lekki ucisk podczas chodzenia; chciałoby się, aby były nieco lżejsze.
! Zestawienie liczby zalet i wad oraz ich ciężaru gatunkowego jednoznacznie przemawia na korzyść naszego zwycięzcy.
Ocena bardzo dobra

HELD
VIA
IMPORTER: Motoglobe, tel. 061 653 57 78, www.motoglobe.pl
CENA: 559 zł
ROZMIARY: 37-47
Szeroko odchylany przód ułatwia wkładanie i zdejmowanie.
PLUSY 
Bardzo pewne oparcie na podnóżkach; dobra przyczepność podeszwy; zdecydowanie najlepsze wyposażenie zabezpieczające; bardzo stabilne osadzenie stopy w bucie; odblaski; pomysłowa regulacja szerokości w obrębie łydki; łatwe do wkładania i zdejmowania.
MINUSY Jeden z czterech butów był nieszczelny; dość sztywne (mają coś z butów motocrossowych); lekki ucisk po zewnętrznej stronie stopy; stosunkowo ciężkie.
! Bardzo masywne, zapewniają najlepszą ochronę wśród badanych butów. Nie wierz numeracji – kupuj o numer większe niż zwykle.
Ocena dobra

IXS
FLASH
IMPORTER: Yamaha Motor Poland, tel. 022 331 97 77, www.yamaha-motor.pl
CENA: 420 zł
ROZMIARY: 35-48
Suwak zamka błyskawicznego z rzepem zabezpieczającym przed otwarciem.
PLUSY  Dobre dopasowanie; wystarczająca swoboda ruchów stopy; bardzo pewne oparcie na podnóżkach; dobra przyczepność podeszwy; bezpieczeństwo na dobrym poziomie; odblaski; łatwe do wkładania i zdejmowania; brak zastrzeżeń co do dbałości o detale; skórzana listwa pod zamkiem błyskawicznym zapobiega zakleszczaniu się wkładki wewnętrznej.
MINUSY Dwa z czterech butów trochę nieszczelne. Lekki ucisk na goleń.
 ! Kombinacja skóry i tekstyliów, która oznacza wygodę, ale też powoduje zastrzeżenia co do szczelności.  
Ocena bardzo dobra 

UVEX
SEPANG
IMPORTER: Motro Fan, tel. 012 655 65 90, www.motorfan.pl
CENA: 559 zł
ROZMIARY: 37-47
Ochraniacz kostki osłonięty skórą, która wygląda jak włókno węglowe.
PLUSY 
Całkowicie szczelne, przyzwoite dopasowanie i swoboda ruchów; pewne oparcie na podnóżkach; dobra przyczepność podeszwy; zapewniają wystarczające bezpieczeństwo; bardzo łatwe wkładanie i zdejmowanie.
MINUSY Lekki ucisk na pięcie i na podbiciu. Brak odblasków.
 ! Dobre jakościowo, wodoszczelne buty z dużym zakresem regulacji szerokości łydki i z aplikacjami skórzanymi o wyglądzie włókna węglowego. Ocena bliska bardzo dobrej.
Ocena dobra

Tagi:

Oceń artykuł:

3.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij